Mathematics and health: good nutrition and equations of BMI, SIP and BAI contextualized in classroom situations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Balan, Luanda Helena Balúgoli
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2299
Resumo: Most students have serious difficulty in applying the theory learned in mathematics throughout their academic life. Since the initial series until the final grades of high school, the study of equations, inequations and functions are privileged, with demonstrations of formulas and properties and applications of exercise lists. However, the results of educational assessments at state and national level indicate that one of the major found student´s difficulties is using the mathematical tools learned throughout their lives, with the aim of resolving everyday problems. This article refers to master´s research by the same author and it aims to evidence that contextualizing the teaching is a way of making significant all the mathematical knowledge and apply didactic sequences that bring everyday problem situations to the student´s reality. The contextualized didatic sequences are strategies that encourage learning in an efficient and meaningful way
id UFPA-7_dc31c97eacfe0707fd40724c2f88924c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2299
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Mathematics and health: good nutrition and equations of BMI, SIP and BAI contextualized in classroom situationsMatemática e Saúde: boa alimentação e as equações dos índices IMC, RIP e IAC contextualizadas em situações de sala de aulamathematical education; meaningful learning; teaching practiceensino de matemática; aprendizagem significativa; prática docente; sequência didáticaMost students have serious difficulty in applying the theory learned in mathematics throughout their academic life. Since the initial series until the final grades of high school, the study of equations, inequations and functions are privileged, with demonstrations of formulas and properties and applications of exercise lists. However, the results of educational assessments at state and national level indicate that one of the major found student´s difficulties is using the mathematical tools learned throughout their lives, with the aim of resolving everyday problems. This article refers to master´s research by the same author and it aims to evidence that contextualizing the teaching is a way of making significant all the mathematical knowledge and apply didactic sequences that bring everyday problem situations to the student´s reality. The contextualized didatic sequences are strategies that encourage learning in an efficient and meaningful wayA maioria dos discentes possui grandes dificuldades em aplicar a teoria Matemática aprendida em toda sua vida acadêmica. Desde as séries iniciais até as séries finais do Ensino Médio, os estudos das equações, inequações e funções são privilegiados, com demonstrações de fórmulas, propriedades e aplicações de listas de exercícios. No entanto, resultados de avaliações educacionais em nível estadual e nacional mostram que uma das maiores dificuldades encontradas pelo aluno é utilizar as ferramentas matemáticas aprendidas ao longo de sua vida, com objetivo de resolver situações problemas do cotidiano. Este artigo refere-se à pesquisa de mestrado da autora e tem como principal objetivo mostrar que contextualizar o ensino é um dos caminhos de tornar significativo todo o saber matemático e uma das formas de contextualizar é aplicar sequências didáticas que trazem situações problemas cotidianas ao presente do aluno. As sequências didáticas contextualizadas são estratégias que estimulam a aprendizagem de forma eficiente e significativa.Universidade Federal do ParáBalan, Luanda Helena Balúgoli2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/229910.18542/amazrecm.v10i20.2299Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 10, n. 20 (2014); 66-79Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 10, n. 20 (2014); 66-792317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2299/2542/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 1998. 148 p./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Brasília: MEC, 1999. 360 p./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio (PCN +). Brasília, MEC, 2007. 144 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 05 fev. 2013./*ref*/BRASIL. Ministério da Saúde. Guia alimentar para a população brasileira: Promovendo a alimentação saudável. Brasília: Normas e Manuais Técnicos, 2005./*ref*/CARNEIRO, V. C. G. Engenharia didática: um referencial para ação investigativa e para formação de professores de matemática. ZETETIKÉ. Campinas, Unicamp. V.13, n. 23, 2005. pag. 85 - 118. Disponível em: http://www.mat.ufrgs.br/vclotilde/publicacoes/ENGENHARIA%20ZETEIKE2005.pdf. Acesso em: 13 jan. 2013./*ref*/CASTRO, J. F. Quadrados e perímetros: uma experiência sobre aprender a investigar e investigar para aprender. In: FIORENTINI, D.; JIMÉNEZ, A. (Org). Histórias de aulas de matemática: compartilhando saberes profissionais. Campinas: Editora Gráfica da Faculdade de Educação/UNICAMP/CEMPEM, 2003, p.69-79./*ref*/FIORENTINI, D. CRISTOVÃO, E. M.(Org.). Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Alínea, 2010./*ref*/FRANCO, J. F.; LOPES, R. D. L. Novas tecnologias em ambientes de aprendizagem; estimulando o aprender a aprender, transformando o currículo e ações. Revista Novas Tecnologias da Educação. Porto Alegre, 2004. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13754/8057. Acesso em: 15 out. 2012./*ref*/GRAVINA, M.A.; SANTAROSA, L.M.C. A aprendizagem de matemática em ambientes informatizados. In: Congresso RIBE, 4, 1998, Brasília. Disponível em: www.niee.ufrgs.br/ribe98/TRABALHOS/117.PDF. Acesso em: 15 out. 2012./*ref*/MERCADO, L. P. L. (Org). Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002./*ref*/PONTE, J. P; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. 152p./*ref*/PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no ensino básico: Material de apoio ao professor. 2009. Disponível em: http://area.dgidc.minedu.pt/materiais_NPMEB/003_Brochura_Algebra_NPMEB _%28Set2009%29.pdf. Acesso em: 15 out. 2012./*ref*/ROQUE, T.; PITOMBEIRA, J. B., Tópicos de História da Matemática. Disponível em: http://moodle.profmat-sbm.org.br/mod/resource/view.php.id=23999. Acesso em: 23 dez. 2012./*ref*/SCHEIDE, T. J. F. O ensino e a aprendizagem matemática nas séries iniciais de escolarização. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search.q=cache:p90agPix0YgJ:www.sbem.com.br/files/ix_enem/Comunicacao_Cientifica/Trabalhos/CC04111699804T.rtf+scheide+matematica&cd=2&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br9. Acesso em: 03 fev. 2013./*ref*/VAILATI, J. S.; PACHECO, E. R. Usando a história da matemática no ensino da álgebra. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/702-4.pdf. Acesso em: 03 fev. 2013.Direitos autorais 2014 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:27Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2299Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:27Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics and health: good nutrition and equations of BMI, SIP and BAI contextualized in classroom situations
Matemática e Saúde: boa alimentação e as equações dos índices IMC, RIP e IAC contextualizadas em situações de sala de aula
title Mathematics and health: good nutrition and equations of BMI, SIP and BAI contextualized in classroom situations
spellingShingle Mathematics and health: good nutrition and equations of BMI, SIP and BAI contextualized in classroom situations
Balan, Luanda Helena Balúgoli
mathematical education; meaningful learning; teaching practice
ensino de matemática; aprendizagem significativa; prática docente; sequência didática
title_short Mathematics and health: good nutrition and equations of BMI, SIP and BAI contextualized in classroom situations
title_full Mathematics and health: good nutrition and equations of BMI, SIP and BAI contextualized in classroom situations
title_fullStr Mathematics and health: good nutrition and equations of BMI, SIP and BAI contextualized in classroom situations
title_full_unstemmed Mathematics and health: good nutrition and equations of BMI, SIP and BAI contextualized in classroom situations
title_sort Mathematics and health: good nutrition and equations of BMI, SIP and BAI contextualized in classroom situations
author Balan, Luanda Helena Balúgoli
author_facet Balan, Luanda Helena Balúgoli
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Balan, Luanda Helena Balúgoli
dc.subject.por.fl_str_mv mathematical education; meaningful learning; teaching practice
ensino de matemática; aprendizagem significativa; prática docente; sequência didática
topic mathematical education; meaningful learning; teaching practice
ensino de matemática; aprendizagem significativa; prática docente; sequência didática
description Most students have serious difficulty in applying the theory learned in mathematics throughout their academic life. Since the initial series until the final grades of high school, the study of equations, inequations and functions are privileged, with demonstrations of formulas and properties and applications of exercise lists. However, the results of educational assessments at state and national level indicate that one of the major found student´s difficulties is using the mathematical tools learned throughout their lives, with the aim of resolving everyday problems. This article refers to master´s research by the same author and it aims to evidence that contextualizing the teaching is a way of making significant all the mathematical knowledge and apply didactic sequences that bring everyday problem situations to the student´s reality. The contextualized didatic sequences are strategies that encourage learning in an efficient and meaningful way
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2299
10.18542/amazrecm.v10i20.2299
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2299
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v10i20.2299
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2299/2542
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 1998. 148 p.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Brasília: MEC, 1999. 360 p.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio (PCN +). Brasília, MEC, 2007. 144 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 05 fev. 2013.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Saúde. Guia alimentar para a população brasileira: Promovendo a alimentação saudável. Brasília: Normas e Manuais Técnicos, 2005.
/*ref*/CARNEIRO, V. C. G. Engenharia didática: um referencial para ação investigativa e para formação de professores de matemática. ZETETIKÉ. Campinas, Unicamp. V.13, n. 23, 2005. pag. 85 - 118. Disponível em: http://www.mat.ufrgs.br/vclotilde/publicacoes/ENGENHARIA%20ZETEIKE2005.pdf. Acesso em: 13 jan. 2013.
/*ref*/CASTRO, J. F. Quadrados e perímetros: uma experiência sobre aprender a investigar e investigar para aprender. In: FIORENTINI, D.; JIMÉNEZ, A. (Org). Histórias de aulas de matemática: compartilhando saberes profissionais. Campinas: Editora Gráfica da Faculdade de Educação/UNICAMP/CEMPEM, 2003, p.69-79.
/*ref*/FIORENTINI, D. CRISTOVÃO, E. M.(Org.). Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. Campinas, SP. Alínea, 2010.
/*ref*/FRANCO, J. F.; LOPES, R. D. L. Novas tecnologias em ambientes de aprendizagem; estimulando o aprender a aprender, transformando o currículo e ações. Revista Novas Tecnologias da Educação. Porto Alegre, 2004. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13754/8057. Acesso em: 15 out. 2012.
/*ref*/GRAVINA, M.A.; SANTAROSA, L.M.C. A aprendizagem de matemática em ambientes informatizados. In: Congresso RIBE, 4, 1998, Brasília. Disponível em: www.niee.ufrgs.br/ribe98/TRABALHOS/117.PDF. Acesso em: 15 out. 2012.
/*ref*/MERCADO, L. P. L. (Org). Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002.
/*ref*/PONTE, J. P; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. 152p.
/*ref*/PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no ensino básico: Material de apoio ao professor. 2009. Disponível em: http://area.dgidc.minedu.pt/materiais_NPMEB/003_Brochura_Algebra_NPMEB _%28Set2009%29.pdf. Acesso em: 15 out. 2012.
/*ref*/ROQUE, T.; PITOMBEIRA, J. B., Tópicos de História da Matemática. Disponível em: http://moodle.profmat-sbm.org.br/mod/resource/view.php.id=23999. Acesso em: 23 dez. 2012.
/*ref*/SCHEIDE, T. J. F. O ensino e a aprendizagem matemática nas séries iniciais de escolarização. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search.q=cache:p90agPix0YgJ:www.sbem.com.br/files/ix_enem/Comunicacao_Cientifica/Trabalhos/CC04111699804T.rtf+scheide+matematica&cd=2&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br9. Acesso em: 03 fev. 2013.
/*ref*/VAILATI, J. S.; PACHECO, E. R. Usando a história da matemática no ensino da álgebra. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/702-4.pdf. Acesso em: 03 fev. 2013.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2014 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2014 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 10, n. 20 (2014); 66-79
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 10, n. 20 (2014); 66-79
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465145856884736