A arte de combinar: uma proposta metodológica para o Ensino Médio baseada na resolução de problemas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19525 |
Resumo: | In this paper we will present a methodological proposal for the teaching of Combinatorial Analysis, based on Problem Based Learning (ABProb), in search of a more efficient method for its learning. To this end, we will start with a brief historical background of high school and its standardization in Brazil, presenting some of the expectations of its new proposal and some active methodologies, focusing on its ideals. We will emphasize ABProb, motivated by the recommendations of the National Curriculum Parameters, the Common National Curriculum Base and the current exam model for access to higher education at the national level, National High School Examination, which, in a way, influences the high school teaching and learning process. In addition, in order to prepare the reader for a better understanding of our proposal, we will present a little of the Combinatorial Analysis studied in High School, chosen for being an easily contextualized and problematized content, besides the low performance index presented by the students in relation to it. |
id |
UFPB_16d5101384d705307f5f43a0885416e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/19525 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
A arte de combinar: uma proposta metodológica para o Ensino Médio baseada na resolução de problemasEnsino médioMetodologias ativasAprendizagem baseada em problemasABProbABPAnálise combinatóriaHigh schoolCombinatorial analysisProblem based learningActive methodologiesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADAIn this paper we will present a methodological proposal for the teaching of Combinatorial Analysis, based on Problem Based Learning (ABProb), in search of a more efficient method for its learning. To this end, we will start with a brief historical background of high school and its standardization in Brazil, presenting some of the expectations of its new proposal and some active methodologies, focusing on its ideals. We will emphasize ABProb, motivated by the recommendations of the National Curriculum Parameters, the Common National Curriculum Base and the current exam model for access to higher education at the national level, National High School Examination, which, in a way, influences the high school teaching and learning process. In addition, in order to prepare the reader for a better understanding of our proposal, we will present a little of the Combinatorial Analysis studied in High School, chosen for being an easily contextualized and problematized content, besides the low performance index presented by the students in relation to it.NenhumaApresentaremos neste trabalho uma proposta metodológica para o ensino da Análise Combinatória, baseada na Aprendizagem Baseada em Problemas (ABProb), na procura por um método mais eficiente para a sua aprendizagem. Para este fim, iniciaremos com uma breve retrospectiva histórica do Ensino Médio e sua padronização no Brasil, com a apresentação de algumas das expectativas de sua nova proposta e de algumas metodologias ativas, com foco em seus ideais. Daremos ênfase a ABProb, motivados pelas recomendações dos Parâmetros Curriculares Nacionais, da Base Nacional Comum Curricular e do atual modelo de exame para acesso ao Ensino Superior de nível nacional, Exame Nacional do Ensino Médio, que, de certo modo, influencia o processo de ensino e aprendizagem do Ensino Médio. Além disso, com o objetivo de preparar o leitor para um melhor entendimento da nossa proposta, apresentaremos um pouco da Análise Combinatória estudada no Ensino Médio, escolhida por ser um conteúdo de fácil contextualização e problematização, além do baixo índice de desempenho apresentado pelos alunos em relação à ela.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMatemáticaMestrado Profissional em MatemáticaUFPBBezerra, Flank David Moraishttp://lattes.cnpq.br/3997742141912443Peixoto, Priscilla Costa2021-02-21T22:05:36Z2019-10-302021-02-21T22:05:36Z2019-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19525porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2021-08-10T19:37:12Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/19525Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2021-08-10T19:37:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A arte de combinar: uma proposta metodológica para o Ensino Médio baseada na resolução de problemas |
title |
A arte de combinar: uma proposta metodológica para o Ensino Médio baseada na resolução de problemas |
spellingShingle |
A arte de combinar: uma proposta metodológica para o Ensino Médio baseada na resolução de problemas Peixoto, Priscilla Costa Ensino médio Metodologias ativas Aprendizagem baseada em problemas ABProb ABP Análise combinatória High school Combinatorial analysis Problem based learning Active methodologies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
title_short |
A arte de combinar: uma proposta metodológica para o Ensino Médio baseada na resolução de problemas |
title_full |
A arte de combinar: uma proposta metodológica para o Ensino Médio baseada na resolução de problemas |
title_fullStr |
A arte de combinar: uma proposta metodológica para o Ensino Médio baseada na resolução de problemas |
title_full_unstemmed |
A arte de combinar: uma proposta metodológica para o Ensino Médio baseada na resolução de problemas |
title_sort |
A arte de combinar: uma proposta metodológica para o Ensino Médio baseada na resolução de problemas |
author |
Peixoto, Priscilla Costa |
author_facet |
Peixoto, Priscilla Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Bezerra, Flank David Morais http://lattes.cnpq.br/3997742141912443 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peixoto, Priscilla Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino médio Metodologias ativas Aprendizagem baseada em problemas ABProb ABP Análise combinatória High school Combinatorial analysis Problem based learning Active methodologies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
topic |
Ensino médio Metodologias ativas Aprendizagem baseada em problemas ABProb ABP Análise combinatória High school Combinatorial analysis Problem based learning Active methodologies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
description |
In this paper we will present a methodological proposal for the teaching of Combinatorial Analysis, based on Problem Based Learning (ABProb), in search of a more efficient method for its learning. To this end, we will start with a brief historical background of high school and its standardization in Brazil, presenting some of the expectations of its new proposal and some active methodologies, focusing on its ideals. We will emphasize ABProb, motivated by the recommendations of the National Curriculum Parameters, the Common National Curriculum Base and the current exam model for access to higher education at the national level, National High School Examination, which, in a way, influences the high school teaching and learning process. In addition, in order to prepare the reader for a better understanding of our proposal, we will present a little of the Combinatorial Analysis studied in High School, chosen for being an easily contextualized and problematized content, besides the low performance index presented by the students in relation to it. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-30 2019-08-30 2021-02-21T22:05:36Z 2021-02-21T22:05:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19525 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19525 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Matemática Mestrado Profissional em Matemática UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Matemática Mestrado Profissional em Matemática UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842968893587456 |