A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Galvão, Altair de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Roberto da Silveira, Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67044
Resumo: This article, with a qualitative, theoretical and reflective approach, seeks to discuss the problem of the exclusion of people with disabilities in our society, in terms of Educational Inclusion. The main contribution is the theoretical references of Boaventura de Souza Santos on the "Abyss Lines", in the sense of proposing possibilities for dialogues regarding the rights of people with disabilities, according to official documents such as the Federal Constitution of 1988 and the National Policy for Special Education (PNEE) of 2008. To this end, an overview of people with disabilities from the 20th century onwards is presented, followed by an explanation of inclusive education. It is a part of the doctoral research in progress and, therefore, intends to weave a dialogue about the Abyssal Lines and other paths for educational inclusion.
id UFPB-11_6687eb9506ec73b7fded6761c2837e57
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/67044
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissaisInclusion. Person with Disability. Education. Abyssal Lines.Inclusión. Persona con discapacidad. Educación. Líneas Abisales.Inclusão. Pessoa com Deficiência. Educação. Linhas Abissais.This article, with a qualitative, theoretical and reflective approach, seeks to discuss the problem of the exclusion of people with disabilities in our society, in terms of Educational Inclusion. The main contribution is the theoretical references of Boaventura de Souza Santos on the "Abyss Lines", in the sense of proposing possibilities for dialogues regarding the rights of people with disabilities, according to official documents such as the Federal Constitution of 1988 and the National Policy for Special Education (PNEE) of 2008. To this end, an overview of people with disabilities from the 20th century onwards is presented, followed by an explanation of inclusive education. It is a part of the doctoral research in progress and, therefore, intends to weave a dialogue about the Abyssal Lines and other paths for educational inclusion.Este artículo, con un enfoque cualitativo, teórico y reflexivo, busca discutir el problema de la exclusión de las personas con discapacidad en nuestra sociedad, en términos de Inclusión Educativa. El principal aporte son los referentes teóricos de Boaventura de Souza Santos sobre las "Líneas del Abismo", en el sentido de proponer posibilidades de diálogo sobre los derechos de las personas con discapacidad, según documentos oficiales como la Constitución Federal de 1988 y la Política Nacional para la Educación Especial (PNEE) de 2008. Para ello, se presenta un panorama de las personas con discapacidad a partir del siglo XX, seguido de una explicación de la educación inclusiva. Forma parte de la investigación doctoral en curso y, por tanto, pretende tejer un diálogo sobre las Líneas Abisales y otros caminos para la inclusión educativa.Este artigo de abordagem qualitativa, teórica e reflexiva busca discutir, no que diz respeito à inclusão educacional, o problema da exclusão das pessoas com deficiência em nossa sociedade. Tem-se por aporte principal os referenciais teóricos de Boaventura de Sousa Santos sobre as Linhas Abissais, no sentido de propor possibilidades de diálogos referentes aos direitos da pessoa com deficiência, de acordo com documentos oficiais como a Constituição Federal de 1988 e a Política Nacional de Educação Especial de 2008. Para tanto, apresenta-se um panorama sobre a pessoa com deficiência a partir do século XX, seguido de uma explanação sobre educação inclusiva. Trata-se de uma parte de pesquisa de doutorado em andamento, e pretende-se, portanto, tecer um diálogo sobre as Linhas Abissais e caminhos outros para a inclusão educacional.Editora da UFPB2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6704410.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67044Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202425Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202425Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3312024252359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67044/38768Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Galvão, Altair deRoberto da Silveira, Carlos2023-12-18T18:48:25Zoai:periodicos.ufpb.br:article/67044Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-12-18T18:48:25Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais
title A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais
spellingShingle A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais
Oliveira Galvão, Altair de
Inclusion. Person with Disability. Education. Abyssal Lines.
Inclusión. Persona con discapacidad. Educación. Líneas Abisales.
Inclusão. Pessoa com Deficiência. Educação. Linhas Abissais.
title_short A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais
title_full A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais
title_fullStr A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais
title_full_unstemmed A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais
title_sort A pessoa com deficiência e a educação inclusiva: uma reflexão a partir das linhas abissais
author Oliveira Galvão, Altair de
author_facet Oliveira Galvão, Altair de
Roberto da Silveira, Carlos
author_role author
author2 Roberto da Silveira, Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Galvão, Altair de
Roberto da Silveira, Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion. Person with Disability. Education. Abyssal Lines.
Inclusión. Persona con discapacidad. Educación. Líneas Abisales.
Inclusão. Pessoa com Deficiência. Educação. Linhas Abissais.
topic Inclusion. Person with Disability. Education. Abyssal Lines.
Inclusión. Persona con discapacidad. Educación. Líneas Abisales.
Inclusão. Pessoa com Deficiência. Educação. Linhas Abissais.
description This article, with a qualitative, theoretical and reflective approach, seeks to discuss the problem of the exclusion of people with disabilities in our society, in terms of Educational Inclusion. The main contribution is the theoretical references of Boaventura de Souza Santos on the "Abyss Lines", in the sense of proposing possibilities for dialogues regarding the rights of people with disabilities, according to official documents such as the Federal Constitution of 1988 and the National Policy for Special Education (PNEE) of 2008. To this end, an overview of people with disabilities from the 20th century onwards is presented, followed by an explanation of inclusive education. It is a part of the doctoral research in progress and, therefore, intends to weave a dialogue about the Abyssal Lines and other paths for educational inclusion.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67044
10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67044
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67044
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67044
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67044/38768
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202425
Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202425
Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202425
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908237025280