Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogue

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Autor(a) principal: Faria, Renata Aparecida de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14160
Resumo: The theories presented in this text have a semiotic approach, but different focuses: the Theory of Semiotic Representation Records (TRRS), developed by Raymond Duval, presents a cognitive approach in which representation records are inherent to the process of teaching and learning mathematics and enable the analysis of cognitive, treatment and conversion activities. The socio-cultural approach that delimits the assumptions of the Theory of Objectification (TO), a theory in development proposed by Luis Radford, considers Common Labor as fundamental to the processes of objectification and subjectification, anchored by semiotic means of objectification. In this way, we indicate the specificities regarding the principles, methodology and investigative questions of each theory followed by resolutions of a situation in the context of Early Algebra, with 6th year students from a public school in the north of Paraná, as an illustration for analysis under the lenses of the TO and TRRS framework. The possibility of an intertheoretical dialogue arises from the specificities and inferences of the analysis regarding the elements of each theory, where it is concluded that even with distinct ontological and epistemological aspects, both theories emerge synchronously
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spelling Theories with semiotic approaches: possibility of an intertheoretical dialogueTeorias com abordagens semióticas: possibilidade de um diálogo interteóricoEarly Algebra; Semiotics; Objectification Theory; Theory of Semiotic Representation Registers.Early Algebra; Semiótica; Teoria da Objetivação; Teoria dos Registros de Representação Semiótica.The theories presented in this text have a semiotic approach, but different focuses: the Theory of Semiotic Representation Records (TRRS), developed by Raymond Duval, presents a cognitive approach in which representation records are inherent to the process of teaching and learning mathematics and enable the analysis of cognitive, treatment and conversion activities. The socio-cultural approach that delimits the assumptions of the Theory of Objectification (TO), a theory in development proposed by Luis Radford, considers Common Labor as fundamental to the processes of objectification and subjectification, anchored by semiotic means of objectification. In this way, we indicate the specificities regarding the principles, methodology and investigative questions of each theory followed by resolutions of a situation in the context of Early Algebra, with 6th year students from a public school in the north of Paraná, as an illustration for analysis under the lenses of the TO and TRRS framework. The possibility of an intertheoretical dialogue arises from the specificities and inferences of the analysis regarding the elements of each theory, where it is concluded that even with distinct ontological and epistemological aspects, both theories emerge synchronouslyAs teorias apresentadas nesse texto possuem abordagem semiótica, mas enfoques distintos: a Teoria dos Registros de Representação Semiótica (TRRS), desenvolvida por Raymond Duval, apresenta um enfoque cognitivo em que os registros de representações são inerentes ao processo de ensino e aprendizagem de matemática e possibilitam a análise das atividades cognitivas de formação, tratamento e conversão. O enfoque sócio cultural que delimita os  Os pressupostos da Teoria da Objetivação (TO), teoria em desenvolvimento proposta por Luis Radford considera o Labor Comum como fundamental aos processos de objetivação e subjetivação, ancorados pelos meios semióticos de objetivação. Desse modo, indicamos as especificidades quanto aos princípios, metodologia e questões investigativas de cada teoria    seguida de resoluções de uma situação do contexto da Early Algebra, com estudantes dos   6? ano de uma escola da rede pública do norte do Paraná, como ilustração para análise sob as lentes do referencial da TO e da TRRS. A possibilidade de um diálogo interteórico surge das especificidades e inferências da análise quantos aos elementos de cada teoria, onde se conclui que mesmo com aspectos ontológicos e epistemológicos distintos, ambas as teorias emergem de modo síncrono.Universidade Federal do ParáFaria, Renata Aparecida de2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1416010.18542/amazrecm.v19i43.14160Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 43 (2023); 139-152Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 43 (2023); 139-1522317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14160/10736/*ref*/ARZARELLO, F.; PAOLA, D.; ROBUTTI, O. et al. 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Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, 2017/*ref*/RADFORD, L. Un recorrido atraves de la Teoria de la Objetivación. In: GOBARA, S.; RADFORD L. Teoria da Objetivação: Fundamentos e Aplicações para o Ensino de Ciências e Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2020. p.15-42./*ref*/SABENA, C.; KRAUSE, C.; MAFFIA, A. L'analisi semiotica in ottica multimodale: dalla costruzione di quadro teoricoal networking con alter teorie - Relazione al XXXIII Seminario Nazionale di ricerca 2016. Disponível em: https://scholar.google.com/scholar?oi=bibs&cluster=6495347790114289557&btnI=1&hl=de Acesso em: maio de 2020./*ref*/VERGEL, R.; GÁRZON, P. J. R. Álgebra escolar y pensamiento algebraico: aportes para el trabajo en el aula. Bogotá: Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2018.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-06T20:52:03Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/14160Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2024-02-06T20:52:03Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
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