Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magno, Cleide Maria Velasco
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980
Resumo: This is a Narrative Research, whose textual corpus was constituted by testimonies of graduates of the Science Club of the Federal University of Pará (CCIUFPA). To obtain the information contained in the testimonies, the association of the IRAMUTEQ software with Discursive Textual Analysis (ATD) was used. We aim to understand and explain this association and the approximations between the procedures. Thus, through the analysis of similitude and word clouds, with ATD criteria, there was the emergence of three categories: The teacher and his training within the scope of CCIUFPA; CCIUFPA: a place of teacher training; The purpose of teacher training at CCIUFPA. We conclude that the association adopted in narrative research using testimony is potentially significant, provided that the researcher values the multiplicity of existing voices, understands that IRAMUTEQ is a tool and that the formation and analysis of categories depends on its immersion in the material, on the theoretical bases adopted and on its interpretation as a researcher.
id UFPA-7_e5542453a25e718b86f97443bb20799d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/12980
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQO testemunho em pesquisa narrativa e a análise textual discursiva associada ao IRAMUTEQCCIUFPA; teacher training; IRAMUTEQ; Discursive Textual Analysis; testimonyCCIUFPA; formação de professores; IRAMUTEQ; Análise Textual Discursiva; testemunhoThis is a Narrative Research, whose textual corpus was constituted by testimonies of graduates of the Science Club of the Federal University of Pará (CCIUFPA). To obtain the information contained in the testimonies, the association of the IRAMUTEQ software with Discursive Textual Analysis (ATD) was used. We aim to understand and explain this association and the approximations between the procedures. Thus, through the analysis of similitude and word clouds, with ATD criteria, there was the emergence of three categories: The teacher and his training within the scope of CCIUFPA; CCIUFPA: a place of teacher training; The purpose of teacher training at CCIUFPA. We conclude that the association adopted in narrative research using testimony is potentially significant, provided that the researcher values the multiplicity of existing voices, understands that IRAMUTEQ is a tool and that the formation and analysis of categories depends on its immersion in the material, on the theoretical bases adopted and on its interpretation as a researcher.Esta é uma Pesquisa Narrativa, cujo corpus textual foi constituído por testemunhos de egressos do Clube de Ciências da Universidade Federal do Pará (CCIUFPA). Para a obtenção das informações contidas nos testemunhos foi utilizado a associação do software IRAMUTEQ com Análise Textual Discursiva (ATD). Objetivamos compreender e explicitar essa associação e as aproximações entre os procedimentos. Assim, por meio da análise de similitude e nuvens de palavras, com critérios da ATD ocorreu a emergência de três categorias: O professor e sua formação no âmbito do CCIUFPA; O CCIUFPA: um lugar de formação de professores; A finalidade da formação de professores no CCIUFPA. Concluímos que a associação adotada em pesquisa narrativa com uso do testemunho é potencialmente significativa, desde que o pesquisador valorize a multiplicidade de vozes existentes, compreenda que o IRAMUTEQ é uma ferramenta e que a formação e análise de categorias depende de sua imersão no material, nas bases teóricas adotadas e de sua interpretação como pesquisador.Universidade Federal do ParáCAPESMagno, Cleide Maria VelascoGonçalves, Terezinha Valim Oliver2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1298010.18542/amazrecm.v19i42.12980Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 18-34Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 18-342317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980/10240/*ref*/CAMARGO, Brígido Vizeu, JUSTO, Ana Maria. Tutorial para uso do software IRAMUTEQ. (Interface de R pourles Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires) Laboratório da psicologia da comunicação e cognição (LACCOS) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2021. Disponível em: http://www.IRAMUTEQ.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais. Acesso em jan. 2021./*ref*/CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU.2ªed. rev. Uberlândia: EDUFU. 2015. 250p./*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. (1981). Metodologia da Convergência: indivíduo, conhecimento e realidade – uma proposta para formação de professores de ciências. Campinas: FE/UNICAMP (Dissertação de Mestrado)./*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Clube de Ciências da UFPA: origens e desdobramentos de um espaço formativo de professores e de iniciação científica infanto-juvenil. (dissertação de Mestrado). Anais do encontro nacional de Clubes de Ciências 2019. Anais... Belém/PA. UFPA, 2019. Disponível em: www.even3.com.br/anais/enacc. Acesso em jan.2021./*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Ensino de Ciências e Matemática e Formação de Professores: marcas da diferença. Campinas: FE/UNICAMP (Tese de Doutorado). 2000./*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver; NARDI, Roberto. Aspectos epistemológicos da Pesquisa Narrativa presentes em teses e dissertações sobre formação de professores na área de Educação em Ciências e Matemáticas, no período de 2000 a 2012. Atas CIAIQ 2016. Investigação Qualitativa em Educação, v.1. 2016. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/issue/view/12. Acesso em jun. 2021./*ref*/MENDES, Luiz Otavio Rodrigues; PROENÇA, Marcelo Carlos de; PEREIRA, Ana Lucia El software IRAMUTEQ em investigación cualitativa: uma revisión sistemática em el ámbito de la educación matemática. Revista Paradigma (Ed. Temática: Pesquisa Qualitativa Em Educação Matemática), Vol. XLIII, mayo de 2022 / 228–258. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/1225/1057. Acesso em jun. 2022./*ref*/MORAES, Roque. GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva – Ijuí: Ed. Unijuí, 3. ed. rev. e ampl. 2016. – 264 p. – (Coleção educação em ciências). E-book ISBN 978-65-86074-19-2 (digital)./*ref*/MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo; RAMOS, Maurivan Guntzel Aprendentes do aprender: um exercício de análise textual discursiva. II Congresso Luso-Brasileiro de Investigação qualitativa. Universidade de Aveiro. 2013. Indagatio Didactica, vol. 5(2), 2013./*ref*/PIERRON, Jean-Philippe. Transmissão: uma filosofia do testemunho. Tradução Luiz Paulo Rouanet. São Paulo: Edições Loyola. 2010. 294p./*ref*/RAMOS, Maurivan Güntzel; LIMA, Valderez Marina do Rosário; AMARAL-ROSA, Marcelo Prado. Contribuições do software IRAMUTEQ para a Análise Textual Discursiva. Atas do 7º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa: Investigação Qualitativa na Educação. Atas. v.1. Fortaleza, 2018. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/14665/2/Contribuicoes_do_software_IRAMUTEQ_para_a_Analise_Textual_Discursiva.pdf. Acesso em 20 jan. 2022./*ref*/SALVIATI, Maria Elisabeth. Manual do Aplicativo IRAMUTEQ (versão 0.7 Alpha 2 e R Versão 3.2.3): compilação, organização e notas. Planaltina. 2017. Disponível em: http://www.IRAMUTEQ.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-IRAMUTEQ-par-maria-elisabeth-salviati/view. Acesso em: jan. 2021./*ref*/SILVA, Priscila Gleden Novaes da; RAMON, Rosangela, CAPPELIN, Alcione; TIEPPO, Sandra Maria; GRAVE, Fernanda Marchiori; KRUG, Carbone Bruno Schmidt. A utilização de softwares de análise de dados qualitativos: um mapeamento de teses em Educação Matemática. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.17, n. 38, 2021. p. 209-226.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-24T13:42:52Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/12980Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-08-24T13:42:52Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ
O testemunho em pesquisa narrativa e a análise textual discursiva associada ao IRAMUTEQ
title Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ
spellingShingle Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ
Magno, Cleide Maria Velasco
CCIUFPA; teacher training; IRAMUTEQ; Discursive Textual Analysis; testimony
CCIUFPA; formação de professores; IRAMUTEQ; Análise Textual Discursiva; testemunho
title_short Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ
title_full Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ
title_fullStr Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ
title_full_unstemmed Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ
title_sort Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ
author Magno, Cleide Maria Velasco
author_facet Magno, Cleide Maria Velasco
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
author_role author
author2 Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CAPES
dc.contributor.author.fl_str_mv Magno, Cleide Maria Velasco
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
dc.subject.por.fl_str_mv CCIUFPA; teacher training; IRAMUTEQ; Discursive Textual Analysis; testimony
CCIUFPA; formação de professores; IRAMUTEQ; Análise Textual Discursiva; testemunho
topic CCIUFPA; teacher training; IRAMUTEQ; Discursive Textual Analysis; testimony
CCIUFPA; formação de professores; IRAMUTEQ; Análise Textual Discursiva; testemunho
description This is a Narrative Research, whose textual corpus was constituted by testimonies of graduates of the Science Club of the Federal University of Pará (CCIUFPA). To obtain the information contained in the testimonies, the association of the IRAMUTEQ software with Discursive Textual Analysis (ATD) was used. We aim to understand and explain this association and the approximations between the procedures. Thus, through the analysis of similitude and word clouds, with ATD criteria, there was the emergence of three categories: The teacher and his training within the scope of CCIUFPA; CCIUFPA: a place of teacher training; The purpose of teacher training at CCIUFPA. We conclude that the association adopted in narrative research using testimony is potentially significant, provided that the researcher values the multiplicity of existing voices, understands that IRAMUTEQ is a tool and that the formation and analysis of categories depends on its immersion in the material, on the theoretical bases adopted and on its interpretation as a researcher.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980
10.18542/amazrecm.v19i42.12980
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v19i42.12980
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980/10240
/*ref*/CAMARGO, Brígido Vizeu, JUSTO, Ana Maria. Tutorial para uso do software IRAMUTEQ. (Interface de R pourles Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires) Laboratório da psicologia da comunicação e cognição (LACCOS) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2021. Disponível em: http://www.IRAMUTEQ.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais. Acesso em jan. 2021.
/*ref*/CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU.2ªed. rev. Uberlândia: EDUFU. 2015. 250p.
/*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. (1981). Metodologia da Convergência: indivíduo, conhecimento e realidade – uma proposta para formação de professores de ciências. Campinas: FE/UNICAMP (Dissertação de Mestrado).
/*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Clube de Ciências da UFPA: origens e desdobramentos de um espaço formativo de professores e de iniciação científica infanto-juvenil. (dissertação de Mestrado). Anais do encontro nacional de Clubes de Ciências 2019. Anais... Belém/PA. UFPA, 2019. Disponível em: www.even3.com.br/anais/enacc. Acesso em jan.2021.
/*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Ensino de Ciências e Matemática e Formação de Professores: marcas da diferença. Campinas: FE/UNICAMP (Tese de Doutorado). 2000.
/*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver; NARDI, Roberto. Aspectos epistemológicos da Pesquisa Narrativa presentes em teses e dissertações sobre formação de professores na área de Educação em Ciências e Matemáticas, no período de 2000 a 2012. Atas CIAIQ 2016. Investigação Qualitativa em Educação, v.1. 2016. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/issue/view/12. Acesso em jun. 2021.
/*ref*/MENDES, Luiz Otavio Rodrigues; PROENÇA, Marcelo Carlos de; PEREIRA, Ana Lucia El software IRAMUTEQ em investigación cualitativa: uma revisión sistemática em el ámbito de la educación matemática. Revista Paradigma (Ed. Temática: Pesquisa Qualitativa Em Educação Matemática), Vol. XLIII, mayo de 2022 / 228–258. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/1225/1057. Acesso em jun. 2022.
/*ref*/MORAES, Roque. GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva – Ijuí: Ed. Unijuí, 3. ed. rev. e ampl. 2016. – 264 p. – (Coleção educação em ciências). E-book ISBN 978-65-86074-19-2 (digital).
/*ref*/MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo; RAMOS, Maurivan Guntzel Aprendentes do aprender: um exercício de análise textual discursiva. II Congresso Luso-Brasileiro de Investigação qualitativa. Universidade de Aveiro. 2013. Indagatio Didactica, vol. 5(2), 2013.
/*ref*/PIERRON, Jean-Philippe. Transmissão: uma filosofia do testemunho. Tradução Luiz Paulo Rouanet. São Paulo: Edições Loyola. 2010. 294p.
/*ref*/RAMOS, Maurivan Güntzel; LIMA, Valderez Marina do Rosário; AMARAL-ROSA, Marcelo Prado. Contribuições do software IRAMUTEQ para a Análise Textual Discursiva. Atas do 7º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa: Investigação Qualitativa na Educação. Atas. v.1. Fortaleza, 2018. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/14665/2/Contribuicoes_do_software_IRAMUTEQ_para_a_Analise_Textual_Discursiva.pdf. Acesso em 20 jan. 2022.
/*ref*/SALVIATI, Maria Elisabeth. Manual do Aplicativo IRAMUTEQ (versão 0.7 Alpha 2 e R Versão 3.2.3): compilação, organização e notas. Planaltina. 2017. Disponível em: http://www.IRAMUTEQ.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-IRAMUTEQ-par-maria-elisabeth-salviati/view. Acesso em: jan. 2021.
/*ref*/SILVA, Priscila Gleden Novaes da; RAMON, Rosangela, CAPPELIN, Alcione; TIEPPO, Sandra Maria; GRAVE, Fernanda Marchiori; KRUG, Carbone Bruno Schmidt. A utilização de softwares de análise de dados qualitativos: um mapeamento de teses em Educação Matemática. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.17, n. 38, 2021. p. 209-226.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 18-34
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 18-34
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465146625490944