Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68637 |
Resumo: | This research aims to investigate the challenges faced by students with disabilities in higher education regarding barriers to access, persistence, and completion of studies, as well as institutional actions aimed at their academic success. A literature review was conducted, including the identification of descriptors, selection of databases, search for articles, analysis, synthesis, and discussion of information. The research showed that the implementation of legal principles of pedagogical and attitudinal accessibility arises from the movement of influence, changes in values, perceptions, and pedagogical practices. Finally, it is necessary to expand these principles in order to contribute to the formative journey of these students. |
id |
UFU-4_920da3b3138608cd90849d0711c38014 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68637 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020Comprendiendo la educación inclusiva en la educación superior: revisando publicaciones del período 2015 al 2020Compreendendo a educação inclusiva no ensino superior: revisando publicações no período de 2015 a 2020Pessoa com DeficiênciaInclusãoEnsino superiorAcessibilidadePerson with DisabilitiesInclusionHigher educationAccessibilityPersona con discapacidadInclusiónEducación superiorAccesibilidadThis research aims to investigate the challenges faced by students with disabilities in higher education regarding barriers to access, persistence, and completion of studies, as well as institutional actions aimed at their academic success. A literature review was conducted, including the identification of descriptors, selection of databases, search for articles, analysis, synthesis, and discussion of information. The research showed that the implementation of legal principles of pedagogical and attitudinal accessibility arises from the movement of influence, changes in values, perceptions, and pedagogical practices. Finally, it is necessary to expand these principles in order to contribute to the formative journey of these students.Esta investigación tiene como objetivo comprender sobre los desafíos que enfrentan los estudiantes con discapacidad en la Educación Superior, en lo que respecta a las barreras para el acceso, la permanencia y la conclusión de los estudios, así como las acciones de las instituciones destinadas a su éxito académico. Se realizó una revisión de la literatura que incluyó la identificación de descriptores, selección de bases de datos, búsqueda de artículos, análisis, síntesis y discusión de información. La investigación mostró que la implementación de los preceptos legales de accesibilidad pedagógica y actitudinal se produce a partir del movimiento de influencia, cambios en los valores, percepciones y prácticas pedagógicas. Por último, es necesario ampliar estos principios como forma de contribuir al recorrido formativo de estos estudiantes.Esta pesquisa propõe-se a realizar uma investigação sobre os desafios enfrentados pelos estudantes com deficiência no Ensino Superior, no que tange as barreiras para acesso, permanência e conclusão dos estudos e as ações das instituições visando o seu sucesso acadêmico. Foi desenvolvida uma revisão da literatura perpassando pela identificação de descritores, seleção das bases de dados, busca dos artigos, análise, síntese e discussão das informações. A pesquisa mostrou que a implementação dos preceitos legais da acessibilidade pedagógica e atitudinal se dão a partir do movimento de influência, mudanças nos valores, percepções e práticas pedagógicas. Por fim, é necessário ampliar esses princípios como forma de contribuir com o percurso formativo destes estudantes.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6863710.14393/REPOD-v12n3a2023-68637Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-10962238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68637/36372Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMacêdo, Cleuza RezendeVasconcelos, Juliene Silva2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68637Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020 Comprendiendo la educación inclusiva en la educación superior: revisando publicaciones del período 2015 al 2020 Compreendendo a educação inclusiva no ensino superior: revisando publicações no período de 2015 a 2020 |
title |
Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020 |
spellingShingle |
Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020 Macêdo, Cleuza Rezende Pessoa com Deficiência Inclusão Ensino superior Acessibilidade Person with Disabilities Inclusion Higher education Accessibility Persona con discapacidad Inclusión Educación superior Accesibilidad |
title_short |
Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020 |
title_full |
Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020 |
title_fullStr |
Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020 |
title_full_unstemmed |
Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020 |
title_sort |
Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020 |
author |
Macêdo, Cleuza Rezende |
author_facet |
Macêdo, Cleuza Rezende Vasconcelos, Juliene Silva |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Juliene Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macêdo, Cleuza Rezende Vasconcelos, Juliene Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pessoa com Deficiência Inclusão Ensino superior Acessibilidade Person with Disabilities Inclusion Higher education Accessibility Persona con discapacidad Inclusión Educación superior Accesibilidad |
topic |
Pessoa com Deficiência Inclusão Ensino superior Acessibilidade Person with Disabilities Inclusion Higher education Accessibility Persona con discapacidad Inclusión Educación superior Accesibilidad |
description |
This research aims to investigate the challenges faced by students with disabilities in higher education regarding barriers to access, persistence, and completion of studies, as well as institutional actions aimed at their academic success. A literature review was conducted, including the identification of descriptors, selection of databases, search for articles, analysis, synthesis, and discussion of information. The research showed that the implementation of legal principles of pedagogical and attitudinal accessibility arises from the movement of influence, changes in values, perceptions, and pedagogical practices. Finally, it is necessary to expand these principles in order to contribute to the formative journey of these students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68637 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68637 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68637 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68637 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68637/36372 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1788536120189911040 |