A FVNexA whatsapp e a retextualização na oralidade: contação de história na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Julieta Vilar
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/31495
Resumo: In the present investigation, it was aimed to contribute to current debates about the use of technology and textual genres in Early Childhood Education and reflect on pedagogical practices based on digital tools that are already used in children's daily lives in their social practices outside the classroom. To develop the investigation, it was set out the following general objective: to investigate whether the use of the virtual tool WhatsApp in retextualization activities from orality to writing in Early Childhood Education, based on the application of a Didactic Sequence, would be viable and productive in the school environment. For the study, it was used, as a theoretical contribution, the authors: Schneuwly and Dolz (2004), Koch and Elias (2006), Marcuschi (2007; 2008; 2010), Rojo (2012), Travaglia (2013), Coscarelli (2016), Matos (2020), among others. We collected and analyzed data based on literature review, observation, and application of didactic sequences. The research, divided into 4 chapters, reveals the applicability of the FVNexA WhatsApp in retextualization activities in Early Childhood Education. Furthermore, it shows that the use of the tool for oral recording of story retelling facilitated the teacher's work as a scribe. Therefore, we observed that using the FVNexA WhatsApp in the retelling preserved the children's spontaneity and enabled fluency and coherence in the story's plot.
id UFPB_929d68a16f16f1a6f5c180fe00ebf5a2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/31495
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling A FVNexA whatsapp e a retextualização na oralidade: contação de história na educação infantilEducação infantilOralidadeRetextualizaçãoFVNexA whatsAppEarly childhood educationOralityRetextualizationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICAIn the present investigation, it was aimed to contribute to current debates about the use of technology and textual genres in Early Childhood Education and reflect on pedagogical practices based on digital tools that are already used in children's daily lives in their social practices outside the classroom. To develop the investigation, it was set out the following general objective: to investigate whether the use of the virtual tool WhatsApp in retextualization activities from orality to writing in Early Childhood Education, based on the application of a Didactic Sequence, would be viable and productive in the school environment. For the study, it was used, as a theoretical contribution, the authors: Schneuwly and Dolz (2004), Koch and Elias (2006), Marcuschi (2007; 2008; 2010), Rojo (2012), Travaglia (2013), Coscarelli (2016), Matos (2020), among others. We collected and analyzed data based on literature review, observation, and application of didactic sequences. The research, divided into 4 chapters, reveals the applicability of the FVNexA WhatsApp in retextualization activities in Early Childhood Education. Furthermore, it shows that the use of the tool for oral recording of story retelling facilitated the teacher's work as a scribe. Therefore, we observed that using the FVNexA WhatsApp in the retelling preserved the children's spontaneity and enabled fluency and coherence in the story's plot.NenhumaNa presente investigação, partimos da motivação de contribuir com os debates atuais acerca do uso de tecnologia e de gêneros textuais na Educação Infantil, e refletir sobre práticas pedagógicas a partir de ferramentas digitais que já são usadas no cotidiano das crianças em suas práticas sociais externas à sala de aula. Para o desenvolver da investigação, traçamos o seguinte objetivo geral: investigar se o uso da ferramenta virtual WhatsApp em atividades de retextualização da oralidade para a escrita na Educação Infantil, a partir da aplicação de uma sequência didática, seria viável e produtiva no ambiente escolar. Para o estudo, utilizamos, como aporte teórico, os autores: Schneuwly e Dolz (2004), Koch e Elias (2006), Marcuschi (2007; 2008; 2010), Rojo (2012), Travaglia (2013), Coscarelli (2016), Matos (2020), entre outros. Realizamos coleta e análise de dados a partir de revisão da literatura, observação e aplicação de sequência didática. A pesquisa, foi dividida em 4 capítulos, que revelam a aplicabilidade da FVNexA WhatsApp nas atividades de retextualização na Educação Infantil. Além do mais, mostra que o uso da ferramenta para o registro oral do reconto de histórias facilitou o trabalho do professor como escriba. Por isso, observamos que utilizar a FVNexA WhatsApp no reconto preservou a espontaneidade das crianças e possibilitou a fluência e a coerência no enredo da história.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguística e ensinoMestrado Profissional em LinguísticaUFPBSilva, Jorgevaldo de Souzahttp://lattes.cnpq.br/4839768107713545Medeiros, Julieta Vilar2024-08-20T09:59:34Z2024-02-232024-08-20T09:59:34Z2023-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/31495porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2024-08-21T06:06:02Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/31495Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2024-08-21T06:06:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv A FVNexA whatsapp e a retextualização na oralidade: contação de história na educação infantil
title A FVNexA whatsapp e a retextualização na oralidade: contação de história na educação infantil
spellingShingle A FVNexA whatsapp e a retextualização na oralidade: contação de história na educação infantil
Medeiros, Julieta Vilar
Educação infantil
Oralidade
Retextualização
FVNexA whatsApp
Early childhood education
Orality
Retextualization
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
title_short A FVNexA whatsapp e a retextualização na oralidade: contação de história na educação infantil
title_full A FVNexA whatsapp e a retextualização na oralidade: contação de história na educação infantil
title_fullStr A FVNexA whatsapp e a retextualização na oralidade: contação de história na educação infantil
title_full_unstemmed A FVNexA whatsapp e a retextualização na oralidade: contação de história na educação infantil
title_sort A FVNexA whatsapp e a retextualização na oralidade: contação de história na educação infantil
author Medeiros, Julieta Vilar
author_facet Medeiros, Julieta Vilar
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Jorgevaldo de Souza
http://lattes.cnpq.br/4839768107713545
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Julieta Vilar
dc.subject.por.fl_str_mv Educação infantil
Oralidade
Retextualização
FVNexA whatsApp
Early childhood education
Orality
Retextualization
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
topic Educação infantil
Oralidade
Retextualização
FVNexA whatsApp
Early childhood education
Orality
Retextualization
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
description In the present investigation, it was aimed to contribute to current debates about the use of technology and textual genres in Early Childhood Education and reflect on pedagogical practices based on digital tools that are already used in children's daily lives in their social practices outside the classroom. To develop the investigation, it was set out the following general objective: to investigate whether the use of the virtual tool WhatsApp in retextualization activities from orality to writing in Early Childhood Education, based on the application of a Didactic Sequence, would be viable and productive in the school environment. For the study, it was used, as a theoretical contribution, the authors: Schneuwly and Dolz (2004), Koch and Elias (2006), Marcuschi (2007; 2008; 2010), Rojo (2012), Travaglia (2013), Coscarelli (2016), Matos (2020), among others. We collected and analyzed data based on literature review, observation, and application of didactic sequences. The research, divided into 4 chapters, reveals the applicability of the FVNexA WhatsApp in retextualization activities in Early Childhood Education. Furthermore, it shows that the use of the tool for oral recording of story retelling facilitated the teacher's work as a scribe. Therefore, we observed that using the FVNexA WhatsApp in the retelling preserved the children's spontaneity and enabled fluency and coherence in the story's plot.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19
2024-08-20T09:59:34Z
2024-02-23
2024-08-20T09:59:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/31495
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/31495
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Mestrado Profissional em Linguística
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Mestrado Profissional em Linguística
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1809927049863757824