A contação de histórias e suas implicações no processo de formação do pedagogo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64182 |
Resumo: | The present article has as its object of study the storytelling, verifying how the learning process takes place through storytelling in the initial formation of the teacher. We start from the conception that the contact with children's literature, through the art of storytelling, can lead the child to their own enchantment, to artistic experiences, which can arouse in the child an interest in reading for pleasure. The methodological procedures consisted of bibliographical and documentary research, of a qualitative and exploratory nature, as well as the application of questionnaires to students from the 1st to the 8th semester of the Pedagogy course at the Faculty of Education (Faed) of the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). As a result, we point out that in the academic productions analyzed it was possible to identify a movement in favor of the inclusion of learning the art of storytelling in initial teacher training courses. As for the questionnaires, the results showed the weaknesses of the Pedagogy/Faed course in approaching the theme of storytelling, at the same time that they revealed the understanding of academics of the need to invest in their professional development, seeking other sources of learning of storytelling techniques and methodologies. |
id |
UFPB-11_0c66f51e68019f3c4da85c451d433b32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/64182 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
A contação de histórias e suas implicações no processo de formação do pedagogoPedagogy.Initial formation.StorytellingPedagogía. Formación inicial. La narración de historiasPedagogia.Formação InicialContação de históriasThe present article has as its object of study the storytelling, verifying how the learning process takes place through storytelling in the initial formation of the teacher. We start from the conception that the contact with children's literature, through the art of storytelling, can lead the child to their own enchantment, to artistic experiences, which can arouse in the child an interest in reading for pleasure. The methodological procedures consisted of bibliographical and documentary research, of a qualitative and exploratory nature, as well as the application of questionnaires to students from the 1st to the 8th semester of the Pedagogy course at the Faculty of Education (Faed) of the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). As a result, we point out that in the academic productions analyzed it was possible to identify a movement in favor of the inclusion of learning the art of storytelling in initial teacher training courses. As for the questionnaires, the results showed the weaknesses of the Pedagogy/Faed course in approaching the theme of storytelling, at the same time that they revealed the understanding of academics of the need to invest in their professional development, seeking other sources of learning of storytelling techniques and methodologies.El objeto del presente artículo es la narración de historias, comprobando cómo se da el proceso de aprendizaje a través de la narración de historias en la formación inicial del profesor. Partimos de la idea de que el contacto con la literatura infantil, a través del arte de contar historias, puede llevar al niño a su propio encanto, a experiencias artísticas, que pueden despertar en el niño el interés por la lectura por placer. Los procedimientos metodológicos consistieron en una investigación bibliográfica y documental, de carácter cualitativo y exploratorio, así como la aplicación de cuestionarios a estudiantes del 1º al 8º semestre de la carrera de Pedagogía de la Facultad de Educación (Faed) de la Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Como resultado, señalamos que en las producciones académicas analizadas fue posible identificar un movimiento a favor de la inclusión del aprendizaje del arte de contar historias en los cursos de formación inicial del profesorado. En cuanto a los cuestionarios, los resultados mostraron las debilidades del curso de Pedagogía/Faed en el abordaje del tema de la narración de historias, al mismo tiempo que revelaron la comprensión de los académicos sobre la necesidad de invertir en su desarrollo profesional, buscando otras fuentes de aprendizaje. de técnicas y metodologías narrativas.O presente artigo tem como objeto de estudo a contação de histórias, verificando como se dá o processo de aprendizagem por meio da contação de histórias na formação inicial do docente. Partimos da concepção de que o contato com a literatura infantil, por meio da arte de contar histórias, pode levar a criança ao encantamento próprio, às experiências artísticas, o que pode despertar na criança o interesse pela leitura por prazer. Os procedimentos metodológicos consistiram em pesquisa bibliográfica e documental, de caráter qualitativo e exploratório, bem como a aplicação de questionários aos alunos do 1° ao 8º semestre do curso de Pedagogia da Faculdade de Educação (Faed) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Para tanto, foram utilizados como referenciais teóricos os autores Abramovich (2009) e Simões (2000) entre outros. Sobre os dados encontrados nas produções acadêmicas analisadas, foi possível identificar um movimento a favor da contação de histórias dentro da sala de aula. Como resultados, compreendemos a importância dada à aprendizagem da arte da contação de histórias ao longo da formação acadêmica do docente.Editora da UFPB2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6418210.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64182Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202318Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202318Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023182359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64182/36542Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDoria, Nailde da SilvaSousa, Sandra NovaisSilva, Milene Bartolomei2023-02-14T11:58:36Zoai:periodicos.ufpb.br:article/64182Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-02-14T11:58:36Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A contação de histórias e suas implicações no processo de formação do pedagogo |
title |
A contação de histórias e suas implicações no processo de formação do pedagogo |
spellingShingle |
A contação de histórias e suas implicações no processo de formação do pedagogo Doria, Nailde da Silva Pedagogy. Initial formation. Storytelling Pedagogía. Formación inicial. La narración de historias Pedagogia. Formação Inicial Contação de histórias |
title_short |
A contação de histórias e suas implicações no processo de formação do pedagogo |
title_full |
A contação de histórias e suas implicações no processo de formação do pedagogo |
title_fullStr |
A contação de histórias e suas implicações no processo de formação do pedagogo |
title_full_unstemmed |
A contação de histórias e suas implicações no processo de formação do pedagogo |
title_sort |
A contação de histórias e suas implicações no processo de formação do pedagogo |
author |
Doria, Nailde da Silva |
author_facet |
Doria, Nailde da Silva Sousa, Sandra Novais Silva, Milene Bartolomei |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Sandra Novais Silva, Milene Bartolomei |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Doria, Nailde da Silva Sousa, Sandra Novais Silva, Milene Bartolomei |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogy. Initial formation. Storytelling Pedagogía. Formación inicial. La narración de historias Pedagogia. Formação Inicial Contação de histórias |
topic |
Pedagogy. Initial formation. Storytelling Pedagogía. Formación inicial. La narración de historias Pedagogia. Formação Inicial Contação de histórias |
description |
The present article has as its object of study the storytelling, verifying how the learning process takes place through storytelling in the initial formation of the teacher. We start from the conception that the contact with children's literature, through the art of storytelling, can lead the child to their own enchantment, to artistic experiences, which can arouse in the child an interest in reading for pleasure. The methodological procedures consisted of bibliographical and documentary research, of a qualitative and exploratory nature, as well as the application of questionnaires to students from the 1st to the 8th semester of the Pedagogy course at the Faculty of Education (Faed) of the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). As a result, we point out that in the academic productions analyzed it was possible to identify a movement in favor of the inclusion of learning the art of storytelling in initial teacher training courses. As for the questionnaires, the results showed the weaknesses of the Pedagogy/Faed course in approaching the theme of storytelling, at the same time that they revealed the understanding of academics of the need to invest in their professional development, seeking other sources of learning of storytelling techniques and methodologies. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64182 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64182 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64182 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64182 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64182/36542 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202318 Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202318 Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202318 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1798045908135313408 |