Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8263 |
Resumo: | This paper presents the first results of a preliminary study on the construction and use of an old mathematical instrument. It maps the mathematical knowledge embodied in the instrument named "mobile square” which was described in the treatise L’uso della squadra mobile by Ottavio Fabri (1615) in order to develop later a didactic activity in the interface between history and math teaching. Through a measurement situation, the aim here is to demonstrate that the parts of the instrument synthesize concepts, and that the mobile arm establishes relationships between those very concepts in a measurement situation. It concludes that the “mobile square” has elements that allow composing a set of actions to teach mathematics and, thus, the mapping points to some didactic potentialities of this instrument. This study is based on an original document and recent studies in the history of science and mathematics. The document was analyzed covering three spheres of analysis, namely, historiographic, epistemological, and contextual. The historical analysis sought to privilege some epistemological aspects with the intention of building interfaces between history and math teaching, according to recent studies related to the incorporation of historical questions in the scope of teaching and learning mathematics. |
id |
UFPA-7_fd5d0a41d3862ed6e5ffdd8dc81344f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8263 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square"Mapeando alguns conhecimentos matemáticos incorporados no “esquadro móvel” de Ottavio Fabri (1544-1612)Maping; Measuring instruments; Syntetized math concepts; InterfaceMapeamento; Instrumento de medida; Conceitos matemáticos sintetizados; Interface.This paper presents the first results of a preliminary study on the construction and use of an old mathematical instrument. It maps the mathematical knowledge embodied in the instrument named "mobile square” which was described in the treatise L’uso della squadra mobile by Ottavio Fabri (1615) in order to develop later a didactic activity in the interface between history and math teaching. Through a measurement situation, the aim here is to demonstrate that the parts of the instrument synthesize concepts, and that the mobile arm establishes relationships between those very concepts in a measurement situation. It concludes that the “mobile square” has elements that allow composing a set of actions to teach mathematics and, thus, the mapping points to some didactic potentialities of this instrument. This study is based on an original document and recent studies in the history of science and mathematics. The document was analyzed covering three spheres of analysis, namely, historiographic, epistemological, and contextual. The historical analysis sought to privilege some epistemological aspects with the intention of building interfaces between history and math teaching, according to recent studies related to the incorporation of historical questions in the scope of teaching and learning mathematics.Este artigo apresenta os primeiros resultados de um estudo preliminar sobre a construção e o uso de um antigo instrumento matemático. Nele, realiza-se um mapeamento de conhecimentos matemáticos incorporados no instrumento “esquadro móvel”, descrito no tratado L’uso della squadra mobile de Ottavio Fabri (1615) com o intuito de, posteriormente, elaborar uma atividade didática na interface entre história e ensino de matemática. Por meio de uma situação de medição, busca-se aqui demonstrar que as partes do instrumento sintetizam conceitos e que o braço móvel estabelece relações entre esses conceitos. O artigo conclui que o “esquadro móvel” apresenta elementos com os quais é possível compor um conjunto de ações para ensinar matemática e, desse modo, aponta para algumas potencialidades didáticas deste instrumento. Este estudo tem por base um documento original e recentes estudos em história da ciência e da matemática. O documento foi analisado contemplando três esferas de análise, a saber, historiográfica, epistemológica e contextual. A análise histórica buscou privilegiar alguns aspectos epistemológicos com a intenção de construir interfaces entre história e ensino de matemática conforme recentes estudos relacionados à incorporação de questões históricas no âmbito do ensino e da aprendizagem de matemática.Universidade Federal do ParáCesana, AndressaSaito, Fumikazu2020-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/826310.18542/amazrecm.v16i35.8263Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 89-104Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 89-1042317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8263/6176/*ref*/BARBARO, D. La pratica della perspettiva di monsignor Daniel Barbaro. Venetia: Camillo & Rutilio Borgominieri fratelli, 1569./*ref*/BENNETT, J. A. The challenge of practical mathematics. IN: PUMFREY, S.; ROSSI, P. L.; SLAWINSKI, M. (eds.). Science, Culture and Popular Belief in Renaissance Europe. Manchester/New York: Manchester University Press, 1991. p. 176-190./*ref*/BENNETT, J. A. Practical Geometry and Operative Knowledge. ConFigurations, Baltimore, v. 6, p. 195-222, 1998./*ref*/CAMEROTA, F. Misurare “per perspectiva”: Geometria pratica e Prospectiva Pingendi. In: SINISGALLI, R. (ed.). La prospettiva: Fondamenti teorici ed esperienze Figurative dall’antichità al mondo moderno. Firenze: Edizioni Cadmo, 1998./*ref*/CESANA, A. Textos e contextos dos problemas de medição de alturas em livros do Renascimento. 2013. 233 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, 2013./*ref*/DIAS, M. S.; SAITO, F. Algumas potencialidades didáticas do “setor trigonal” na interface entre história e ensino de matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 16, n. 4, p. 1227-1253, 2014./*ref*/EUCLIDES. Ottica. Org. de F. Incardona. Roma: Di Renzo, 1996./*ref*/FABRI, Ottavio. L’Uso della squadra mobile. Padova: Pietro Bertelli, 1615./*ref*/HUGO DE SAN VITOR. Practical Geometry [Practica Geometriae] attributed to Hugh of St. Victor. Milwaukee, Wisconsin: Marquette University Press, 1991./*ref*/PANEPINTO, E. Ottavio Fabri, perito et ingegnero publico. Tese (Laurea Specialistica in Storia e Geografia dell’Europa – Indirizzo Geografico) – Facolta’ di Lettere e Filosofia, Universita’ Degli Studi di Verona, Verona, 2008, 2009./*ref*/SAITO, F. A reconstrução de antigos instrumentos matemáticos dirigida para formação de professores. Educação: Teoria e Prática, v. 29, n. 62, pp. 571-589, 2019./*ref*/SAITO, F. Algumas breves considerações sobre os tratados de geometria prática publicados no contexto do “saber-fazer” matemático quinhentista. IN: XII Seminário Nacional de História da Matemática. Anais, p. 271-277. São Paulo: SBHMat, 2018./*ref*/SAITO, F. Construindo interfaces entre história e ensino da matemática. Ensino da Matemática em Debate. São Paulo, v. 3, n. 1, pp. 3-19, 2016c./*ref*/SAITO, F. Desenhos e instrumentos de medida no processo de transmissão e de apropriação do conhecimento geométrico. IN: VÁSQUEZ, M. F.; CAPONI , S. ; SILVA, M. R. B. da (orgs.). 15 Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia. Anais, v. 1, p. 457-470. Rio de Janeiro: SBHC/UFSC, 2016a, 3 vols./*ref*/SAITO, F. História e ensino de matemática: construindo interfaces. IN: FLORES SALAZAR, J.; UGARTE GUERRA, F. (eds.). Investigaciones en Educación Matemática. Lima: Fondo Editorial PUCP, 2016b. p. 237-291./*ref*/SAITO, F. História da matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Ed. Livraria da Física/SBHMat, 2015./*ref*/SAITO, F.; DIAS, M. S. Articulação de entes matemáticos na construção e utilização de instrumento de medida do século XVI. Natal: SBHMat, 2011./*ref*/SAITO, F.; DIAS, M. S. Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 1, pp. 89-111, 2013./*ref*/SAITO, F.; PEREIRA, A. C. C. A elaboração de atividades com um antigo instrumento matemático na interface entre história e ensino. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2019./*ref*/VILLARD DE HONNECOURT. Album de Villard de Honnecourt: Architecte du XIII e siècle. Manuscrit publiè en fac-simile. Ed. de J. B. A. Lassus. Paris: Imprimerie Impériale, 1858.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-08T15:10:29Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8263Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2020-06-08T15:10:29Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square" Mapeando alguns conhecimentos matemáticos incorporados no “esquadro móvel” de Ottavio Fabri (1544-1612) |
title |
Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square" |
spellingShingle |
Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square" Cesana, Andressa Maping; Measuring instruments; Syntetized math concepts; Interface Mapeamento; Instrumento de medida; Conceitos matemáticos sintetizados; Interface. |
title_short |
Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square" |
title_full |
Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square" |
title_fullStr |
Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square" |
title_full_unstemmed |
Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square" |
title_sort |
Mapping some mathematical knowledge embodied in Ottavio Fabri’s (1544-1612) "mobile square" |
author |
Cesana, Andressa |
author_facet |
Cesana, Andressa Saito, Fumikazu |
author_role |
author |
author2 |
Saito, Fumikazu |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cesana, Andressa Saito, Fumikazu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Maping; Measuring instruments; Syntetized math concepts; Interface Mapeamento; Instrumento de medida; Conceitos matemáticos sintetizados; Interface. |
topic |
Maping; Measuring instruments; Syntetized math concepts; Interface Mapeamento; Instrumento de medida; Conceitos matemáticos sintetizados; Interface. |
description |
This paper presents the first results of a preliminary study on the construction and use of an old mathematical instrument. It maps the mathematical knowledge embodied in the instrument named "mobile square” which was described in the treatise L’uso della squadra mobile by Ottavio Fabri (1615) in order to develop later a didactic activity in the interface between history and math teaching. Through a measurement situation, the aim here is to demonstrate that the parts of the instrument synthesize concepts, and that the mobile arm establishes relationships between those very concepts in a measurement situation. It concludes that the “mobile square” has elements that allow composing a set of actions to teach mathematics and, thus, the mapping points to some didactic potentialities of this instrument. This study is based on an original document and recent studies in the history of science and mathematics. The document was analyzed covering three spheres of analysis, namely, historiographic, epistemological, and contextual. The historical analysis sought to privilege some epistemological aspects with the intention of building interfaces between history and math teaching, according to recent studies related to the incorporation of historical questions in the scope of teaching and learning mathematics. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8263 10.18542/amazrecm.v16i35.8263 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8263 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v16i35.8263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8263/6176 /*ref*/BARBARO, D. La pratica della perspettiva di monsignor Daniel Barbaro. Venetia: Camillo & Rutilio Borgominieri fratelli, 1569. /*ref*/BENNETT, J. A. The challenge of practical mathematics. IN: PUMFREY, S.; ROSSI, P. L.; SLAWINSKI, M. (eds.). Science, Culture and Popular Belief in Renaissance Europe. Manchester/New York: Manchester University Press, 1991. p. 176-190. /*ref*/BENNETT, J. A. Practical Geometry and Operative Knowledge. ConFigurations, Baltimore, v. 6, p. 195-222, 1998. /*ref*/CAMEROTA, F. Misurare “per perspectiva”: Geometria pratica e Prospectiva Pingendi. In: SINISGALLI, R. (ed.). La prospettiva: Fondamenti teorici ed esperienze Figurative dall’antichità al mondo moderno. Firenze: Edizioni Cadmo, 1998. /*ref*/CESANA, A. Textos e contextos dos problemas de medição de alturas em livros do Renascimento. 2013. 233 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, 2013. /*ref*/DIAS, M. S.; SAITO, F. Algumas potencialidades didáticas do “setor trigonal” na interface entre história e ensino de matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 16, n. 4, p. 1227-1253, 2014. /*ref*/EUCLIDES. Ottica. Org. de F. Incardona. Roma: Di Renzo, 1996. /*ref*/FABRI, Ottavio. L’Uso della squadra mobile. Padova: Pietro Bertelli, 1615. /*ref*/HUGO DE SAN VITOR. Practical Geometry [Practica Geometriae] attributed to Hugh of St. Victor. Milwaukee, Wisconsin: Marquette University Press, 1991. /*ref*/PANEPINTO, E. Ottavio Fabri, perito et ingegnero publico. Tese (Laurea Specialistica in Storia e Geografia dell’Europa – Indirizzo Geografico) – Facolta’ di Lettere e Filosofia, Universita’ Degli Studi di Verona, Verona, 2008, 2009. /*ref*/SAITO, F. A reconstrução de antigos instrumentos matemáticos dirigida para formação de professores. Educação: Teoria e Prática, v. 29, n. 62, pp. 571-589, 2019. /*ref*/SAITO, F. Algumas breves considerações sobre os tratados de geometria prática publicados no contexto do “saber-fazer” matemático quinhentista. IN: XII Seminário Nacional de História da Matemática. Anais, p. 271-277. São Paulo: SBHMat, 2018. /*ref*/SAITO, F. Construindo interfaces entre história e ensino da matemática. Ensino da Matemática em Debate. São Paulo, v. 3, n. 1, pp. 3-19, 2016c. /*ref*/SAITO, F. Desenhos e instrumentos de medida no processo de transmissão e de apropriação do conhecimento geométrico. IN: VÁSQUEZ, M. F.; CAPONI , S. ; SILVA, M. R. B. da (orgs.). 15 Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia. Anais, v. 1, p. 457-470. Rio de Janeiro: SBHC/UFSC, 2016a, 3 vols. /*ref*/SAITO, F. História e ensino de matemática: construindo interfaces. IN: FLORES SALAZAR, J.; UGARTE GUERRA, F. (eds.). Investigaciones en Educación Matemática. Lima: Fondo Editorial PUCP, 2016b. p. 237-291. /*ref*/SAITO, F. História da matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Ed. Livraria da Física/SBHMat, 2015. /*ref*/SAITO, F.; DIAS, M. S. Articulação de entes matemáticos na construção e utilização de instrumento de medida do século XVI. Natal: SBHMat, 2011. /*ref*/SAITO, F.; DIAS, M. S. Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 1, pp. 89-111, 2013. /*ref*/SAITO, F.; PEREIRA, A. C. C. A elaboração de atividades com um antigo instrumento matemático na interface entre história e ensino. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2019. /*ref*/VILLARD DE HONNECOURT. Album de Villard de Honnecourt: Architecte du XIII e siècle. Manuscrit publiè en fac-simile. Ed. de J. B. A. Lassus. Paris: Imprimerie Impériale, 1858. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 89-104 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 89-104 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144421384192 |