Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980 |
Resumo: | This is a Narrative Research, whose textual corpus was constituted by testimonies of graduates of the Science Club of the Federal University of Pará (CCIUFPA). To obtain the information contained in the testimonies, the association of the IRAMUTEQ software with Discursive Textual Analysis (ATD) was used. We aim to understand and explain this association and the approximations between the procedures. Thus, through the analysis of similitude and word clouds, with ATD criteria, there was the emergence of three categories: The teacher and his training within the scope of CCIUFPA; CCIUFPA: a place of teacher training; The purpose of teacher training at CCIUFPA. We conclude that the association adopted in narrative research using testimony is potentially significant, provided that the researcher values the multiplicity of existing voices, understands that IRAMUTEQ is a tool and that the formation and analysis of categories depends on its immersion in the material, on the theoretical bases adopted and on its interpretation as a researcher. |
id |
UFPA-7_e5542453a25e718b86f97443bb20799d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/12980 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQO testemunho em pesquisa narrativa e a análise textual discursiva associada ao IRAMUTEQCCIUFPA; teacher training; IRAMUTEQ; Discursive Textual Analysis; testimonyCCIUFPA; formação de professores; IRAMUTEQ; Análise Textual Discursiva; testemunhoThis is a Narrative Research, whose textual corpus was constituted by testimonies of graduates of the Science Club of the Federal University of Pará (CCIUFPA). To obtain the information contained in the testimonies, the association of the IRAMUTEQ software with Discursive Textual Analysis (ATD) was used. We aim to understand and explain this association and the approximations between the procedures. Thus, through the analysis of similitude and word clouds, with ATD criteria, there was the emergence of three categories: The teacher and his training within the scope of CCIUFPA; CCIUFPA: a place of teacher training; The purpose of teacher training at CCIUFPA. We conclude that the association adopted in narrative research using testimony is potentially significant, provided that the researcher values the multiplicity of existing voices, understands that IRAMUTEQ is a tool and that the formation and analysis of categories depends on its immersion in the material, on the theoretical bases adopted and on its interpretation as a researcher.Esta é uma Pesquisa Narrativa, cujo corpus textual foi constituído por testemunhos de egressos do Clube de Ciências da Universidade Federal do Pará (CCIUFPA). Para a obtenção das informações contidas nos testemunhos foi utilizado a associação do software IRAMUTEQ com Análise Textual Discursiva (ATD). Objetivamos compreender e explicitar essa associação e as aproximações entre os procedimentos. Assim, por meio da análise de similitude e nuvens de palavras, com critérios da ATD ocorreu a emergência de três categorias: O professor e sua formação no âmbito do CCIUFPA; O CCIUFPA: um lugar de formação de professores; A finalidade da formação de professores no CCIUFPA. Concluímos que a associação adotada em pesquisa narrativa com uso do testemunho é potencialmente significativa, desde que o pesquisador valorize a multiplicidade de vozes existentes, compreenda que o IRAMUTEQ é uma ferramenta e que a formação e análise de categorias depende de sua imersão no material, nas bases teóricas adotadas e de sua interpretação como pesquisador.Universidade Federal do ParáCAPESMagno, Cleide Maria VelascoGonçalves, Terezinha Valim Oliver2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1298010.18542/amazrecm.v19i42.12980Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 18-34Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 18-342317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980/10240/*ref*/CAMARGO, Brígido Vizeu, JUSTO, Ana Maria. Tutorial para uso do software IRAMUTEQ. (Interface de R pourles Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires) Laboratório da psicologia da comunicação e cognição (LACCOS) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2021. Disponível em: http://www.IRAMUTEQ.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais. Acesso em jan. 2021./*ref*/CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU.2ªed. rev. Uberlândia: EDUFU. 2015. 250p./*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. (1981). Metodologia da Convergência: indivíduo, conhecimento e realidade – uma proposta para formação de professores de ciências. Campinas: FE/UNICAMP (Dissertação de Mestrado)./*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Clube de Ciências da UFPA: origens e desdobramentos de um espaço formativo de professores e de iniciação científica infanto-juvenil. (dissertação de Mestrado). Anais do encontro nacional de Clubes de Ciências 2019. Anais... Belém/PA. UFPA, 2019. Disponível em: www.even3.com.br/anais/enacc. Acesso em jan.2021./*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Ensino de Ciências e Matemática e Formação de Professores: marcas da diferença. Campinas: FE/UNICAMP (Tese de Doutorado). 2000./*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver; NARDI, Roberto. Aspectos epistemológicos da Pesquisa Narrativa presentes em teses e dissertações sobre formação de professores na área de Educação em Ciências e Matemáticas, no período de 2000 a 2012. Atas CIAIQ 2016. Investigação Qualitativa em Educação, v.1. 2016. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/issue/view/12. Acesso em jun. 2021./*ref*/MENDES, Luiz Otavio Rodrigues; PROENÇA, Marcelo Carlos de; PEREIRA, Ana Lucia El software IRAMUTEQ em investigación cualitativa: uma revisión sistemática em el ámbito de la educación matemática. Revista Paradigma (Ed. Temática: Pesquisa Qualitativa Em Educação Matemática), Vol. XLIII, mayo de 2022 / 228–258. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/1225/1057. Acesso em jun. 2022./*ref*/MORAES, Roque. GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva – Ijuí: Ed. Unijuí, 3. ed. rev. e ampl. 2016. – 264 p. – (Coleção educação em ciências). E-book ISBN 978-65-86074-19-2 (digital)./*ref*/MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo; RAMOS, Maurivan Guntzel Aprendentes do aprender: um exercício de análise textual discursiva. II Congresso Luso-Brasileiro de Investigação qualitativa. Universidade de Aveiro. 2013. Indagatio Didactica, vol. 5(2), 2013./*ref*/PIERRON, Jean-Philippe. Transmissão: uma filosofia do testemunho. Tradução Luiz Paulo Rouanet. São Paulo: Edições Loyola. 2010. 294p./*ref*/RAMOS, Maurivan Güntzel; LIMA, Valderez Marina do Rosário; AMARAL-ROSA, Marcelo Prado. Contribuições do software IRAMUTEQ para a Análise Textual Discursiva. Atas do 7º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa: Investigação Qualitativa na Educação. Atas. v.1. Fortaleza, 2018. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/14665/2/Contribuicoes_do_software_IRAMUTEQ_para_a_Analise_Textual_Discursiva.pdf. Acesso em 20 jan. 2022./*ref*/SALVIATI, Maria Elisabeth. Manual do Aplicativo IRAMUTEQ (versão 0.7 Alpha 2 e R Versão 3.2.3): compilação, organização e notas. Planaltina. 2017. Disponível em: http://www.IRAMUTEQ.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-IRAMUTEQ-par-maria-elisabeth-salviati/view. Acesso em: jan. 2021./*ref*/SILVA, Priscila Gleden Novaes da; RAMON, Rosangela, CAPPELIN, Alcione; TIEPPO, Sandra Maria; GRAVE, Fernanda Marchiori; KRUG, Carbone Bruno Schmidt. A utilização de softwares de análise de dados qualitativos: um mapeamento de teses em Educação Matemática. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.17, n. 38, 2021. p. 209-226.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-24T13:42:52Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/12980Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-08-24T13:42:52Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ O testemunho em pesquisa narrativa e a análise textual discursiva associada ao IRAMUTEQ |
title |
Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ |
spellingShingle |
Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ Magno, Cleide Maria Velasco CCIUFPA; teacher training; IRAMUTEQ; Discursive Textual Analysis; testimony CCIUFPA; formação de professores; IRAMUTEQ; Análise Textual Discursiva; testemunho |
title_short |
Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ |
title_full |
Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ |
title_fullStr |
Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ |
title_full_unstemmed |
Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ |
title_sort |
Testimony in narrative research and discursive textual analysis associated with IRAMUTEQ |
author |
Magno, Cleide Maria Velasco |
author_facet |
Magno, Cleide Maria Velasco Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magno, Cleide Maria Velasco Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CCIUFPA; teacher training; IRAMUTEQ; Discursive Textual Analysis; testimony CCIUFPA; formação de professores; IRAMUTEQ; Análise Textual Discursiva; testemunho |
topic |
CCIUFPA; teacher training; IRAMUTEQ; Discursive Textual Analysis; testimony CCIUFPA; formação de professores; IRAMUTEQ; Análise Textual Discursiva; testemunho |
description |
This is a Narrative Research, whose textual corpus was constituted by testimonies of graduates of the Science Club of the Federal University of Pará (CCIUFPA). To obtain the information contained in the testimonies, the association of the IRAMUTEQ software with Discursive Textual Analysis (ATD) was used. We aim to understand and explain this association and the approximations between the procedures. Thus, through the analysis of similitude and word clouds, with ATD criteria, there was the emergence of three categories: The teacher and his training within the scope of CCIUFPA; CCIUFPA: a place of teacher training; The purpose of teacher training at CCIUFPA. We conclude that the association adopted in narrative research using testimony is potentially significant, provided that the researcher values the multiplicity of existing voices, understands that IRAMUTEQ is a tool and that the formation and analysis of categories depends on its immersion in the material, on the theoretical bases adopted and on its interpretation as a researcher. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980 10.18542/amazrecm.v19i42.12980 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v19i42.12980 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12980/10240 /*ref*/CAMARGO, Brígido Vizeu, JUSTO, Ana Maria. Tutorial para uso do software IRAMUTEQ. (Interface de R pourles Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires) Laboratório da psicologia da comunicação e cognição (LACCOS) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2021. Disponível em: http://www.IRAMUTEQ.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais. Acesso em jan. 2021. /*ref*/CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU.2ªed. rev. Uberlândia: EDUFU. 2015. 250p. /*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. (1981). Metodologia da Convergência: indivíduo, conhecimento e realidade – uma proposta para formação de professores de ciências. Campinas: FE/UNICAMP (Dissertação de Mestrado). /*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Clube de Ciências da UFPA: origens e desdobramentos de um espaço formativo de professores e de iniciação científica infanto-juvenil. (dissertação de Mestrado). Anais do encontro nacional de Clubes de Ciências 2019. Anais... Belém/PA. UFPA, 2019. Disponível em: www.even3.com.br/anais/enacc. Acesso em jan.2021. /*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Ensino de Ciências e Matemática e Formação de Professores: marcas da diferença. Campinas: FE/UNICAMP (Tese de Doutorado). 2000. /*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver; NARDI, Roberto. Aspectos epistemológicos da Pesquisa Narrativa presentes em teses e dissertações sobre formação de professores na área de Educação em Ciências e Matemáticas, no período de 2000 a 2012. Atas CIAIQ 2016. Investigação Qualitativa em Educação, v.1. 2016. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/issue/view/12. Acesso em jun. 2021. /*ref*/MENDES, Luiz Otavio Rodrigues; PROENÇA, Marcelo Carlos de; PEREIRA, Ana Lucia El software IRAMUTEQ em investigación cualitativa: uma revisión sistemática em el ámbito de la educación matemática. Revista Paradigma (Ed. Temática: Pesquisa Qualitativa Em Educação Matemática), Vol. XLIII, mayo de 2022 / 228–258. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/1225/1057. Acesso em jun. 2022. /*ref*/MORAES, Roque. GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva – Ijuí: Ed. Unijuí, 3. ed. rev. e ampl. 2016. – 264 p. – (Coleção educação em ciências). E-book ISBN 978-65-86074-19-2 (digital). /*ref*/MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo; RAMOS, Maurivan Guntzel Aprendentes do aprender: um exercício de análise textual discursiva. II Congresso Luso-Brasileiro de Investigação qualitativa. Universidade de Aveiro. 2013. Indagatio Didactica, vol. 5(2), 2013. /*ref*/PIERRON, Jean-Philippe. Transmissão: uma filosofia do testemunho. Tradução Luiz Paulo Rouanet. São Paulo: Edições Loyola. 2010. 294p. /*ref*/RAMOS, Maurivan Güntzel; LIMA, Valderez Marina do Rosário; AMARAL-ROSA, Marcelo Prado. Contribuições do software IRAMUTEQ para a Análise Textual Discursiva. Atas do 7º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa: Investigação Qualitativa na Educação. Atas. v.1. Fortaleza, 2018. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/14665/2/Contribuicoes_do_software_IRAMUTEQ_para_a_Analise_Textual_Discursiva.pdf. Acesso em 20 jan. 2022. /*ref*/SALVIATI, Maria Elisabeth. Manual do Aplicativo IRAMUTEQ (versão 0.7 Alpha 2 e R Versão 3.2.3): compilação, organização e notas. Planaltina. 2017. Disponível em: http://www.IRAMUTEQ.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-IRAMUTEQ-par-maria-elisabeth-salviati/view. Acesso em: jan. 2021. /*ref*/SILVA, Priscila Gleden Novaes da; RAMON, Rosangela, CAPPELIN, Alcione; TIEPPO, Sandra Maria; GRAVE, Fernanda Marchiori; KRUG, Carbone Bruno Schmidt. A utilização de softwares de análise de dados qualitativos: um mapeamento de teses em Educação Matemática. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.17, n. 38, 2021. p. 209-226. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 18-34 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 18-34 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465146625490944 |