A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67044 |
Resumo: | This article, with a qualitative, theoretical and reflective approach, seeks to discuss the problem of the exclusion of people with disabilities in our society, in terms of Educational Inclusion. The main contribution is the theoretical references of Boaventura de Souza Santos on the "Abyss Lines", in the sense of proposing possibilities for dialogues regarding the rights of people with disabilities, according to official documents such as the Federal Constitution of 1988 and the National Policy for Special Education (PNEE) of 2008. To this end, an overview of people with disabilities from the 20th century onwards is presented, followed by an explanation of inclusive education. It is a part of the doctoral research in progress and, therefore, intends to weave a dialogue about the Abyssal Lines and other paths for educational inclusion. |
id |
UFPB-11_6687eb9506ec73b7fded6761c2837e57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/67044 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissaisInclusion. Person with Disability. Education. Abyssal Lines.Inclusión. Persona con discapacidad. Educación. Líneas Abisales.Inclusão. Pessoa com Deficiência. Educação. Linhas Abissais.This article, with a qualitative, theoretical and reflective approach, seeks to discuss the problem of the exclusion of people with disabilities in our society, in terms of Educational Inclusion. The main contribution is the theoretical references of Boaventura de Souza Santos on the "Abyss Lines", in the sense of proposing possibilities for dialogues regarding the rights of people with disabilities, according to official documents such as the Federal Constitution of 1988 and the National Policy for Special Education (PNEE) of 2008. To this end, an overview of people with disabilities from the 20th century onwards is presented, followed by an explanation of inclusive education. It is a part of the doctoral research in progress and, therefore, intends to weave a dialogue about the Abyssal Lines and other paths for educational inclusion.Este artículo, con un enfoque cualitativo, teórico y reflexivo, busca discutir el problema de la exclusión de las personas con discapacidad en nuestra sociedad, en términos de Inclusión Educativa. El principal aporte son los referentes teóricos de Boaventura de Souza Santos sobre las "Líneas del Abismo", en el sentido de proponer posibilidades de diálogo sobre los derechos de las personas con discapacidad, según documentos oficiales como la Constitución Federal de 1988 y la Política Nacional para la Educación Especial (PNEE) de 2008. Para ello, se presenta un panorama de las personas con discapacidad a partir del siglo XX, seguido de una explicación de la educación inclusiva. Forma parte de la investigación doctoral en curso y, por tanto, pretende tejer un diálogo sobre las Líneas Abisales y otros caminos para la inclusión educativa.Este artigo de abordagem qualitativa, teórica e reflexiva busca discutir, no que diz respeito à inclusão educacional, o problema da exclusão das pessoas com deficiência em nossa sociedade. Tem-se por aporte principal os referenciais teóricos de Boaventura de Sousa Santos sobre as Linhas Abissais, no sentido de propor possibilidades de diálogos referentes aos direitos da pessoa com deficiência, de acordo com documentos oficiais como a Constituição Federal de 1988 e a Política Nacional de Educação Especial de 2008. Para tanto, apresenta-se um panorama sobre a pessoa com deficiência a partir do século XX, seguido de uma explanação sobre educação inclusiva. Trata-se de uma parte de pesquisa de doutorado em andamento, e pretende-se, portanto, tecer um diálogo sobre as Linhas Abissais e caminhos outros para a inclusão educacional.Editora da UFPB2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6704410.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67044Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202425Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202425Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3312024252359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67044/38768Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Galvão, Altair deRoberto da Silveira, Carlos2023-12-18T18:48:25Zoai:periodicos.ufpb.br:article/67044Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-12-18T18:48:25Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais |
title |
A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais |
spellingShingle |
A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais Oliveira Galvão, Altair de Inclusion. Person with Disability. Education. Abyssal Lines. Inclusión. Persona con discapacidad. Educación. Líneas Abisales. Inclusão. Pessoa com Deficiência. Educação. Linhas Abissais. |
title_short |
A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais |
title_full |
A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais |
title_fullStr |
A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais |
title_full_unstemmed |
A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais |
title_sort |
A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais |
author |
Oliveira Galvão, Altair de |
author_facet |
Oliveira Galvão, Altair de Roberto da Silveira, Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Roberto da Silveira, Carlos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Galvão, Altair de Roberto da Silveira, Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusion. Person with Disability. Education. Abyssal Lines. Inclusión. Persona con discapacidad. Educación. Líneas Abisales. Inclusão. Pessoa com Deficiência. Educação. Linhas Abissais. |
topic |
Inclusion. Person with Disability. Education. Abyssal Lines. Inclusión. Persona con discapacidad. Educación. Líneas Abisales. Inclusão. Pessoa com Deficiência. Educação. Linhas Abissais. |
description |
This article, with a qualitative, theoretical and reflective approach, seeks to discuss the problem of the exclusion of people with disabilities in our society, in terms of Educational Inclusion. The main contribution is the theoretical references of Boaventura de Souza Santos on the "Abyss Lines", in the sense of proposing possibilities for dialogues regarding the rights of people with disabilities, according to official documents such as the Federal Constitution of 1988 and the National Policy for Special Education (PNEE) of 2008. To this end, an overview of people with disabilities from the 20th century onwards is presented, followed by an explanation of inclusive education. It is a part of the doctoral research in progress and, therefore, intends to weave a dialogue about the Abyssal Lines and other paths for educational inclusion. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67044 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67044 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67044 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67044 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67044/38768 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202425 Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202425 Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202425 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1798045908237025280 |