Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Renato Barros
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21494
Resumo: The proposed article aims to present Playback Theater, its origin and its application as a pedagogical proposal, aimed at students in the eighth grade of Elementary School II. This proposal will seek, through the use of this methodology, to favor the development of creative artistic skills, since it is a theatrical modality whose improvisation is its main characteristic, while at the same time allowing the student to experience their stories immediately transformed into art. Considering that theatrical language is part of the school curriculum, promoting self-knowledge, the development of expression, communication, facilitating the process of interaction between students and mutual respect, thus contributing to the student's integral education. As a methodology, to obtain the objectives suggested in the work, we used the techniques of theatrical games, as well as the forms used by Playback Theater (fluid sculptures, pairs, choir, comic book, three moments, confabulating, etc.). In this way, students / actors can achieve the objectives suggested by the work.
id UFPB_7a81070ed3fe13e6a593b368b1981338
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/21494
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"Playback theatreHistórias pessoaisArteEducaçãoTeatro na educaçãoPersonal storiesArtEducationTheater in educationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThe proposed article aims to present Playback Theater, its origin and its application as a pedagogical proposal, aimed at students in the eighth grade of Elementary School II. This proposal will seek, through the use of this methodology, to favor the development of creative artistic skills, since it is a theatrical modality whose improvisation is its main characteristic, while at the same time allowing the student to experience their stories immediately transformed into art. Considering that theatrical language is part of the school curriculum, promoting self-knowledge, the development of expression, communication, facilitating the process of interaction between students and mutual respect, thus contributing to the student's integral education. As a methodology, to obtain the objectives suggested in the work, we used the techniques of theatrical games, as well as the forms used by Playback Theater (fluid sculptures, pairs, choir, comic book, three moments, confabulating, etc.). In this way, students / actors can achieve the objectives suggested by the work.Pró-Reitoria de Pós-graduação da UFPB (PRPG/UFPB)O artigo proposto tem o objetivo de apresentar o Teatro Playback, sua origem e sua aplicação como uma proposta pedagógica, destinada a alunos do oitavo ano do Ensino Fundamental II. A referida proposta buscará através do uso desta metodologia favorecer o desenvolvimento de habilidades artísticas criativas, uma vez que setrata de uma modalidade teatral cujo improviso é a sua principal característica ao mesmo tempo em que proporciona ao educando a vivenciar suas histórias imediatamente transformadas em arte. Tendo em vista que a linguagem teatral faz parte do currículo escolar, promovendo o autoconhecimento, o desenvolvimento da expressão, da comunicação, facilitando o processo de interação entre os alunos e o respeito mútuo, contribuindo assim para a educação integral do aluno. Como metodologia, para obter os objetivos sugeridos no trabalho, utilizamos as técnicas dos jogos teatrais, bem como as formas utilizadas pelo Teatro Playback (esculturas fluídas, pares, coro, história em quadrinho, três momentos, confabulando etc.). Dessa forma os alunos / atores conseguem atingir os objetivos sugeridos pelo trabalho.Universidade Federal da ParaíbaBrasilArtes CênicasMestrado Profissional em Artes em Rede Nacional (PROFARTES)UFPBCoelho, Paula Alves Barbosahttp://lattes.cnpq.br/0048490191207720Barbosa, Renato Barros2021-11-30T17:46:43Z2021-08-262021-11-30T17:46:43Z2020-12-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21494porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-09T16:48:54Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/21494Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-09T16:48:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"
title Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"
spellingShingle Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"
Barbosa, Renato Barros
Playback theatre
Histórias pessoais
Arte
Educação
Teatro na educação
Personal stories
Art
Education
Theater in education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"
title_full Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"
title_fullStr Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"
title_full_unstemmed Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"
title_sort Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"
author Barbosa, Renato Barros
author_facet Barbosa, Renato Barros
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Coelho, Paula Alves Barbosa
http://lattes.cnpq.br/0048490191207720
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Renato Barros
dc.subject.por.fl_str_mv Playback theatre
Histórias pessoais
Arte
Educação
Teatro na educação
Personal stories
Art
Education
Theater in education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
topic Playback theatre
Histórias pessoais
Arte
Educação
Teatro na educação
Personal stories
Art
Education
Theater in education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description The proposed article aims to present Playback Theater, its origin and its application as a pedagogical proposal, aimed at students in the eighth grade of Elementary School II. This proposal will seek, through the use of this methodology, to favor the development of creative artistic skills, since it is a theatrical modality whose improvisation is its main characteristic, while at the same time allowing the student to experience their stories immediately transformed into art. Considering that theatrical language is part of the school curriculum, promoting self-knowledge, the development of expression, communication, facilitating the process of interaction between students and mutual respect, thus contributing to the student's integral education. As a methodology, to obtain the objectives suggested in the work, we used the techniques of theatrical games, as well as the forms used by Playback Theater (fluid sculptures, pairs, choir, comic book, three moments, confabulating, etc.). In this way, students / actors can achieve the objectives suggested by the work.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
2021-11-30T17:46:43Z
2021-08-26
2021-11-30T17:46:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21494
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21494
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Artes Cênicas
Mestrado Profissional em Artes em Rede Nacional (PROFARTES)
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Artes Cênicas
Mestrado Profissional em Artes em Rede Nacional (PROFARTES)
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842985743155200