Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37668 |
Resumo: | This study observed if an interdisciplinary work based on the didatization of a textual genre could be worthy in widening the reading skills in English of students taking an Integrated Technical High School course and also their knowledge in sciences. In order to accomplish this, cartoons in English from the character Calvin (WATTERSON, 1998; 1992), which refer to Mathematics and Physics contents were used. Activities were developed in an integrated approach, embracing the cartoon’s text genre charact eristics; English structure elements and science contents. Based on the vygotskyan notion that social interaction (VYGOTSKY, 2005) promotes psychological development, which provides learning, activities were taken as an element of mediation in students’ interdisciplinary knowledge construction. Results point out to a learning growth in all areas: English, Mathematics and Physics, specially concerning foreign language reading skills. |
id |
UFU-8_9c9fa8d8de679064037d7e9aea356063 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37668 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schoolsCalvin e as exatas: uma proposta interdisciplinar com o uso do gênero tira seriada de história em quadrinhos no ensino técnico InteraçãoInterdisciplinaridadeInglês como língua estrangeiraHistórias em quadrinhosEnsino técnicoInteractionInterdisciplinarityCartoonsEnglish as a Foreign LanguageTechnical schoolsThis study observed if an interdisciplinary work based on the didatization of a textual genre could be worthy in widening the reading skills in English of students taking an Integrated Technical High School course and also their knowledge in sciences. In order to accomplish this, cartoons in English from the character Calvin (WATTERSON, 1998; 1992), which refer to Mathematics and Physics contents were used. Activities were developed in an integrated approach, embracing the cartoon’s text genre charact eristics; English structure elements and science contents. Based on the vygotskyan notion that social interaction (VYGOTSKY, 2005) promotes psychological development, which provides learning, activities were taken as an element of mediation in students’ interdisciplinary knowledge construction. Results point out to a learning growth in all areas: English, Mathematics and Physics, specially concerning foreign language reading skills.Este estudo observou em que medida um trabalho interdisciplinar, baseado na didatização de um gênero textual, pode ser frutífero na ampliação das habilidades de leitura em língua inglesa de alunos do Ensino Médio Técnico Integrado, ao mesmo tempo em que aprimora conhecimentos também em ciências exatas. Para isso, foram utilizadas histórias em quadrinhos, em inglês, do personagem Calvin (WATTERSON, 1998; 1992) que fazem referência a conteúdos de matemática e física, especificamente. As atividades foram desenvolvidas de forma interdisciplinar, abordando as características do gênero textual tira seriada (abarcada no hipergênero história em quadrinhos); elementos estruturais de língua inglesa e conteúdos de ciências exatas. Com base nos preceitos vygotskyanos de que a interação social (VYGOTSKY, 2005) promove o desenvolvimento psicológico que oportuniza a aprendizagem, as atividades foram utilizadas como elemento de mediação na construção interdisciplinar de conhecimentos dos alunos. Os resultados apontam um crescimento da aprendizagem nas áreas de inglês, matemática e física; em especial no tocante às habilidades de leitura em inglês.Universidade Federal de Uberlândia2017-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3766810.14393/ER-v24n1a2017-5Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-130Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-130Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-1301983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37668/19883Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessDrey, Rafaela Fetzner2020-06-09T22:51:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37668Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-09T22:51:53Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools Calvin e as exatas: uma proposta interdisciplinar com o uso do gênero tira seriada de história em quadrinhos no ensino técnico |
title |
Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools |
spellingShingle |
Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools Drey, Rafaela Fetzner Interação Interdisciplinaridade Inglês como língua estrangeira Histórias em quadrinhos Ensino técnico Interaction Interdisciplinarity Cartoons English as a Foreign Language Technical schools |
title_short |
Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools |
title_full |
Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools |
title_fullStr |
Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools |
title_full_unstemmed |
Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools |
title_sort |
Calvin and science: an interdisciplinar proposal using the text genre cartoon in technical schools |
author |
Drey, Rafaela Fetzner |
author_facet |
Drey, Rafaela Fetzner |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Drey, Rafaela Fetzner |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interação Interdisciplinaridade Inglês como língua estrangeira Histórias em quadrinhos Ensino técnico Interaction Interdisciplinarity Cartoons English as a Foreign Language Technical schools |
topic |
Interação Interdisciplinaridade Inglês como língua estrangeira Histórias em quadrinhos Ensino técnico Interaction Interdisciplinarity Cartoons English as a Foreign Language Technical schools |
description |
This study observed if an interdisciplinary work based on the didatization of a textual genre could be worthy in widening the reading skills in English of students taking an Integrated Technical High School course and also their knowledge in sciences. In order to accomplish this, cartoons in English from the character Calvin (WATTERSON, 1998; 1992), which refer to Mathematics and Physics contents were used. Activities were developed in an integrated approach, embracing the cartoon’s text genre charact eristics; English structure elements and science contents. Based on the vygotskyan notion that social interaction (VYGOTSKY, 2005) promotes psychological development, which provides learning, activities were taken as an element of mediation in students’ interdisciplinary knowledge construction. Results point out to a learning growth in all areas: English, Mathematics and Physics, specially concerning foreign language reading skills. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-02-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37668 10.14393/ER-v24n1a2017-5 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37668 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v24n1a2017-5 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37668/19883 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-130 Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-130 Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 102-130 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221350690816 |