Educação infantil e infraestrutura: uma análise do Programa Proinfância no município de João Pessoa (PB)
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19642 |
Resumo: | This study aims to discuss the Early Childhood Education and Infrastructure of institutions for the care of young children from the implementation of the Proinfância Program in João Pessoa (PB). The research aims to analyze the Proinfância Program and its developments, as a public policy of infrastructure and access, and the process of implementation of the Program in Early Childhood Education in the Municipal School of João Pessoa (PB). The methodological approach of this study is shaped by the qualitative research of documental character, based on dialectical methodological bases, because it uses the contributions of historical and dialectical materialism to better understand and analyze the object of study. For the development of the research, a survey of theoretical references and public policies was conducted, which supported the analysis of the Proinfância Program and its consequences. Regarding the results, we infer that Proinfância had a strong influence on the expansion process of Early Childhood Education in João Pessoa (PB), from the year 2014. The data surveyed reveal advances and setbacks in the face of the implementation of this infrastructure policy, since the At the same time that the educational expansion becomes a reality from the built day care centers, the setbacks can be seen from the data that quantify the number of works that were canceled and paralyzed in the municipality, which represent a higher quantity than the works that have been realized. |
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Educação infantil e infraestrutura: uma análise do Programa Proinfância no município de João Pessoa (PB)Educação infantilInfraestruturaPolíticas públicasProinfânciaEarly childhood educationInfrastructurePublic policyProinfancyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis study aims to discuss the Early Childhood Education and Infrastructure of institutions for the care of young children from the implementation of the Proinfância Program in João Pessoa (PB). The research aims to analyze the Proinfância Program and its developments, as a public policy of infrastructure and access, and the process of implementation of the Program in Early Childhood Education in the Municipal School of João Pessoa (PB). The methodological approach of this study is shaped by the qualitative research of documental character, based on dialectical methodological bases, because it uses the contributions of historical and dialectical materialism to better understand and analyze the object of study. For the development of the research, a survey of theoretical references and public policies was conducted, which supported the analysis of the Proinfância Program and its consequences. Regarding the results, we infer that Proinfância had a strong influence on the expansion process of Early Childhood Education in João Pessoa (PB), from the year 2014. The data surveyed reveal advances and setbacks in the face of the implementation of this infrastructure policy, since the At the same time that the educational expansion becomes a reality from the built day care centers, the setbacks can be seen from the data that quantify the number of works that were canceled and paralyzed in the municipality, which represent a higher quantity than the works that have been realized.NenhumaO presente estudo procura discutir a Educação Infantil e a Infraestrutura das instituições de atendimento às crianças pequenas a partir da implantação do Programa Proinfância em João Pessoa (PB). A pesquisa objetiva analisar o Programa Proinfância e os seus desdobramentos, enquanto política pública de infraestrutura e acesso, e o processo de implantação do Programa na Educação Infantil na Rede Municipal de Ensino do Município de João Pessoa (PB). A abordagem metodológica deste estudo é configurada no aporte da pesquisa qualitativa de caráter documental, fundamentada em bases metodológicas da dialética, pois utiliza as contribuições do materialismo histórico e dialético para compreender e analisar melhor o objeto de estudo. Para o desenvolvimento da pesquisa foi realizado um levantamento de referenciais teóricos e de políticas públicas, que fundamentaram as análises acerca do Programa Proinfância e seus desdobramentos. No tocante aos resultados, inferimos que o Proinfância exerceu forte influência no processo de expansão da Educação Infantil em João Pessoa (PB), a partir do ano de 2014. Os dados pesquisados revelam avanços e retrocessos frente à efetivação dessa política de infraestrutura, pois ao mesmo tempo em que a expansão educacional passa a ser uma realidade a partir das creches construídas, os retrocessos podem ser vistos a partir dos dados que quantificam o número de obras que foram canceladas e paralisadas no município, as quais representam um quantitativo superior às obras que foram concretizadas.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBAveiro, Jorge Fernando Hermidahttp://lattes.cnpq.br/5339043311979485Martins, Jéssica Nascimento2021-03-01T01:04:33Z2019-12-122021-03-01T01:04:33Z2019-11-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19642porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2021-08-05T23:12:14Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/19642Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2021-08-05T23:12:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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This study aims to discuss the Early Childhood Education and Infrastructure of institutions for the care of young children from the implementation of the Proinfância Program in João Pessoa (PB). The research aims to analyze the Proinfância Program and its developments, as a public policy of infrastructure and access, and the process of implementation of the Program in Early Childhood Education in the Municipal School of João Pessoa (PB). The methodological approach of this study is shaped by the qualitative research of documental character, based on dialectical methodological bases, because it uses the contributions of historical and dialectical materialism to better understand and analyze the object of study. For the development of the research, a survey of theoretical references and public policies was conducted, which supported the analysis of the Proinfância Program and its consequences. Regarding the results, we infer that Proinfância had a strong influence on the expansion process of Early Childhood Education in João Pessoa (PB), from the year 2014. The data surveyed reveal advances and setbacks in the face of the implementation of this infrastructure policy, since the At the same time that the educational expansion becomes a reality from the built day care centers, the setbacks can be seen from the data that quantify the number of works that were canceled and paralyzed in the municipality, which represent a higher quantity than the works that have been realized. |
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