Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macêdo, Cleuza Rezende
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vasconcelos, Juliene Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68637
Resumo: This research aims to investigate the challenges faced by students with disabilities in higher education regarding barriers to access, persistence, and completion of studies, as well as institutional actions aimed at their academic success. A literature review was conducted, including the identification of descriptors, selection of databases, search for articles, analysis, synthesis, and discussion of information. The research showed that the implementation of legal principles of pedagogical and attitudinal accessibility arises from the movement of influence, changes in values, perceptions, and pedagogical practices. Finally, it is necessary to expand these principles in order to contribute to the formative journey of these students.
id UFU-4_920da3b3138608cd90849d0711c38014
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68637
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020Comprendiendo la educación inclusiva en la educación superior: revisando publicaciones del período 2015 al 2020Compreendendo a educação inclusiva no ensino superior: revisando publicações no período de 2015 a 2020Pessoa com DeficiênciaInclusãoEnsino superiorAcessibilidadePerson with DisabilitiesInclusionHigher educationAccessibilityPersona con discapacidadInclusiónEducación superiorAccesibilidadThis research aims to investigate the challenges faced by students with disabilities in higher education regarding barriers to access, persistence, and completion of studies, as well as institutional actions aimed at their academic success. A literature review was conducted, including the identification of descriptors, selection of databases, search for articles, analysis, synthesis, and discussion of information. The research showed that the implementation of legal principles of pedagogical and attitudinal accessibility arises from the movement of influence, changes in values, perceptions, and pedagogical practices. Finally, it is necessary to expand these principles in order to contribute to the formative journey of these students.Esta investigación tiene como objetivo comprender sobre los desafíos que enfrentan los estudiantes con discapacidad en la Educación Superior, en lo que respecta a las barreras para el acceso, la permanencia y la conclusión de los estudios, así como las acciones de las instituciones destinadas a su éxito académico. Se realizó una revisión de la literatura que incluyó la identificación de descriptores, selección de bases de datos, búsqueda de artículos, análisis, síntesis y discusión de información. La investigación mostró que la implementación de los preceptos legales de accesibilidad pedagógica y actitudinal se produce a partir del movimiento de influencia, cambios en los valores, percepciones y prácticas pedagógicas. Por último, es necesario ampliar estos principios como forma de contribuir al recorrido formativo de estos estudiantes.Esta pesquisa propõe-se a realizar uma investigação sobre os desafios enfrentados pelos estudantes com deficiência no Ensino Superior, no que tange as barreiras para acesso, permanência e conclusão dos estudos e as ações das instituições visando o seu sucesso acadêmico. Foi desenvolvida uma revisão da literatura perpassando pela identificação de descritores, seleção das bases de dados, busca dos artigos, análise, síntese e discussão das informações. A pesquisa mostrou que a implementação dos preceitos legais da acessibilidade pedagógica e atitudinal se dão a partir do movimento de influência, mudanças nos valores, percepções e práticas pedagógicas. Por fim, é necessário ampliar esses princípios como forma de contribuir com o percurso formativo destes estudantes.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6863710.14393/REPOD-v12n3a2023-68637Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-10962238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68637/36372Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMacêdo, Cleuza RezendeVasconcelos, Juliene Silva2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68637Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020
Comprendiendo la educación inclusiva en la educación superior: revisando publicaciones del período 2015 al 2020
Compreendendo a educação inclusiva no ensino superior: revisando publicações no período de 2015 a 2020
title Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020
spellingShingle Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020
Macêdo, Cleuza Rezende
Pessoa com Deficiência
Inclusão
Ensino superior
Acessibilidade
Person with Disabilities
Inclusion
Higher education
Accessibility
Persona con discapacidad
Inclusión
Educación superior
Accesibilidad
title_short Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020
title_full Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020
title_fullStr Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020
title_full_unstemmed Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020
title_sort Understanding inclusive education in higher education: reviewing publications from 2015 to 2020
author Macêdo, Cleuza Rezende
author_facet Macêdo, Cleuza Rezende
Vasconcelos, Juliene Silva
author_role author
author2 Vasconcelos, Juliene Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Macêdo, Cleuza Rezende
Vasconcelos, Juliene Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Pessoa com Deficiência
Inclusão
Ensino superior
Acessibilidade
Person with Disabilities
Inclusion
Higher education
Accessibility
Persona con discapacidad
Inclusión
Educación superior
Accesibilidad
topic Pessoa com Deficiência
Inclusão
Ensino superior
Acessibilidade
Person with Disabilities
Inclusion
Higher education
Accessibility
Persona con discapacidad
Inclusión
Educación superior
Accesibilidad
description This research aims to investigate the challenges faced by students with disabilities in higher education regarding barriers to access, persistence, and completion of studies, as well as institutional actions aimed at their academic success. A literature review was conducted, including the identification of descriptors, selection of databases, search for articles, analysis, synthesis, and discussion of information. The research showed that the implementation of legal principles of pedagogical and attitudinal accessibility arises from the movement of influence, changes in values, perceptions, and pedagogical practices. Finally, it is necessary to expand these principles in order to contribute to the formative journey of these students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68637
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68637
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68637
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68637
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68637/36372
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1077-1096
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1788536120189911040