O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Edneia de Oliveira
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9134
Resumo: The deaf user of Libras does not tolerate the national politic to especial education into perspective of inclusion education and have been claimed by a bilingual education. Thereby, in this thesis the general objective is: analyze the sense assigned by deaf user Libras about his/her access to scholar education in order to prove the thesis that deaf conceive scholar education intellectual and social development local but it is mediate by respect to Libras as a condition to his/her educational development. Therefore, it was supported by Vygotsky theoretical categories: sense, experience and mediation. The qualitative research was choose with two analyses techniques: documentary and interview. The procedures was: collection of documents and constitution of corpus by 27 documents and interviews to 07 deaf by communication in sign language obeying the ethical code number 466/12 and it was submitted to Analyze of Alceste with interpretation from Dendogram Descending Hierarchical Classification. The results were: the national politic to especial education replicates of especial education and the participants concept the bilingual education as an ideal model to attendance theirs linguistic specificity because Libras and visuality are a mediate axis to the pedagogical practice. By the way, thesis was proved because the education to deaf is a way of intelectual and social development and has de sign language as a condition to educational process.
id UFPB_4cb7651c61784a452de25f1bb8324b0c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/9134
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling O acesso do surdo usuário de libras à educação escolarSurdoLibrasEducação escolarDeafLibrasScholar educationCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAThe deaf user of Libras does not tolerate the national politic to especial education into perspective of inclusion education and have been claimed by a bilingual education. Thereby, in this thesis the general objective is: analyze the sense assigned by deaf user Libras about his/her access to scholar education in order to prove the thesis that deaf conceive scholar education intellectual and social development local but it is mediate by respect to Libras as a condition to his/her educational development. Therefore, it was supported by Vygotsky theoretical categories: sense, experience and mediation. The qualitative research was choose with two analyses techniques: documentary and interview. The procedures was: collection of documents and constitution of corpus by 27 documents and interviews to 07 deaf by communication in sign language obeying the ethical code number 466/12 and it was submitted to Analyze of Alceste with interpretation from Dendogram Descending Hierarchical Classification. The results were: the national politic to especial education replicates of especial education and the participants concept the bilingual education as an ideal model to attendance theirs linguistic specificity because Libras and visuality are a mediate axis to the pedagogical practice. By the way, thesis was proved because the education to deaf is a way of intelectual and social development and has de sign language as a condition to educational process.Os surdos usuários de Libras não têm se sentido satisfeitos com a implementação da “Política de Educação Nacional da Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva” e têm reivindicado uma educação bilíngue. Assim, tem-se como objetivo geral: analisar o sentido atribuído pelo surdo usuário de Libras sobre seu acesso à educação escolar no intuito de comprovar a tese de que ele concebe a educação escolar como um espaço de desenvolvimento intelectual e social, porém, mediada pelo respeito a Libras como condição para o seu desenvolvimento educacional. Para tanto, contou-se com as categorias teóricas de Vigotsky: sentido, vivência e mediação. Optou-se por uma pesquisa qualitativa com duas técnicas de análise: documental e entrevista. Os procedimentos foram: levantamento dos documentos e constituição do corpus constituído por 27 documentos e as entrevistas realizadas com 07 surdos por meio da comunicação em Libras, seguindo os preceitos do Código de Ética nº 466/12 e submetida à análise do Alceste com interpretação a partir do Dendograma de Classificação Hierárquica Descendente. Os resultados indicaram que a PNEE reproduz os sentidos de educação especial e que os participantes concebem a educação bilíngue como o modelo educacional ideal para atender a sua especificidade linguística porque tem a Libras e a visualidade como eixo mediador das práticas pedagógicas. Assim, a tese foi comprovada, pois, a educação para o surdo é um meio de desenvolvimento intelectual e social e tem a Libras como condição para o processo educacional.Universidade Federal da ParaíbaBrasilPsicologia SocialPrograma de Pós-Graduação em Psicologia SocialUFPBAlberto, Maria de Fátima Pereirahttp://lattes.cnpq.br/5329252433928179Alves, Edneia de Oliveira2017-07-20T13:38:25Z2018-07-23T20:04:04Z2018-07-23T20:04:04Z2008-01-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfALVES, Edneia de Oliveira. O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar. 2008. 179 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social) - Universidade Federal da Paraíba, João pessoa, 2008.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9134porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:42:31Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/9134Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:42:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar
title O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar
spellingShingle O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar
Alves, Edneia de Oliveira
Surdo
Libras
Educação escolar
Deaf
Libras
Scholar education
CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar
title_full O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar
title_fullStr O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar
title_full_unstemmed O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar
title_sort O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar
author Alves, Edneia de Oliveira
author_facet Alves, Edneia de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Alberto, Maria de Fátima Pereira
http://lattes.cnpq.br/5329252433928179
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Edneia de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Surdo
Libras
Educação escolar
Deaf
Libras
Scholar education
CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
topic Surdo
Libras
Educação escolar
Deaf
Libras
Scholar education
CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description The deaf user of Libras does not tolerate the national politic to especial education into perspective of inclusion education and have been claimed by a bilingual education. Thereby, in this thesis the general objective is: analyze the sense assigned by deaf user Libras about his/her access to scholar education in order to prove the thesis that deaf conceive scholar education intellectual and social development local but it is mediate by respect to Libras as a condition to his/her educational development. Therefore, it was supported by Vygotsky theoretical categories: sense, experience and mediation. The qualitative research was choose with two analyses techniques: documentary and interview. The procedures was: collection of documents and constitution of corpus by 27 documents and interviews to 07 deaf by communication in sign language obeying the ethical code number 466/12 and it was submitted to Analyze of Alceste with interpretation from Dendogram Descending Hierarchical Classification. The results were: the national politic to especial education replicates of especial education and the participants concept the bilingual education as an ideal model to attendance theirs linguistic specificity because Libras and visuality are a mediate axis to the pedagogical practice. By the way, thesis was proved because the education to deaf is a way of intelectual and social development and has de sign language as a condition to educational process.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-28
2017-07-20T13:38:25Z
2018-07-23T20:04:04Z
2018-07-23T20:04:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALVES, Edneia de Oliveira. O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar. 2008. 179 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social) - Universidade Federal da Paraíba, João pessoa, 2008.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9134
identifier_str_mv ALVES, Edneia de Oliveira. O acesso do surdo usuário de libras à educação escolar. 2008. 179 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social) - Universidade Federal da Paraíba, João pessoa, 2008.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9134
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Psicologia Social
Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Psicologia Social
Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842929237491712