O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Patrícia Santos da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8412
Resumo: Using technology is still a great challenge to many teachers in their work development. Questions and reflections about what are the real education power of technology to the teaching/learning process and how they can influence the pedagogical actions are present on educacional research. This way, this work has as objective evaluate the use of a digital tool of cartoon production, the TOONDOO, in English language teaching, as this textual genre (HQs) stimulates reading, writing and its production process which involv criativity in elabaration of settings and characters which should be associated to verbal and non-verbal texts, promoting a relation to the object of studying, stimulating the imagination in knowledge acquisition. The research was developed with 20 students of 6th and 7th of a public high school in Recife. It’s a research-in-action, once it plans the improvement of a practice, it aplies, observes and describes the action effects, and evaluated the results. Among the teorical references are Moran (2013), Vergueiro (2009), Xavier (2007) and others. We hope that the results of this study stimulates other profissionals of educacional area to use technology and HQs as a tool in their teaching/learning process of foreign language and other subjects.
id UFPB_2763130bc778aab5b8d1eb3ebe86ab9d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/8412
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOOEnsino. Língua Inglesa. TIC. Histórias em quadrinhos.Teaching, English Language, TIC, Cartoons(HQs)LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAUsing technology is still a great challenge to many teachers in their work development. Questions and reflections about what are the real education power of technology to the teaching/learning process and how they can influence the pedagogical actions are present on educacional research. This way, this work has as objective evaluate the use of a digital tool of cartoon production, the TOONDOO, in English language teaching, as this textual genre (HQs) stimulates reading, writing and its production process which involv criativity in elabaration of settings and characters which should be associated to verbal and non-verbal texts, promoting a relation to the object of studying, stimulating the imagination in knowledge acquisition. The research was developed with 20 students of 6th and 7th of a public high school in Recife. It’s a research-in-action, once it plans the improvement of a practice, it aplies, observes and describes the action effects, and evaluated the results. Among the teorical references are Moran (2013), Vergueiro (2009), Xavier (2007) and others. We hope that the results of this study stimulates other profissionals of educacional area to use technology and HQs as a tool in their teaching/learning process of foreign language and other subjects.O uso das tecnologias ainda se apresenta como um desafio para muitos professores no desenvolvimento do trabalho docente. Questionamentos e reflexões sobre quais são os reais potenciais educativos das tecnologias para o processo de ensino-aprendizagem e de que forma elas podem influenciar as ações pedagógicas estão presentes nas pesquisas educacionais. Nesse sentido, este trabalho tem como objetivo avaliar o uso de uma ferramenta digital de fabricação de quadrinhos, o TOONDOO, no ensino de língua inglesa, já que esse gênero textual (HQs) motiva a leitura e a escrita e seu processo de produção envolve a criatividade na elaboração de cenários e personagens que devem ser associados ao texto verbal e não verbal, promovendo relação com o objeto estudado, estimulando a imaginação na aquisição do conhecimento. A pesquisa foi desenvolvida com 20 alunos do 6º e 7º anos do ensino fundamental de uma escola pública, localizada na cidade do Recife. Trata-se de uma pesquisa-ação, visto que planeja a melhoria de uma prática, aplica, monitora e descreve os efeitos da ação, avaliando seus resultados. Dentre os referenciais teóricos, estão Moran (2013), Vergueiro (2009) e Xavier (2007), entre outros. Esperamos que os resultados deste estudo motivem outros profissionais da área de educação a utilizar as tecnologias e as HQs como ferramentas no processo de ensino e de aprendizagem de línguas estrangeiras, como também de outras disciplinas.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguística e ensinoPrograma de Pós-Graduação em LinguísticaUFPBOliveira, Marineuma dehttp://lattes.cnpq.br/3535418783422124Silva, Patrícia Santos da2016-07-20T12:21:30Z2018-07-21T00:19:03Z2018-07-21T00:19:03Z2015-10-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Patrícia Santos da. O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8412porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:34:32Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8412Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:34:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO
title O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO
spellingShingle O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO
Silva, Patrícia Santos da
Ensino. Língua Inglesa. TIC. Histórias em quadrinhos.
Teaching, English Language, TIC, Cartoons(HQs)
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO
title_full O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO
title_fullStr O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO
title_full_unstemmed O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO
title_sort O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO
author Silva, Patrícia Santos da
author_facet Silva, Patrícia Santos da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Marineuma de
http://lattes.cnpq.br/3535418783422124
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Patrícia Santos da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino. Língua Inglesa. TIC. Histórias em quadrinhos.
Teaching, English Language, TIC, Cartoons(HQs)
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Ensino. Língua Inglesa. TIC. Histórias em quadrinhos.
Teaching, English Language, TIC, Cartoons(HQs)
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description Using technology is still a great challenge to many teachers in their work development. Questions and reflections about what are the real education power of technology to the teaching/learning process and how they can influence the pedagogical actions are present on educacional research. This way, this work has as objective evaluate the use of a digital tool of cartoon production, the TOONDOO, in English language teaching, as this textual genre (HQs) stimulates reading, writing and its production process which involv criativity in elabaration of settings and characters which should be associated to verbal and non-verbal texts, promoting a relation to the object of studying, stimulating the imagination in knowledge acquisition. The research was developed with 20 students of 6th and 7th of a public high school in Recife. It’s a research-in-action, once it plans the improvement of a practice, it aplies, observes and describes the action effects, and evaluated the results. Among the teorical references are Moran (2013), Vergueiro (2009), Xavier (2007) and others. We hope that the results of this study stimulates other profissionals of educacional area to use technology and HQs as a tool in their teaching/learning process of foreign language and other subjects.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-13
2016-07-20T12:21:30Z
2018-07-21T00:19:03Z
2018-07-21T00:19:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Patrícia Santos da. O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8412
identifier_str_mv SILVA, Patrícia Santos da. O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8412
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Programa de Pós-Graduação em Linguística
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Programa de Pós-Graduação em Linguística
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842909168795648