Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Renata Aparecida de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14160
Resumo: The theories presented in this text have a semiotic approach, but different focuses: the Theory of Semiotic Representation Records (TRRS), developed by Raymond Duval, presents a cognitive approach in which representation records are inherent to the process of teaching and learning mathematics and enable the analysis of cognitive, treatment and conversion activities. The socio-cultural approach that delimits the assumptions of the Theory of Objectification (TO), a theory in development proposed by Luis Radford, considers Common Labor as fundamental to the processes of objectification and subjectification, anchored by semiotic means of objectification. In this way, we indicate the specificities regarding the principles, methodology and investigative questions of each theory followed by resolutions of a situation in the context of Early Algebra, with 6th year students from a public school in the north of Paraná, as an illustration for analysis under the lenses of the TO and TRRS framework. The possibility of an intertheoretical dialogue arises from the specificities and inferences of the analysis regarding the elements of each theory, where it is concluded that even with distinct ontological and epistemological aspects, both theories emerge synchronously
id UFPA-7_e014cf05e7721059d9a68e11150795a3
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/14160
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogueTeorias com abordagens semióticas: possibilidade de um diálogo interteóricoEarly Algebra; Semiotics; Objectification Theory; Theory of Semiotic Representation Registers.Early Algebra; Semiótica; Teoria da Objetivação; Teoria dos Registros de Representação Semiótica.The theories presented in this text have a semiotic approach, but different focuses: the Theory of Semiotic Representation Records (TRRS), developed by Raymond Duval, presents a cognitive approach in which representation records are inherent to the process of teaching and learning mathematics and enable the analysis of cognitive, treatment and conversion activities. The socio-cultural approach that delimits the assumptions of the Theory of Objectification (TO), a theory in development proposed by Luis Radford, considers Common Labor as fundamental to the processes of objectification and subjectification, anchored by semiotic means of objectification. In this way, we indicate the specificities regarding the principles, methodology and investigative questions of each theory followed by resolutions of a situation in the context of Early Algebra, with 6th year students from a public school in the north of Paraná, as an illustration for analysis under the lenses of the TO and TRRS framework. The possibility of an intertheoretical dialogue arises from the specificities and inferences of the analysis regarding the elements of each theory, where it is concluded that even with distinct ontological and epistemological aspects, both theories emerge synchronouslyAs teorias apresentadas nesse texto possuem abordagem semiótica, mas enfoques distintos: a Teoria dos Registros de Representação Semiótica (TRRS), desenvolvida por Raymond Duval, apresenta um enfoque cognitivo em que os registros de representações são inerentes ao processo de ensino e aprendizagem de matemática e possibilitam a análise das atividades cognitivas de formação, tratamento e conversão. O enfoque sócio cultural que delimita os  Os pressupostos da Teoria da Objetivação (TO), teoria em desenvolvimento proposta por Luis Radford considera o Labor Comum como fundamental aos processos de objetivação e subjetivação, ancorados pelos meios semióticos de objetivação. Desse modo, indicamos as especificidades quanto aos princípios, metodologia e questões investigativas de cada teoria    seguida de resoluções de uma situação do contexto da Early Algebra, com estudantes dos   6? ano de uma escola da rede pública do norte do Paraná, como ilustração para análise sob as lentes do referencial da TO e da TRRS. A possibilidade de um diálogo interteórico surge das especificidades e inferências da análise quantos aos elementos de cada teoria, onde se conclui que mesmo com aspectos ontológicos e epistemológicos distintos, ambas as teorias emergem de modo síncrono.Universidade Federal do ParáFaria, Renata Aparecida de2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1416010.18542/amazrecm.v19i43.14160Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 43 (2023); 139-152Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 43 (2023); 139-1522317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14160/10736/*ref*/ARZARELLO, F.; PAOLA, D.; ROBUTTI, O. et al. Gestures as semiotic resources in the mathematics classroom, Palgrave Studies in alternative education, v.70, p. 97-109, 2009.Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10649-008-9163-z/*ref*/BIKNER-AHSBAHS, A., DREYFUS, T., KIDRON, I., ARZARELLO, F., RADFORD, L., ARTIGUE, M., & SABENA, C. Networking of theories in mathematics education. In M. M. Pinto, & T. F. Kawasaki (Eds.), Proc. 34 th Conf. of the Int. Group for the Psychology of Mathematics Education. Belo Horizonte, Brazil: PME. vol. 1, p. 145-175, 2010/*ref*/CANAVARRO, A. P. O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Portugal, Quadrante, v. 16, n. 2, p. 81-118, 2007/*ref*/DRIJVERS, P. et al. Digital resources inviting changes in mid-adopting teachers’ practices and orchestrations. ZDM, v. 45, p. 987-1001, 2013./*ref*/DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Fascículo I. São Paulo: Livraria da Física, 2009/*ref*/DUVAL, R. Ver e ensinar a Matemática de outra forma - Entrar no modo matemático de pensar os registros de representações semióticas. v 1. São Paulo: Proem, 2011./*ref*/DUVAL, R. Duval Questões epistemológicas e cognitivas para pensar antes de começar uma aula de matemática REVEMAT. Florianópolis (SC), v.11, n. 2, p.1-78, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10. 5007/1981-1322.2016v11n2p1/*ref*/D’AMORE, B. Primeiros Elementos de Semiótica sua presença e sua importância no processo de ensino-aprendizagem da matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2015./*ref*/GODINO, J. D.; BATANERO, C.; FONT, V. The ontosemiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education,v.39, n. 1-2,jan.2007.Disponível em: http://www.ugr.es/~jgodino/funciones-semioticas/ontosemiotic_approach.pdf.Acesso em: 25/07/2019/*ref*/GOMES, S. C. Teorias de aprendizagem em matemática: um estudo comparativo à luz da Teoria da Objetificação. 2016.134 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019./*ref*/IORI, M. La consapevolezza dell’ insegnante dela dimensione semio-gognitiva dell ápprendimento dela matemática – Tese Dottorato di ricerca in Storia e diadattica dele matematiche, Storia e didattica dela Fisica,Storia e Didattica dela Chimica –dipartimento di matemática e informática – Università degli Studi di Palermo, 2015, 375f./*ref*/MORETTI, M. T.; BRANDT, F. C. Florilégio de pesquisas que envolvem a teoria semi-cognitiva de aprendizagem matemática de Raymond Duval. Organizadores, Méricles Thadeu Moretti, Celia Finck Brandt. Florianópolis: Ed. REVEMAT/UFSC, 2020. 485 p. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/203982. Acesso em janeiro de 2021/*ref*/MOREY, B. Abordagem semiótica na Teria da Objetivação. In: GOBARA, S.; RADFORD L. Teoria da Objetivação: Fundamentos e Aplicações para o Ensino de Ciências e Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2020. p.43-67/*ref*/OTTE, M. F.; SANTANA, G. F. S.; PAULA, L.; BARROS, L. L. G. X. Reasons for a semiotic approach to mathematics education. Revista Prática Docente, v. 4, n. 1, p. 24-41, 2019. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/350/*ref*/PRESMEG, N.; RADFORD, L.; ROTH, W.; KADUNZ, G. Semiotics in Mathematics Education, 2016. Disponível em: https://www.springer.com/gp/book/9783319313696Acessoemjunhode 2019./*ref*/RADFORD, L. Three key Concepts of the theory of objectification: Knowledge, knowing, and learning. Journal of Research in Mathematics Education, v. 2, n. 1, p. 7-44, 2013./*ref*/RADFORD, L. Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: problemas semióticos, epistemológicos y prácticos. DIE - Doctorado Interinstitucional em Educación, Énfasis matemática. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, 2017/*ref*/RADFORD, L. Un recorrido atraves de la Teoria de la Objetivación. In: GOBARA, S.; RADFORD L. Teoria da Objetivação: Fundamentos e Aplicações para o Ensino de Ciências e Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2020. p.15-42./*ref*/SABENA, C.; KRAUSE, C.; MAFFIA, A. L'analisi semiotica in ottica multimodale: dalla costruzione di quadro teoricoal networking con alter teorie - Relazione al XXXIII Seminario Nazionale di ricerca 2016. Disponível em: https://scholar.google.com/scholar?oi=bibs&cluster=6495347790114289557&btnI=1&hl=de Acesso em: maio de 2020./*ref*/VERGEL, R.; GÁRZON, P. J. R. Álgebra escolar y pensamiento algebraico: aportes para el trabajo en el aula. Bogotá: Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2018.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-06T20:52:03Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/14160Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2024-02-06T20:52:03Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogue
Teorias com abordagens semióticas: possibilidade de um diálogo interteórico
title Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogue
spellingShingle Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogue
Faria, Renata Aparecida de
Early Algebra; Semiotics; Objectification Theory; Theory of Semiotic Representation Registers.
Early Algebra; Semiótica; Teoria da Objetivação; Teoria dos Registros de Representação Semiótica.
title_short Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogue
title_full Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogue
title_fullStr Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogue
title_full_unstemmed Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogue
title_sort Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogue
author Faria, Renata Aparecida de
author_facet Faria, Renata Aparecida de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Renata Aparecida de
dc.subject.por.fl_str_mv Early Algebra; Semiotics; Objectification Theory; Theory of Semiotic Representation Registers.
Early Algebra; Semiótica; Teoria da Objetivação; Teoria dos Registros de Representação Semiótica.
topic Early Algebra; Semiotics; Objectification Theory; Theory of Semiotic Representation Registers.
Early Algebra; Semiótica; Teoria da Objetivação; Teoria dos Registros de Representação Semiótica.
description The theories presented in this text have a semiotic approach, but different focuses: the Theory of Semiotic Representation Records (TRRS), developed by Raymond Duval, presents a cognitive approach in which representation records are inherent to the process of teaching and learning mathematics and enable the analysis of cognitive, treatment and conversion activities. The socio-cultural approach that delimits the assumptions of the Theory of Objectification (TO), a theory in development proposed by Luis Radford, considers Common Labor as fundamental to the processes of objectification and subjectification, anchored by semiotic means of objectification. In this way, we indicate the specificities regarding the principles, methodology and investigative questions of each theory followed by resolutions of a situation in the context of Early Algebra, with 6th year students from a public school in the north of Paraná, as an illustration for analysis under the lenses of the TO and TRRS framework. The possibility of an intertheoretical dialogue arises from the specificities and inferences of the analysis regarding the elements of each theory, where it is concluded that even with distinct ontological and epistemological aspects, both theories emerge synchronously
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14160
10.18542/amazrecm.v19i43.14160
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14160
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v19i43.14160
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14160/10736
/*ref*/ARZARELLO, F.; PAOLA, D.; ROBUTTI, O. et al. Gestures as semiotic resources in the mathematics classroom, Palgrave Studies in alternative education, v.70, p. 97-109, 2009.Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10649-008-9163-z
/*ref*/BIKNER-AHSBAHS, A., DREYFUS, T., KIDRON, I., ARZARELLO, F., RADFORD, L., ARTIGUE, M., & SABENA, C. Networking of theories in mathematics education. In M. M. Pinto, & T. F. Kawasaki (Eds.), Proc. 34 th Conf. of the Int. Group for the Psychology of Mathematics Education. Belo Horizonte, Brazil: PME. vol. 1, p. 145-175, 2010
/*ref*/CANAVARRO, A. P. O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Portugal, Quadrante, v. 16, n. 2, p. 81-118, 2007
/*ref*/DRIJVERS, P. et al. Digital resources inviting changes in mid-adopting teachers’ practices and orchestrations. ZDM, v. 45, p. 987-1001, 2013.
/*ref*/DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Fascículo I. São Paulo: Livraria da Física, 2009
/*ref*/DUVAL, R. Ver e ensinar a Matemática de outra forma - Entrar no modo matemático de pensar os registros de representações semióticas. v 1. São Paulo: Proem, 2011.
/*ref*/DUVAL, R. Duval Questões epistemológicas e cognitivas para pensar antes de começar uma aula de matemática REVEMAT. Florianópolis (SC), v.11, n. 2, p.1-78, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10. 5007/1981-1322.2016v11n2p1
/*ref*/D’AMORE, B. Primeiros Elementos de Semiótica sua presença e sua importância no processo de ensino-aprendizagem da matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2015.
/*ref*/GODINO, J. D.; BATANERO, C.; FONT, V. The ontosemiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education,v.39, n. 1-2,jan.2007.Disponível em: http://www.ugr.es/~jgodino/funciones-semioticas/ontosemiotic_approach.pdf.Acesso em: 25/07/2019
/*ref*/GOMES, S. C. Teorias de aprendizagem em matemática: um estudo comparativo à luz da Teoria da Objetificação. 2016.134 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
/*ref*/IORI, M. La consapevolezza dell’ insegnante dela dimensione semio-gognitiva dell ápprendimento dela matemática – Tese Dottorato di ricerca in Storia e diadattica dele matematiche, Storia e didattica dela Fisica,Storia e Didattica dela Chimica –dipartimento di matemática e informática – Università degli Studi di Palermo, 2015, 375f.
/*ref*/MORETTI, M. T.; BRANDT, F. C. Florilégio de pesquisas que envolvem a teoria semi-cognitiva de aprendizagem matemática de Raymond Duval. Organizadores, Méricles Thadeu Moretti, Celia Finck Brandt. Florianópolis: Ed. REVEMAT/UFSC, 2020. 485 p. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/203982. Acesso em janeiro de 2021
/*ref*/MOREY, B. Abordagem semiótica na Teria da Objetivação. In: GOBARA, S.; RADFORD L. Teoria da Objetivação: Fundamentos e Aplicações para o Ensino de Ciências e Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2020. p.43-67
/*ref*/OTTE, M. F.; SANTANA, G. F. S.; PAULA, L.; BARROS, L. L. G. X. Reasons for a semiotic approach to mathematics education. Revista Prática Docente, v. 4, n. 1, p. 24-41, 2019. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/350
/*ref*/PRESMEG, N.; RADFORD, L.; ROTH, W.; KADUNZ, G. Semiotics in Mathematics Education, 2016. Disponível em: https://www.springer.com/gp/book/9783319313696Acessoemjunhode 2019.
/*ref*/RADFORD, L. Three key Concepts of the theory of objectification: Knowledge, knowing, and learning. Journal of Research in Mathematics Education, v. 2, n. 1, p. 7-44, 2013.
/*ref*/RADFORD, L. Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: problemas semióticos, epistemológicos y prácticos. DIE - Doctorado Interinstitucional em Educación, Énfasis matemática. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, 2017
/*ref*/RADFORD, L. Un recorrido atraves de la Teoria de la Objetivación. In: GOBARA, S.; RADFORD L. Teoria da Objetivação: Fundamentos e Aplicações para o Ensino de Ciências e Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2020. p.15-42.
/*ref*/SABENA, C.; KRAUSE, C.; MAFFIA, A. L'analisi semiotica in ottica multimodale: dalla costruzione di quadro teoricoal networking con alter teorie - Relazione al XXXIII Seminario Nazionale di ricerca 2016. Disponível em: https://scholar.google.com/scholar?oi=bibs&cluster=6495347790114289557&btnI=1&hl=de Acesso em: maio de 2020.
/*ref*/VERGEL, R.; GÁRZON, P. J. R. Álgebra escolar y pensamiento algebraico: aportes para el trabajo en el aula. Bogotá: Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2018.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 43 (2023); 139-152
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 43 (2023); 139-152
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068752117825536