A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6322 |
Resumo: | This thesis aims to discuss, based on the analysis of several reports on the school institution published in different sites of the on-line media, how the object school is produced in current journalistic discourse. Grounded on theoretical presuppositions of the French school of Discourse Analysis and, especially, on the constructs of Michel Foucault, this research intends to highlight how certain truths about school are produced, disseminated and validated, which eventually regulate our ways of seeing and talking about this institution in present times. We believe that we can have access to truth games that are working in the school universe for the constitution of subjectivities through the news circulating in the media. The statements put into operation in the discourse of the news point to the emergence of new practices that materialize in this institutional environment in order to govern the subjects. To conduct an inventory of these new practices, we analyzed, particularly, news dealing with the object school in relation with other topics, such as violence, food and sex. These issues constitute a discursive network that refers to the challenges posed to school by contemporary culture. The news highlight the ways in which the educational institution has sought to reassert its function in the production of certain types of subjects, pointing, therefore, to the increased role of school as a standard setter in the society of control. |
id |
UFPB_66b02052c4c99c51687aea31090e5cfe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/6322 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneosPráticas discursivasNotíciasEscola e constituição de subjetividadesDiscursive practicesNewsSchool and constitution of subjectivitiesLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis thesis aims to discuss, based on the analysis of several reports on the school institution published in different sites of the on-line media, how the object school is produced in current journalistic discourse. Grounded on theoretical presuppositions of the French school of Discourse Analysis and, especially, on the constructs of Michel Foucault, this research intends to highlight how certain truths about school are produced, disseminated and validated, which eventually regulate our ways of seeing and talking about this institution in present times. We believe that we can have access to truth games that are working in the school universe for the constitution of subjectivities through the news circulating in the media. The statements put into operation in the discourse of the news point to the emergence of new practices that materialize in this institutional environment in order to govern the subjects. To conduct an inventory of these new practices, we analyzed, particularly, news dealing with the object school in relation with other topics, such as violence, food and sex. These issues constitute a discursive network that refers to the challenges posed to school by contemporary culture. The news highlight the ways in which the educational institution has sought to reassert its function in the production of certain types of subjects, pointing, therefore, to the increased role of school as a standard setter in the society of control.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta tese objetiva, a partir da análise de diversas notícias publicadas sobre a instituição escolar em diferentes sites da mídia on-line, discutir como o objeto escola é produzido no discurso jornalístico na atualidade. Fundamentada nos pressupostos teóricos da Análise do Discurso de linha francesa e, sobretudo nas formulações de Michel Foucault, a pesquisa pretende evidenciar como são produzidas, disseminadas e validadas certas verdades sobre a escola que acabam por regular os nossos modos de ver e falar sobre essa instituição na contemporaneidade. Consideramos que através das notícias que circulam na mídia podemos ter acesso a jogos de verdade que estão funcionando no universo escolar para a constituição de subjetividades. Os enunciados postos em funcionamento nos discursos das notícias apontam para a emergência de novas práticas que se materializam nesse ambiente institucional, tendo em vista o governo dos sujeitos. Para realizar um inventário dessas novas práticas, analisamos, em particular, notícias que tratam do objeto escola em sua relação com outras temáticas, tais como violência, alimentação e sexo. Esses temas constituem uma rede discursiva que remete aos desafios impostos à escola pela cultura contemporânea. As notícias evidenciam os modos pelos quais a instituição escolar tem buscado reafirmar a sua função na produção de certos tipos de sujeitos, apontando, portanto, para a intensificação do papel da escola como espaço normalizador na sociedade de controle.Universidade Federal da ParaíbaBRLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBLucena, Ivone Tavares dehttp://lattes.cnpq.br/2941800746805646Silva, Viviane Brito2015-05-14T12:40:09Z2018-07-21T00:16:44Z2011-03-182018-07-21T00:16:44Z2010-12-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfSILVA, Viviane Brito. A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos. 2010. 133 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6322porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:25:30Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6322Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:25:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos |
title |
A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos |
spellingShingle |
A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos Silva, Viviane Brito Práticas discursivas Notícias Escola e constituição de subjetividades Discursive practices News School and constitution of subjectivities LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos |
title_full |
A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos |
title_fullStr |
A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos |
title_full_unstemmed |
A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos |
title_sort |
A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos |
author |
Silva, Viviane Brito |
author_facet |
Silva, Viviane Brito |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lucena, Ivone Tavares de http://lattes.cnpq.br/2941800746805646 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Viviane Brito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Práticas discursivas Notícias Escola e constituição de subjetividades Discursive practices News School and constitution of subjectivities LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Práticas discursivas Notícias Escola e constituição de subjetividades Discursive practices News School and constitution of subjectivities LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This thesis aims to discuss, based on the analysis of several reports on the school institution published in different sites of the on-line media, how the object school is produced in current journalistic discourse. Grounded on theoretical presuppositions of the French school of Discourse Analysis and, especially, on the constructs of Michel Foucault, this research intends to highlight how certain truths about school are produced, disseminated and validated, which eventually regulate our ways of seeing and talking about this institution in present times. We believe that we can have access to truth games that are working in the school universe for the constitution of subjectivities through the news circulating in the media. The statements put into operation in the discourse of the news point to the emergence of new practices that materialize in this institutional environment in order to govern the subjects. To conduct an inventory of these new practices, we analyzed, particularly, news dealing with the object school in relation with other topics, such as violence, food and sex. These issues constitute a discursive network that refers to the challenges posed to school by contemporary culture. The news highlight the ways in which the educational institution has sought to reassert its function in the production of certain types of subjects, pointing, therefore, to the increased role of school as a standard setter in the society of control. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-12 2011-03-18 2015-05-14T12:40:09Z 2018-07-21T00:16:44Z 2018-07-21T00:16:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Viviane Brito. A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos. 2010. 133 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6322 |
identifier_str_mv |
SILVA, Viviane Brito. A escola em notícia: práticas de governo de sujeitos contemporâneos. 2010. 133 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6322 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Letras Programa de Pós-Graduação em Letras UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Letras Programa de Pós-Graduação em Letras UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842905846906880 |