A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6581 |
Resumo: | This work deals with the compositional principles and techniques used to create a cycle of pieces written by the author and named Genesis. This cycle consists of four pieces for Viola de Arame (Brazilian Viola) solo, Viola de Arame and flute, and Viola de Arame accompanied by two instrumental ensembles (Genesis II and Genesis IV). The compositional process applied on the Cycle was a result of a research on the application of the sonority of the Brazilian Viola as sound material, making use of techniques from the so-called Spectral Music. The theoretical groundwork for the comprehension of spectral music was found in Tristan Murail (1993), François Rose (1996) and Joshua Fineberg (2000), among other authors. Based on this set of references, the compositional processes applied to Genesis were analyzed and registered, from the most elementary procedures, such as the usage of the harmonic series applied on the first piece, to the most specific one, such as ring modulation, used in Genesis II and Genesis III. The fourth piece was composed using a computer program for spectral analysis, editing, and synthesis. The resultant material produced by the application of this piece of software on sounds from the Brazilian Viola was used to construct and analyze sound aggregates that were considered raw material of the composition process. |
id |
UFPB_3f056309b10b5514eaed1765cf138921 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/6581 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo GenesisMúsica EspectralViola de ArameComposição MusicalSpectral MusicViola de ArameMusical CompositionARTES::MUSICAThis work deals with the compositional principles and techniques used to create a cycle of pieces written by the author and named Genesis. This cycle consists of four pieces for Viola de Arame (Brazilian Viola) solo, Viola de Arame and flute, and Viola de Arame accompanied by two instrumental ensembles (Genesis II and Genesis IV). The compositional process applied on the Cycle was a result of a research on the application of the sonority of the Brazilian Viola as sound material, making use of techniques from the so-called Spectral Music. The theoretical groundwork for the comprehension of spectral music was found in Tristan Murail (1993), François Rose (1996) and Joshua Fineberg (2000), among other authors. Based on this set of references, the compositional processes applied to Genesis were analyzed and registered, from the most elementary procedures, such as the usage of the harmonic series applied on the first piece, to the most specific one, such as ring modulation, used in Genesis II and Genesis III. The fourth piece was composed using a computer program for spectral analysis, editing, and synthesis. The resultant material produced by the application of this piece of software on sounds from the Brazilian Viola was used to construct and analyze sound aggregates that were considered raw material of the composition process.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho trata dos princípios e técnicas composicionais empregados para criar um ciclo de peças escritas pelo Autor, denominado Genesis. Esse ciclo consiste de quatro peças: viola de arame solo, viola de arame e flauta, e viola de arame acompanhada de dois grupos instrumentais (Genesis II e Genesis IV). O processo composicional das peças que integram o ciclo foi resultado de uma pesquisa sobre a aplicação da sonoridade da viola de arame como material composicional, utilizando técnicas oriundas da chamada música espectral. A fundamentação teórica para a compreensão da música espectral partiu de autores como Tristan Murail (1993), François Rose (1996) e Joshua Fineberg (2000), entre outros. Com base nesses referenciais, foram analisados e registrados os processos composicionais aplicados na composição do ciclo, desde os procedimentos mais elementares, como a utilização da série harmônica em Genesis I, até procedimentos mais específicos, como a técnica de modulação em anel utilizada em Genesis II e Genesis III. A quarta peça foi composta usando um programa de computador para análise espectral, edição e síntese. O material resultante produzido pela aplicação desse programa em sons oriundos da viola de arame foi usado para construir e analisar agregados sonoros que foram considerados matéria-prima do procedimento composicional.Universidade Federal da ParaíbaBRMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBAlves, Jose Orlandohttp://lattes.cnpq.br/7489998401989630Alves, Jorge José Ferreira de Lima2015-05-14T12:52:23Z2018-07-21T00:22:40Z2011-10-242018-07-21T00:22:40Z2009-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfALVES, Jorge José Ferreira de Lima. A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis. 2009. 121 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2009.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6581porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:25:22Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6581Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:25:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis |
title |
A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis |
spellingShingle |
A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis Alves, Jorge José Ferreira de Lima Música Espectral Viola de Arame Composição Musical Spectral Music Viola de Arame Musical Composition ARTES::MUSICA |
title_short |
A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis |
title_full |
A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis |
title_fullStr |
A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis |
title_full_unstemmed |
A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis |
title_sort |
A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis |
author |
Alves, Jorge José Ferreira de Lima |
author_facet |
Alves, Jorge José Ferreira de Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Alves, Jose Orlando http://lattes.cnpq.br/7489998401989630 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Jorge José Ferreira de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música Espectral Viola de Arame Composição Musical Spectral Music Viola de Arame Musical Composition ARTES::MUSICA |
topic |
Música Espectral Viola de Arame Composição Musical Spectral Music Viola de Arame Musical Composition ARTES::MUSICA |
description |
This work deals with the compositional principles and techniques used to create a cycle of pieces written by the author and named Genesis. This cycle consists of four pieces for Viola de Arame (Brazilian Viola) solo, Viola de Arame and flute, and Viola de Arame accompanied by two instrumental ensembles (Genesis II and Genesis IV). The compositional process applied on the Cycle was a result of a research on the application of the sonority of the Brazilian Viola as sound material, making use of techniques from the so-called Spectral Music. The theoretical groundwork for the comprehension of spectral music was found in Tristan Murail (1993), François Rose (1996) and Joshua Fineberg (2000), among other authors. Based on this set of references, the compositional processes applied to Genesis were analyzed and registered, from the most elementary procedures, such as the usage of the harmonic series applied on the first piece, to the most specific one, such as ring modulation, used in Genesis II and Genesis III. The fourth piece was composed using a computer program for spectral analysis, editing, and synthesis. The resultant material produced by the application of this piece of software on sounds from the Brazilian Viola was used to construct and analyze sound aggregates that were considered raw material of the composition process. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-03-27 2011-10-24 2015-05-14T12:52:23Z 2018-07-21T00:22:40Z 2018-07-21T00:22:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALVES, Jorge José Ferreira de Lima. A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis. 2009. 121 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2009. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6581 |
identifier_str_mv |
ALVES, Jorge José Ferreira de Lima. A sonoridade da viola de arame na composição do ciclo Genesis. 2009. 121 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2009. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Música Programa de Pós-Graduação em Música UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Música Programa de Pós-Graduação em Música UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842913007632384 |