Contribuições do Programa Residência Pedagógica para as licenciaturas em Matemática: uma revisão sistemática da literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves de Sousa, Mateus
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Alcântara Matos, Efraim, Marcos da Costa Silvano, Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67447
Resumo: The initial training of teachers for Basic Education in Brazil has undergone constant changes in educational policies with each government in order to improve it, resulting in the creation of teaching initiation programs so that undergraduate students can experience teaching as a profession, even during graduation and not only in the moments of supervised curricular internship. Thus, this study sought, as a general objective, to analyze the contributions of the Pedagogical Residency Program (PRP) to undergraduate courses in Mathematics from theses and dissertations that deal with this theme. To this end, a systematic review of the literature of theses and dissertations available in the Bank of theses and dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) was carried out, resulting in five dissertations that deal with the theme, according to the inclusion criteria delimited in this study. In summary, the data reveal a low academic production on the PRP and its contributions to undergraduate courses, but the analyzed productions present data that reinforce the importance of this program for the strengthening of these courses by promoting significant training experiences for future teachers in the face of the approximation between university and school. Despite the low production found, it can be affirmed that the PRP is important for undergraduate courses.
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To this end, a systematic review of the literature of theses and dissertations available in the Bank of theses and dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) was carried out, resulting in five dissertations that deal with the theme, according to the inclusion criteria delimited in this study. In summary, the data reveal a low academic production on the PRP and its contributions to undergraduate courses, but the analyzed productions present data that reinforce the importance of this program for the strengthening of these courses by promoting significant training experiences for future teachers in the face of the approximation between university and school. Despite the low production found, it can be affirmed that the PRP is important for undergraduate courses.La formación inicial de profesores para la Educación Básica en Brasil ha pasado por constantes cambios en las políticas educacionales de cada gobierno con el fin de mejorarla, resultando en la creación de programas de iniciación a la docencia para que los estudiantes de pregrado puedan vivenciar la enseñanza como profesión, incluso durante la graduación y no sólo en los momentos de pasantía curricular supervisada. Así, este estudio buscó, como objetivo general, investigar y analizar las contribuciones del Programa de Residencia Pedagógica (PRP) para cursos de pregrado en Matematica a partir de tesis y disertaciones que abordan este tema. Para tal, fue elaborada una revisión bibliográfica sistemática de tesis y disertaciones disponibles en el Banco de Tesis y Disertaciones de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) y en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD), resultando en cinco disertaciones que abordan el tema, de acuerdo con los criterios de inclusión delimitados en este estudio. En síntesis, los datos revelan una baja producción académica sobre el PRP y sus contribuciones a los cursos de grado, pero las producciones analizadas presentan datos que refuerzan la importancia de este programa para el fortalecimiento de estos cursos al promover experiencias formativas significativas para los futuros profesores en el acercamiento entre la universidad y la escuela. Apesar de la baja producción encontrada, se puede afirmar que el PRP es importante para los cursos de pregrado.A formação inicial de professores para a Educação Básica no Brasil tem passado por constantes mudanças nas políticas educacionais a cada governo no intuito de melhorá-la, resultando na criação de programas de iniciação à docência a fim de que os estudantes das licenciaturas possam vivenciar a docência, como profissão, ainda durante a graduação e não apenas nos momentos de estágio curricular supervisionado. Assim, este estudo buscou, como objetivo geral, analisar as contribuições do Programa Residência Pedagógica (PRP) para os cursos de licenciatura em Matemática a partir de teses e dissertações que tratam desta temática. Para tal, foi elaborada uma revisão sistemática da literatura de teses e dissertações disponíveis no Banco de teses e dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), resultando em cinco dissertações que tratam da temática, conforme os critérios de inclusão delimitados neste estudo. Em síntese, os dados revelam uma baixa produção acadêmica sobre o PRP e suas contribuições para os cursos de licenciatura, mas as produções analisadas apresentam dados que reforçam a importância deste programa para o fortalecimento dos referidos cursos ao promoverem experiências formativas significativas para os futuros professores diante da aproximação entre universidade e escola. Apesar da baixa produção encontrada, pode-se afirmar que o PRP é importante para as licenciaturas.Editora da UFPB2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6744710.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67447Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202404Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202404Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3312024042359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67447/38671Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves de Sousa, Mateusde Alcântara Matos, Efraim Marcos da Costa Silvano, Antonio2023-12-18T18:48:25Zoai:periodicos.ufpb.br:article/67447Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-12-18T18:48:25Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
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