Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cesana, Andressa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Saito, Fumikazu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8263
Resumo: This paper presents the first results of a preliminary study on the construction and use of an old mathematical instrument. It maps the mathematical knowledge embodied in the instrument named "mobile square” which was described in the treatise L’uso della squadra mobile by Ottavio Fabri (1615) in order to develop later a didactic activity in the interface between history and math teaching. Through a measurement situation, the aim here is to demonstrate that the parts of the instrument synthesize concepts, and that the mobile arm establishes relationships between those very concepts in a measurement situation. It concludes that the “mobile square” has elements that allow composing a set of actions to teach mathematics and, thus, the mapping points to some didactic potentialities of this instrument. This study is based on an original document and recent studies in the history of science and mathematics. The document was analyzed covering three spheres of analysis, namely, historiographic, epistemological, and contextual. The historical analysis sought to privilege some epistemological aspects with the intention of building interfaces between history and math teaching, according to recent studies related to the incorporation of historical questions in the scope of teaching and learning mathematics.
id UFPA-7_fd5d0a41d3862ed6e5ffdd8dc81344f8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8263
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"Mapeando alguns conhecimentos matemáticos incorporados no “esquadro móvel” de Ottavio Fabri (1544-1612)Maping; Measuring instruments; Syntetized math concepts; InterfaceMapeamento; Instrumento de medida; Conceitos matemáticos sintetizados; Interface.This paper presents the first results of a preliminary study on the construction and use of an old mathematical instrument. It maps the mathematical knowledge embodied in the instrument named "mobile square” which was described in the treatise L’uso della squadra mobile by Ottavio Fabri (1615) in order to develop later a didactic activity in the interface between history and math teaching. Through a measurement situation, the aim here is to demonstrate that the parts of the instrument synthesize concepts, and that the mobile arm establishes relationships between those very concepts in a measurement situation. It concludes that the “mobile square” has elements that allow composing a set of actions to teach mathematics and, thus, the mapping points to some didactic potentialities of this instrument. This study is based on an original document and recent studies in the history of science and mathematics. The document was analyzed covering three spheres of analysis, namely, historiographic, epistemological, and contextual. The historical analysis sought to privilege some epistemological aspects with the intention of building interfaces between history and math teaching, according to recent studies related to the incorporation of historical questions in the scope of teaching and learning mathematics.Este artigo apresenta os primeiros resultados de um estudo preliminar sobre a construção e o uso de um antigo instrumento matemático. Nele, realiza-se um mapeamento de conhecimentos matemáticos incorporados no instrumento “esquadro móvel”, descrito no tratado L’uso della squadra mobile de Ottavio Fabri (1615) com o intuito de, posteriormente, elaborar uma atividade didática na interface entre história e ensino de matemática. Por meio de uma situação de medição, busca-se aqui demonstrar que as partes do instrumento sintetizam conceitos e que o braço móvel estabelece relações entre esses conceitos. O artigo conclui que o “esquadro móvel” apresenta elementos com os quais é possível compor um conjunto de ações para ensinar matemática e, desse modo, aponta para algumas potencialidades didáticas deste instrumento. Este estudo tem por base um documento original e recentes estudos em história da ciência e da matemática. O documento foi analisado contemplando três esferas de análise, a saber, historiográfica, epistemológica e contextual. A análise histórica buscou privilegiar alguns aspectos epistemológicos com a intenção de construir interfaces entre história e ensino de matemática conforme recentes estudos relacionados à incorporação de questões históricas no âmbito do ensino e da aprendizagem de matemática.Universidade Federal do ParáCesana, AndressaSaito, Fumikazu2020-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/826310.18542/amazrecm.v16i35.8263Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 89-104Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 89-1042317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8263/6176/*ref*/BARBARO, D. La pratica della perspettiva di monsignor Daniel Barbaro. Venetia: Camillo & Rutilio Borgominieri fratelli, 1569./*ref*/BENNETT, J. A. The challenge of practical mathematics. IN: PUMFREY, S.; ROSSI, P. L.; SLAWINSKI, M. (eds.). Science, Culture and Popular Belief in Renaissance Europe. Manchester/New York: Manchester University Press, 1991. p. 176-190./*ref*/BENNETT, J. A. Practical Geometry and Operative Knowledge. ConFigurations, Baltimore, v. 6, p. 195-222, 1998./*ref*/CAMEROTA, F. Misurare “per perspectiva”: Geometria pratica e Prospectiva Pingendi. In: SINISGALLI, R. (ed.). La prospettiva: Fondamenti teorici ed esperienze Figurative dall’antichità al mondo moderno. Firenze: Edizioni Cadmo, 1998./*ref*/CESANA, A. Textos e contextos dos problemas de medição de alturas em livros do Renascimento. 2013. 233 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, 2013./*ref*/DIAS, M. S.; SAITO, F. Algumas potencialidades didáticas do “setor trigonal” na interface entre história e ensino de matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 16, n. 4, p. 1227-1253, 2014./*ref*/EUCLIDES. Ottica. Org. de F. Incardona. Roma: Di Renzo, 1996./*ref*/FABRI, Ottavio. L’Uso della squadra mobile. Padova: Pietro Bertelli, 1615./*ref*/HUGO DE SAN VITOR. Practical Geometry [Practica Geometriae] attributed to Hugh of St. Victor. Milwaukee, Wisconsin: Marquette University Press, 1991./*ref*/PANEPINTO, E. Ottavio Fabri, perito et ingegnero publico. Tese (Laurea Specialistica in Storia e Geografia dell’Europa – Indirizzo Geografico) – Facolta’ di Lettere e Filosofia, Universita’ Degli Studi di Verona, Verona, 2008, 2009./*ref*/SAITO, F. A reconstrução de antigos instrumentos matemáticos dirigida para formação de professores. Educação: Teoria e Prática, v. 29, n. 62, pp. 571-589, 2019./*ref*/SAITO, F. Algumas breves considerações sobre os tratados de geometria prática publicados no contexto do “saber-fazer” matemático quinhentista. IN: XII Seminário Nacional de História da Matemática. Anais, p. 271-277. São Paulo: SBHMat, 2018./*ref*/SAITO, F. Construindo interfaces entre história e ensino da matemática. Ensino da Matemática em Debate. São Paulo, v. 3, n. 1, pp. 3-19, 2016c./*ref*/SAITO, F. Desenhos e instrumentos de medida no processo de transmissão e de apropriação do conhecimento geométrico. IN: VÁSQUEZ, M. F.; CAPONI , S. ; SILVA, M. R. B. da (orgs.). 15 Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia. Anais, v. 1, p. 457-470. Rio de Janeiro: SBHC/UFSC, 2016a, 3 vols./*ref*/SAITO, F. História e ensino de matemática: construindo interfaces. IN: FLORES SALAZAR, J.; UGARTE GUERRA, F. (eds.). Investigaciones en Educación Matemática. Lima: Fondo Editorial PUCP, 2016b. p. 237-291./*ref*/SAITO, F. História da matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Ed. Livraria da Física/SBHMat, 2015./*ref*/SAITO, F.; DIAS, M. S. Articulação de entes matemáticos na construção e utilização de instrumento de medida do século XVI. Natal: SBHMat, 2011./*ref*/SAITO, F.; DIAS, M. S. Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 1, pp. 89-111, 2013./*ref*/SAITO, F.; PEREIRA, A. C. C. A elaboração de atividades com um antigo instrumento matemático na interface entre história e ensino. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2019./*ref*/VILLARD DE HONNECOURT. Album de Villard de Honnecourt: Architecte du XIII e siècle. Manuscrit publiè en fac-simile. Ed. de J. B. A. Lassus. Paris: Imprimerie Impériale, 1858.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-08T15:10:29Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8263Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2020-06-08T15:10:29Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"
Mapeando alguns conhecimentos matemáticos incorporados no “esquadro móvel” de Ottavio Fabri (1544-1612)
title Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"
spellingShingle Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"
Cesana, Andressa
Maping; Measuring instruments; Syntetized math concepts; Interface
Mapeamento; Instrumento de medida; Conceitos matemáticos sintetizados; Interface.
title_short Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"
title_full Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"
title_fullStr Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"
title_full_unstemmed Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"
title_sort Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"
author Cesana, Andressa
author_facet Cesana, Andressa
Saito, Fumikazu
author_role author
author2 Saito, Fumikazu
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Cesana, Andressa
Saito, Fumikazu
dc.subject.por.fl_str_mv Maping; Measuring instruments; Syntetized math concepts; Interface
Mapeamento; Instrumento de medida; Conceitos matemáticos sintetizados; Interface.
topic Maping; Measuring instruments; Syntetized math concepts; Interface
Mapeamento; Instrumento de medida; Conceitos matemáticos sintetizados; Interface.
description This paper presents the first results of a preliminary study on the construction and use of an old mathematical instrument. It maps the mathematical knowledge embodied in the instrument named "mobile square” which was described in the treatise L’uso della squadra mobile by Ottavio Fabri (1615) in order to develop later a didactic activity in the interface between history and math teaching. Through a measurement situation, the aim here is to demonstrate that the parts of the instrument synthesize concepts, and that the mobile arm establishes relationships between those very concepts in a measurement situation. It concludes that the “mobile square” has elements that allow composing a set of actions to teach mathematics and, thus, the mapping points to some didactic potentialities of this instrument. This study is based on an original document and recent studies in the history of science and mathematics. The document was analyzed covering three spheres of analysis, namely, historiographic, epistemological, and contextual. The historical analysis sought to privilege some epistemological aspects with the intention of building interfaces between history and math teaching, according to recent studies related to the incorporation of historical questions in the scope of teaching and learning mathematics.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-24
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8263
10.18542/amazrecm.v16i35.8263
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8263
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v16i35.8263
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8263/6176
/*ref*/BARBARO, D. La pratica della perspettiva di monsignor Daniel Barbaro. Venetia: Camillo & Rutilio Borgominieri fratelli, 1569.
/*ref*/BENNETT, J. A. The challenge of practical mathematics. IN: PUMFREY, S.; ROSSI, P. L.; SLAWINSKI, M. (eds.). Science, Culture and Popular Belief in Renaissance Europe. Manchester/New York: Manchester University Press, 1991. p. 176-190.
/*ref*/BENNETT, J. A. Practical Geometry and Operative Knowledge. ConFigurations, Baltimore, v. 6, p. 195-222, 1998.
/*ref*/CAMEROTA, F. Misurare “per perspectiva”: Geometria pratica e Prospectiva Pingendi. In: SINISGALLI, R. (ed.). La prospettiva: Fondamenti teorici ed esperienze Figurative dall’antichità al mondo moderno. Firenze: Edizioni Cadmo, 1998.
/*ref*/CESANA, A. Textos e contextos dos problemas de medição de alturas em livros do Renascimento. 2013. 233 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, 2013.
/*ref*/DIAS, M. S.; SAITO, F. Algumas potencialidades didáticas do “setor trigonal” na interface entre história e ensino de matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 16, n. 4, p. 1227-1253, 2014.
/*ref*/EUCLIDES. Ottica. Org. de F. Incardona. Roma: Di Renzo, 1996.
/*ref*/FABRI, Ottavio. L’Uso della squadra mobile. Padova: Pietro Bertelli, 1615.
/*ref*/HUGO DE SAN VITOR. Practical Geometry [Practica Geometriae] attributed to Hugh of St. Victor. Milwaukee, Wisconsin: Marquette University Press, 1991.
/*ref*/PANEPINTO, E. Ottavio Fabri, perito et ingegnero publico. Tese (Laurea Specialistica in Storia e Geografia dell’Europa – Indirizzo Geografico) – Facolta’ di Lettere e Filosofia, Universita’ Degli Studi di Verona, Verona, 2008, 2009.
/*ref*/SAITO, F. A reconstrução de antigos instrumentos matemáticos dirigida para formação de professores. Educação: Teoria e Prática, v. 29, n. 62, pp. 571-589, 2019.
/*ref*/SAITO, F. Algumas breves considerações sobre os tratados de geometria prática publicados no contexto do “saber-fazer” matemático quinhentista. IN: XII Seminário Nacional de História da Matemática. Anais, p. 271-277. São Paulo: SBHMat, 2018.
/*ref*/SAITO, F. Construindo interfaces entre história e ensino da matemática. Ensino da Matemática em Debate. São Paulo, v. 3, n. 1, pp. 3-19, 2016c.
/*ref*/SAITO, F. Desenhos e instrumentos de medida no processo de transmissão e de apropriação do conhecimento geométrico. IN: VÁSQUEZ, M. F.; CAPONI , S. ; SILVA, M. R. B. da (orgs.). 15 Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia. Anais, v. 1, p. 457-470. Rio de Janeiro: SBHC/UFSC, 2016a, 3 vols.
/*ref*/SAITO, F. História e ensino de matemática: construindo interfaces. IN: FLORES SALAZAR, J.; UGARTE GUERRA, F. (eds.). Investigaciones en Educación Matemática. Lima: Fondo Editorial PUCP, 2016b. p. 237-291.
/*ref*/SAITO, F. História da matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Ed. Livraria da Física/SBHMat, 2015.
/*ref*/SAITO, F.; DIAS, M. S. Articulação de entes matemáticos na construção e utilização de instrumento de medida do século XVI. Natal: SBHMat, 2011.
/*ref*/SAITO, F.; DIAS, M. S. Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 1, pp. 89-111, 2013.
/*ref*/SAITO, F.; PEREIRA, A. C. C. A elaboração de atividades com um antigo instrumento matemático na interface entre história e ensino. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2019.
/*ref*/VILLARD DE HONNECOURT. Album de Villard de Honnecourt: Architecte du XIII e siècle. Manuscrit publiè en fac-simile. Ed. de J. B. A. Lassus. Paris: Imprimerie Impériale, 1858.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 89-104
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 89-104
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068756413841408