O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8412 |
Resumo: | Using technology is still a great challenge to many teachers in their work development. Questions and reflections about what are the real education power of technology to the teaching/learning process and how they can influence the pedagogical actions are present on educacional research. This way, this work has as objective evaluate the use of a digital tool of cartoon production, the TOONDOO, in English language teaching, as this textual genre (HQs) stimulates reading, writing and its production process which involv criativity in elabaration of settings and characters which should be associated to verbal and non-verbal texts, promoting a relation to the object of studying, stimulating the imagination in knowledge acquisition. The research was developed with 20 students of 6th and 7th of a public high school in Recife. It’s a research-in-action, once it plans the improvement of a practice, it aplies, observes and describes the action effects, and evaluated the results. Among the teorical references are Moran (2013), Vergueiro (2009), Xavier (2007) and others. We hope that the results of this study stimulates other profissionals of educacional area to use technology and HQs as a tool in their teaching/learning process of foreign language and other subjects. |
id |
UFPB_2763130bc778aab5b8d1eb3ebe86ab9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/8412 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOOEnsino. Língua Inglesa. TIC. Histórias em quadrinhos.Teaching, English Language, TIC, Cartoons(HQs)LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAUsing technology is still a great challenge to many teachers in their work development. Questions and reflections about what are the real education power of technology to the teaching/learning process and how they can influence the pedagogical actions are present on educacional research. This way, this work has as objective evaluate the use of a digital tool of cartoon production, the TOONDOO, in English language teaching, as this textual genre (HQs) stimulates reading, writing and its production process which involv criativity in elabaration of settings and characters which should be associated to verbal and non-verbal texts, promoting a relation to the object of studying, stimulating the imagination in knowledge acquisition. The research was developed with 20 students of 6th and 7th of a public high school in Recife. It’s a research-in-action, once it plans the improvement of a practice, it aplies, observes and describes the action effects, and evaluated the results. Among the teorical references are Moran (2013), Vergueiro (2009), Xavier (2007) and others. We hope that the results of this study stimulates other profissionals of educacional area to use technology and HQs as a tool in their teaching/learning process of foreign language and other subjects.O uso das tecnologias ainda se apresenta como um desafio para muitos professores no desenvolvimento do trabalho docente. Questionamentos e reflexões sobre quais são os reais potenciais educativos das tecnologias para o processo de ensino-aprendizagem e de que forma elas podem influenciar as ações pedagógicas estão presentes nas pesquisas educacionais. Nesse sentido, este trabalho tem como objetivo avaliar o uso de uma ferramenta digital de fabricação de quadrinhos, o TOONDOO, no ensino de língua inglesa, já que esse gênero textual (HQs) motiva a leitura e a escrita e seu processo de produção envolve a criatividade na elaboração de cenários e personagens que devem ser associados ao texto verbal e não verbal, promovendo relação com o objeto estudado, estimulando a imaginação na aquisição do conhecimento. A pesquisa foi desenvolvida com 20 alunos do 6º e 7º anos do ensino fundamental de uma escola pública, localizada na cidade do Recife. Trata-se de uma pesquisa-ação, visto que planeja a melhoria de uma prática, aplica, monitora e descreve os efeitos da ação, avaliando seus resultados. Dentre os referenciais teóricos, estão Moran (2013), Vergueiro (2009) e Xavier (2007), entre outros. Esperamos que os resultados deste estudo motivem outros profissionais da área de educação a utilizar as tecnologias e as HQs como ferramentas no processo de ensino e de aprendizagem de línguas estrangeiras, como também de outras disciplinas.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguística e ensinoPrograma de Pós-Graduação em LinguísticaUFPBOliveira, Marineuma dehttp://lattes.cnpq.br/3535418783422124Silva, Patrícia Santos da2016-07-20T12:21:30Z2018-07-21T00:19:03Z2018-07-21T00:19:03Z2015-10-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Patrícia Santos da. O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8412porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:34:32Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8412Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:34:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO |
title |
O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO |
spellingShingle |
O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO Silva, Patrícia Santos da Ensino. Língua Inglesa. TIC. Histórias em quadrinhos. Teaching, English Language, TIC, Cartoons(HQs) LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO |
title_full |
O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO |
title_fullStr |
O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO |
title_full_unstemmed |
O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO |
title_sort |
O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO |
author |
Silva, Patrícia Santos da |
author_facet |
Silva, Patrícia Santos da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Marineuma de http://lattes.cnpq.br/3535418783422124 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Patrícia Santos da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino. Língua Inglesa. TIC. Histórias em quadrinhos. Teaching, English Language, TIC, Cartoons(HQs) LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
topic |
Ensino. Língua Inglesa. TIC. Histórias em quadrinhos. Teaching, English Language, TIC, Cartoons(HQs) LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
Using technology is still a great challenge to many teachers in their work development. Questions and reflections about what are the real education power of technology to the teaching/learning process and how they can influence the pedagogical actions are present on educacional research. This way, this work has as objective evaluate the use of a digital tool of cartoon production, the TOONDOO, in English language teaching, as this textual genre (HQs) stimulates reading, writing and its production process which involv criativity in elabaration of settings and characters which should be associated to verbal and non-verbal texts, promoting a relation to the object of studying, stimulating the imagination in knowledge acquisition. The research was developed with 20 students of 6th and 7th of a public high school in Recife. It’s a research-in-action, once it plans the improvement of a practice, it aplies, observes and describes the action effects, and evaluated the results. Among the teorical references are Moran (2013), Vergueiro (2009), Xavier (2007) and others. We hope that the results of this study stimulates other profissionals of educacional area to use technology and HQs as a tool in their teaching/learning process of foreign language and other subjects. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-13 2016-07-20T12:21:30Z 2018-07-21T00:19:03Z 2018-07-21T00:19:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Patrícia Santos da. O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8412 |
identifier_str_mv |
SILVA, Patrícia Santos da. O ensino de língua inglesa em HQ: possibilidade de um ensino significativo com a ferramenta digital TOONDOO. 2015. 80 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8412 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Linguística e ensino Programa de Pós-Graduação em Linguística UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Linguística e ensino Programa de Pós-Graduação em Linguística UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842909168795648 |