Generic competences of Brazilian college students: human factors for work
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/60951 |
Resumo: | The technological revolution that altered the world of contemporary work brought new demands. Representing a combination of cognitive, atitudinal, behavioral and ethical attributes, competencies describe the degree to which someone is able to perform tasks. Of an instrumental, interpersonal or systemic nature, generic competencies have received prominence for their applicability in multiple professional contexts. The development of these competencies finds in higher education the locus of its privileged field. The aim of the research was to verify self-assessments of generic competencies that Brazilian students of an interdisciplinary bachelor's degree understand to have acquired in their university course. Using the Generic Competencies Scale, 320 students from the last year of the course were evaluated. The results showed greater appreciation for "ethical commitment", "responsibility at work" and "concern with quality and improvement". Research can pave the way for new research on human capital and planning of pedagogical projects in higher education courses. |
id |
UFPB-11_e35c2fcd50270e05fe912bbbcec132f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/60951 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Generic competences of Brazilian college students: human factors for workCompetencias genéricas de los estudiantes universitarios brasileños: factores humanos para el trabajoCompetências genéricas de universitários brasileiros:: fatores humanos para o trabalhoHigher education. Competencies. Interdisciplinarity.Enseñanza superior. Competencias. InterdisciplinariedadEnsino superior. Competências. Interdisciplinaridade.The technological revolution that altered the world of contemporary work brought new demands. Representing a combination of cognitive, atitudinal, behavioral and ethical attributes, competencies describe the degree to which someone is able to perform tasks. Of an instrumental, interpersonal or systemic nature, generic competencies have received prominence for their applicability in multiple professional contexts. The development of these competencies finds in higher education the locus of its privileged field. The aim of the research was to verify self-assessments of generic competencies that Brazilian students of an interdisciplinary bachelor's degree understand to have acquired in their university course. Using the Generic Competencies Scale, 320 students from the last year of the course were evaluated. The results showed greater appreciation for "ethical commitment", "responsibility at work" and "concern with quality and improvement". Research can pave the way for new research on human capital and planning of pedagogical projects in higher education courses.La revolución tecnológica que alteró enormemente el mundo del trabajo contemporáneo trajo nuevas demandas requisitos. Representando una combinación de atributos cognitivos, actitudinales, conductuales y éticos, las competencias describen el grado en que alguien es capaz de realizar tareas. De carácter instrumental, interpersonal o sistémico, las competencias genéricas han recibido protagonismo por su aplicabilidad en múltiples contextos profesionales. El desarrollo de estas competencias encuentra en el locus de la educación superior su campo privilegiado. El objetivo de la investigación fue verificar las autoevaluaciones de competencias genéricas que los estudiantes Brasileños de una licenciatura interdisciplinaria entienden que han adquirido en su curso universitario. Utilizando la Escala de Competencias Genéricas, se evaluó a 320 estudiantes del último año del curso. Los resultados mostraron una mayor apreciación por el "compromiso ético", la "responsabilidad en el trabajo" y la "preocupación por la calidad y la mejora". La investigación puede allanar el camino para nuevas investigaciones sobre capital humano y proporcionar colaboración para la planificación de proyectos pedagógicos en cursos de educación superior.A revolução tecnológica que alterou sobremaneira o mundo do trabalho contemporâneo trouxe um universo de novas exigências. Dentre elas, destaca-se a necessidade de desenvolvimento de competências. No rol dos estudos sobre competências, as chamadas genéricas têm recebido destaque por sua aplicabilidade em múltiplos contextos profissionais. Seu desenvolvimento encontra no lócus do ensino superior um de seus campos privilegiados. O objetivo desta pesquisa foi verificar autovalorações de competências genéricas que estudantes brasileiros de um bacharelado interdisciplinar entendem ter adquirido em seu curso universitário. Com uso da Escala de Competências Genéricas foram avaliados 320 estudantes do último ano do curso. Os resultados obtidos mostraram maior valorização para as competências “compromisso ético”, “responsabilidade no trabalho” e “preocupação com qualidade e melhoria”. A investigação pode abrir caminho para pesquisas sobre capital humano e planejamento de projetos pedagógicos em cursos superiores.Editora da UFPB2023-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6095110.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.60951Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202342Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202342Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023422359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/60951/37805Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamacciotti de Oliveira-Monteiro , NancyScachetti, Rodolfo EduardoRamos Martins, Fernando2023-02-14T11:58:36Zoai:periodicos.ufpb.br:article/60951Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-02-14T11:58:36Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Generic competences of Brazilian college students: human factors for work Competencias genéricas de los estudiantes universitarios brasileños: factores humanos para el trabajo Competências genéricas de universitários brasileiros:: fatores humanos para o trabalho |
title |
Generic competences of Brazilian college students: human factors for work |
spellingShingle |
Generic competences of Brazilian college students: human factors for work Ramacciotti de Oliveira-Monteiro , Nancy Higher education. Competencies. Interdisciplinarity. Enseñanza superior. Competencias. Interdisciplinariedad Ensino superior. Competências. Interdisciplinaridade. |
title_short |
Generic competences of Brazilian college students: human factors for work |
title_full |
Generic competences of Brazilian college students: human factors for work |
title_fullStr |
Generic competences of Brazilian college students: human factors for work |
title_full_unstemmed |
Generic competences of Brazilian college students: human factors for work |
title_sort |
Generic competences of Brazilian college students: human factors for work |
author |
Ramacciotti de Oliveira-Monteiro , Nancy |
author_facet |
Ramacciotti de Oliveira-Monteiro , Nancy Scachetti, Rodolfo Eduardo Ramos Martins, Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Scachetti, Rodolfo Eduardo Ramos Martins, Fernando |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramacciotti de Oliveira-Monteiro , Nancy Scachetti, Rodolfo Eduardo Ramos Martins, Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher education. Competencies. Interdisciplinarity. Enseñanza superior. Competencias. Interdisciplinariedad Ensino superior. Competências. Interdisciplinaridade. |
topic |
Higher education. Competencies. Interdisciplinarity. Enseñanza superior. Competencias. Interdisciplinariedad Ensino superior. Competências. Interdisciplinaridade. |
description |
The technological revolution that altered the world of contemporary work brought new demands. Representing a combination of cognitive, atitudinal, behavioral and ethical attributes, competencies describe the degree to which someone is able to perform tasks. Of an instrumental, interpersonal or systemic nature, generic competencies have received prominence for their applicability in multiple professional contexts. The development of these competencies finds in higher education the locus of its privileged field. The aim of the research was to verify self-assessments of generic competencies that Brazilian students of an interdisciplinary bachelor's degree understand to have acquired in their university course. Using the Generic Competencies Scale, 320 students from the last year of the course were evaluated. The results showed greater appreciation for "ethical commitment", "responsibility at work" and "concern with quality and improvement". Research can pave the way for new research on human capital and planning of pedagogical projects in higher education courses. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/60951 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.60951 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/60951 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.60951 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/60951/37805 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202342 Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202342 Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202342 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1798045908090224640 |