The Moon phases, eclipses and spatial relations: a piagetian study

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Autor(a) principal: Mano, Amanda de Mattos Pereira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Saravali, Eliane Giachetto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/10615
Resumo: The results of an investigation that aimed to identify the solidarity between the understanding of the lunar phase’s phenomena, Eclipses and the construction of spatial relationships, together with elementary school students are presented in this work. Twenty students enrolled in the 8th year of the public school system in an inner city of the São Paulo state, aged between 13 and 14 years, participated in this study. The instruments used were an interview based on the Piagetian clinical-critical method, about the occurrence of the Moon phases and Eclipses, and an operational test that investigated, through the shadow projection problem, the spatial relationships. The interviews answers revealed that most of the participants do not understand the investigated astronomical phenomena, and their ideas are not based on scientific aspects, prevailing conceptions that are very centered on their own perspective, without coordinating them in a spatial system of relationships. The application of the operative test revealed the prevalence of topological and Euclidean constructions, with some initial constructions from the projective space. Statistical analysis revealed a positive relationship between the data from the two instruments. Reflections are made on the implications for the teaching of Science, specifically Astronomy.
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spelling The Moon phases, eclipses and spatial relations: a piagetian studyAs fases da Lua, os eclipses e as relações espaciais: um estudo piagetianoJean Piaget; space construction; AstronomyJean Piaget; construção do espaço; AstronomiaThe results of an investigation that aimed to identify the solidarity between the understanding of the lunar phase’s phenomena, Eclipses and the construction of spatial relationships, together with elementary school students are presented in this work. Twenty students enrolled in the 8th year of the public school system in an inner city of the São Paulo state, aged between 13 and 14 years, participated in this study. The instruments used were an interview based on the Piagetian clinical-critical method, about the occurrence of the Moon phases and Eclipses, and an operational test that investigated, through the shadow projection problem, the spatial relationships. The interviews answers revealed that most of the participants do not understand the investigated astronomical phenomena, and their ideas are not based on scientific aspects, prevailing conceptions that are very centered on their own perspective, without coordinating them in a spatial system of relationships. The application of the operative test revealed the prevalence of topological and Euclidean constructions, with some initial constructions from the projective space. Statistical analysis revealed a positive relationship between the data from the two instruments. Reflections are made on the implications for the teaching of Science, specifically Astronomy.Apresentam-se os resultados de uma investigação que teve por objetivo identificar a solidariedade entre a compreensão dos fenômenos das fases lunares e dos Eclipses e a construção de relações espaciais, junto a escolares do ensino fundamental II. Foram participantes deste estudo 20 estudantes, matriculados no 8º ano da rede pública de ensino de uma cidade do interior do estado de São Paulo, com idade entre 13 e 14 anos. Os instrumentos utilizados foram uma entrevista pautada no método clínico-crítico piagetiano, acerca da ocorrência das fases da Lua e dos Eclipses e uma prova operatória que investigou, por meio do problema da projeção das sombras, as relações espaciais. Os resultados das entrevistas revelaram que a maior parte dos participantes não compreende os fenômenos astronômicos investigados, e suas ideias não são pautadas em aspectos científicos, prevalecendo concepções muito centradas em sua própria perspectiva, sem coordená-las em um sistema espacial de relações. A aplicação da prova operatória revelou a prevalência de construções topológicas e euclidianas, com algumas construções iniciais do espaço projetivo. A análise estatística revelou relação positiva entre os dados dos dois instrumentos. São feitas reflexões sobre as implicações para o ensino de Ciências, em específico da Astronomia.Universidade Federal do ParáCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorMano, Amanda de Mattos PereiraSaravali, Eliane Giachetto2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1061510.18542/amazrecm.v17i39.10615Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 17, n. 39 (2021): Ahead of Print; 28-45Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 17, n. 39 (2021): Ahead of Print; 28-452317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/10615/8146/*ref*/BARBOSA, R. A.; SOUZA, A. P. O uso da coleção entomológica no ensino de ciências inspirado na teoria piagetiana. 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