Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21494 |
Resumo: | The proposed article aims to present Playback Theater, its origin and its application as a pedagogical proposal, aimed at students in the eighth grade of Elementary School II. This proposal will seek, through the use of this methodology, to favor the development of creative artistic skills, since it is a theatrical modality whose improvisation is its main characteristic, while at the same time allowing the student to experience their stories immediately transformed into art. Considering that theatrical language is part of the school curriculum, promoting self-knowledge, the development of expression, communication, facilitating the process of interaction between students and mutual respect, thus contributing to the student's integral education. As a methodology, to obtain the objectives suggested in the work, we used the techniques of theatrical games, as well as the forms used by Playback Theater (fluid sculptures, pairs, choir, comic book, three moments, confabulating, etc.). In this way, students / actors can achieve the objectives suggested by the work. |
id |
UFPB_7a81070ed3fe13e6a593b368b1981338 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/21494 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica"Playback theatreHistórias pessoaisArteEducaçãoTeatro na educaçãoPersonal storiesArtEducationTheater in educationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThe proposed article aims to present Playback Theater, its origin and its application as a pedagogical proposal, aimed at students in the eighth grade of Elementary School II. This proposal will seek, through the use of this methodology, to favor the development of creative artistic skills, since it is a theatrical modality whose improvisation is its main characteristic, while at the same time allowing the student to experience their stories immediately transformed into art. Considering that theatrical language is part of the school curriculum, promoting self-knowledge, the development of expression, communication, facilitating the process of interaction between students and mutual respect, thus contributing to the student's integral education. As a methodology, to obtain the objectives suggested in the work, we used the techniques of theatrical games, as well as the forms used by Playback Theater (fluid sculptures, pairs, choir, comic book, three moments, confabulating, etc.). In this way, students / actors can achieve the objectives suggested by the work.Pró-Reitoria de Pós-graduação da UFPB (PRPG/UFPB)O artigo proposto tem o objetivo de apresentar o Teatro Playback, sua origem e sua aplicação como uma proposta pedagógica, destinada a alunos do oitavo ano do Ensino Fundamental II. A referida proposta buscará através do uso desta metodologia favorecer o desenvolvimento de habilidades artísticas criativas, uma vez que setrata de uma modalidade teatral cujo improviso é a sua principal característica ao mesmo tempo em que proporciona ao educando a vivenciar suas histórias imediatamente transformadas em arte. Tendo em vista que a linguagem teatral faz parte do currículo escolar, promovendo o autoconhecimento, o desenvolvimento da expressão, da comunicação, facilitando o processo de interação entre os alunos e o respeito mútuo, contribuindo assim para a educação integral do aluno. Como metodologia, para obter os objetivos sugeridos no trabalho, utilizamos as técnicas dos jogos teatrais, bem como as formas utilizadas pelo Teatro Playback (esculturas fluídas, pares, coro, história em quadrinho, três momentos, confabulando etc.). Dessa forma os alunos / atores conseguem atingir os objetivos sugeridos pelo trabalho.Universidade Federal da ParaíbaBrasilArtes CênicasMestrado Profissional em Artes em Rede Nacional (PROFARTES)UFPBCoelho, Paula Alves Barbosahttp://lattes.cnpq.br/0048490191207720Barbosa, Renato Barros2021-11-30T17:46:43Z2021-08-262021-11-30T17:46:43Z2020-12-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21494porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-09T16:48:54Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/21494Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-09T16:48:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica" |
title |
Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica" |
spellingShingle |
Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica" Barbosa, Renato Barros Playback theatre Histórias pessoais Arte Educação Teatro na educação Personal stories Art Education Theater in education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica" |
title_full |
Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica" |
title_fullStr |
Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica" |
title_full_unstemmed |
Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica" |
title_sort |
Teatro playback na escola : "um estudo para uma proposta pedagógica" |
author |
Barbosa, Renato Barros |
author_facet |
Barbosa, Renato Barros |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Coelho, Paula Alves Barbosa http://lattes.cnpq.br/0048490191207720 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Renato Barros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Playback theatre Histórias pessoais Arte Educação Teatro na educação Personal stories Art Education Theater in education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
topic |
Playback theatre Histórias pessoais Arte Educação Teatro na educação Personal stories Art Education Theater in education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
The proposed article aims to present Playback Theater, its origin and its application as a pedagogical proposal, aimed at students in the eighth grade of Elementary School II. This proposal will seek, through the use of this methodology, to favor the development of creative artistic skills, since it is a theatrical modality whose improvisation is its main characteristic, while at the same time allowing the student to experience their stories immediately transformed into art. Considering that theatrical language is part of the school curriculum, promoting self-knowledge, the development of expression, communication, facilitating the process of interaction between students and mutual respect, thus contributing to the student's integral education. As a methodology, to obtain the objectives suggested in the work, we used the techniques of theatrical games, as well as the forms used by Playback Theater (fluid sculptures, pairs, choir, comic book, three moments, confabulating, etc.). In this way, students / actors can achieve the objectives suggested by the work. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 2021-11-30T17:46:43Z 2021-08-26 2021-11-30T17:46:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21494 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21494 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Artes Cênicas Mestrado Profissional em Artes em Rede Nacional (PROFARTES) UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Artes Cênicas Mestrado Profissional em Artes em Rede Nacional (PROFARTES) UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842985743155200 |