A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Viviane Brito
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6322
Resumo: This thesis aims to discuss, based on the analysis of several reports on the school institution published in different sites of the on-line media, how the object school is produced in current journalistic discourse. Grounded on theoretical presuppositions of the French school of Discourse Analysis and, especially, on the constructs of Michel Foucault, this research intends to highlight how certain truths about school are produced, disseminated and validated, which eventually regulate our ways of seeing and talking about this institution in present times. We believe that we can have access to truth games that are working in the school universe for the constitution of subjectivities through the news circulating in the media. The statements put into operation in the discourse of the news point to the emergence of new practices that materialize in this institutional environment in order to govern the subjects. To conduct an inventory of these new practices, we analyzed, particularly, news dealing with the object school in relation with other topics, such as violence, food and sex. These issues constitute a discursive network that refers to the challenges posed to school by contemporary culture. The news highlight the ways in which the educational institution has sought to reassert its function in the production of certain types of subjects, pointing, therefore, to the increased role of school as a standard setter in the society of control.
id UFPB_66b02052c4c99c51687aea31090e5cfe
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/6322
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneosPráticas discursivasNotíciasEscola e constituição de subjetividadesDiscursive practicesNewsSchool and constitution of subjectivitiesLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis thesis aims to discuss, based on the analysis of several reports on the school institution published in different sites of the on-line media, how the object school is produced in current journalistic discourse. Grounded on theoretical presuppositions of the French school of Discourse Analysis and, especially, on the constructs of Michel Foucault, this research intends to highlight how certain truths about school are produced, disseminated and validated, which eventually regulate our ways of seeing and talking about this institution in present times. We believe that we can have access to truth games that are working in the school universe for the constitution of subjectivities through the news circulating in the media. The statements put into operation in the discourse of the news point to the emergence of new practices that materialize in this institutional environment in order to govern the subjects. To conduct an inventory of these new practices, we analyzed, particularly, news dealing with the object school in relation with other topics, such as violence, food and sex. These issues constitute a discursive network that refers to the challenges posed to school by contemporary culture. The news highlight the ways in which the educational institution has sought to reassert its function in the production of certain types of subjects, pointing, therefore, to the increased role of school as a standard setter in the society of control.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta tese objetiva, a partir da análise de diversas notícias publicadas sobre a instituição escolar em diferentes sites da mídia on-line, discutir como o objeto escola é produzido no discurso jornalístico na atualidade. Fundamentada nos pressupostos teóricos da Análise do Discurso de linha francesa e, sobretudo nas formulações de Michel Foucault, a pesquisa pretende evidenciar como são produzidas, disseminadas e validadas certas verdades sobre a escola que acabam por regular os nossos modos de ver e falar sobre essa instituição na contemporaneidade. Consideramos que através das notícias que circulam na mídia podemos ter acesso a jogos de verdade que estão funcionando no universo escolar para a constituição de subjetividades. Os enunciados postos em funcionamento nos discursos das notícias apontam para a emergência de novas práticas que se materializam nesse ambiente institucional, tendo em vista o governo dos sujeitos. Para realizar um inventário dessas novas práticas, analisamos, em particular, notícias que tratam do objeto escola em sua relação com outras temáticas, tais como violência, alimentação e sexo. Esses temas constituem uma rede discursiva que remete aos desafios impostos à escola pela cultura contemporânea. As notícias evidenciam os modos pelos quais a instituição escolar tem buscado reafirmar a sua função na produção de certos tipos de sujeitos, apontando, portanto, para a intensificação do papel da escola como espaço normalizador na sociedade de controle.Universidade Federal da Paraí­baBRLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBLucena, Ivone Tavares dehttp://lattes.cnpq.br/2941800746805646Silva, Viviane Brito2015-05-14T12:40:09Z2018-07-21T00:16:44Z2011-03-182018-07-21T00:16:44Z2010-12-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfSILVA, Viviane Brito. A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos. 2010. 133 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2010.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6322porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:25:30Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6322Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:25:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos
title A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos
spellingShingle A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos
Silva, Viviane Brito
Práticas discursivas
Notícias
Escola e constituição de subjetividades
Discursive practices
News
School and constitution of subjectivities
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos
title_full A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos
title_fullStr A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos
title_full_unstemmed A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos
title_sort A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos
author Silva, Viviane Brito
author_facet Silva, Viviane Brito
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lucena, Ivone Tavares de
http://lattes.cnpq.br/2941800746805646
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Viviane Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas discursivas
Notícias
Escola e constituição de subjetividades
Discursive practices
News
School and constitution of subjectivities
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Práticas discursivas
Notícias
Escola e constituição de subjetividades
Discursive practices
News
School and constitution of subjectivities
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This thesis aims to discuss, based on the analysis of several reports on the school institution published in different sites of the on-line media, how the object school is produced in current journalistic discourse. Grounded on theoretical presuppositions of the French school of Discourse Analysis and, especially, on the constructs of Michel Foucault, this research intends to highlight how certain truths about school are produced, disseminated and validated, which eventually regulate our ways of seeing and talking about this institution in present times. We believe that we can have access to truth games that are working in the school universe for the constitution of subjectivities through the news circulating in the media. The statements put into operation in the discourse of the news point to the emergence of new practices that materialize in this institutional environment in order to govern the subjects. To conduct an inventory of these new practices, we analyzed, particularly, news dealing with the object school in relation with other topics, such as violence, food and sex. These issues constitute a discursive network that refers to the challenges posed to school by contemporary culture. The news highlight the ways in which the educational institution has sought to reassert its function in the production of certain types of subjects, pointing, therefore, to the increased role of school as a standard setter in the society of control.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-12
2011-03-18
2015-05-14T12:40:09Z
2018-07-21T00:16:44Z
2018-07-21T00:16:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Viviane Brito. A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos. 2010. 133 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2010.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6322
identifier_str_mv SILVA, Viviane Brito. A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos. 2010. 133 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2010.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6322
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Letras
Programa de Pós-Graduação em Letras
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Letras
Programa de Pós-Graduação em Letras
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842905846906880