Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Myziara Miranda da Silva
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11956
Resumo: As a result of Law No. 11.645/2008, teaching African and indigenous history and culture have become mandatory in elementary education in Brazil, and such situation has given proper space for debates all over the country, mostly about the teachers' academic formation and textbooks for learning in both elementary education and secondary school. The majority of those textbooks bring wrong ideas about the history and culture of indigenous populations in Brazil, contributing to reinforce stereotyped view and even discriminatory actions. We beleive that the local history teaching may be an important step to go beyond that superficial and reductionist perspective about the indigenous populations, once that makes possible the construction and consolidation of individual and collective identities, besides contributing to the recognition of differences and diversity. Based on such context, this dissertation aims to analyze the indigenous representations in History Textbooks, in Paraiba State, for learning in the first grades of elementary education, published between 1996 and 2015, supported by official government prescriptions for teaching and learning. Based on a categorical method we analyzed the local indigenous representations on textbooks before and after the Law No. 11.645/2008, giving special attention to the aspects that represent a change in mind or keep the same stereotyped view.
id UFPB_9b011e67a0ec0fd649553c11b3bda6ce
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/11956
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015)Povos IndígenasRepresentaçãoHistória LocalMateriais DidáticosIndigenous PopulationsRepresentationLocal HistoryTextbooksCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAAs a result of Law No. 11.645/2008, teaching African and indigenous history and culture have become mandatory in elementary education in Brazil, and such situation has given proper space for debates all over the country, mostly about the teachers' academic formation and textbooks for learning in both elementary education and secondary school. The majority of those textbooks bring wrong ideas about the history and culture of indigenous populations in Brazil, contributing to reinforce stereotyped view and even discriminatory actions. We beleive that the local history teaching may be an important step to go beyond that superficial and reductionist perspective about the indigenous populations, once that makes possible the construction and consolidation of individual and collective identities, besides contributing to the recognition of differences and diversity. Based on such context, this dissertation aims to analyze the indigenous representations in History Textbooks, in Paraiba State, for learning in the first grades of elementary education, published between 1996 and 2015, supported by official government prescriptions for teaching and learning. Based on a categorical method we analyzed the local indigenous representations on textbooks before and after the Law No. 11.645/2008, giving special attention to the aspects that represent a change in mind or keep the same stereotyped view.NenhumaA sanção da Lei nº 11.645/2008, que tornou obrigatório o estudo da História e Cultura Afro-brasileira e Indígena nos estabelecimentos de Ensino Fundamental e Médio, públicos e privados, fomentou inúmeros debates acerca de sua implantação, principalmente, no tocante à formação docente e à produção de materiais didáticos pertinentes. A maioria destes materiais apresentam distorções e informações equivocadas a respeito da história e da cultura dos diferentes povos indígenas do Brasil, contribuindo para o reforço de imagens estereotipadas e ações discriminatórias. Acreditamos que o ensino de história local pode contribuir para superar este enfoque superficial e reducionista acerca dos indígenas, uma vez que possibilita a construção e a consolidação de identidades, sejam individuais ou coletivas, bem como o reconhecimento da diferença e da diversidade. Neste contexto, esta pesquisa dedicou-se à análise das representações dos povos indígenas nos materiais didáticos de história da Paraíba, destinados aos anos iniciais do Ensino Fundamental e publicados entre 1996-2015, com base nas prescrições curriculares oficiais. Buscamos ressaltar, a partir do método da análise categorial, como os povos indígenas habitantes do estado da Paraíba vêm sendo representados nos materiais publicados antes e depois da Lei nº 11.645/2008, destacando mudanças e permanências.Universidade Federal da ParaíbaBrasilHistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFPBNunes, Paulo Giovani Antoninohttp://lattes.cnpq.br/1940162740032485Vasconcelos, Myziara Miranda da Silva2018-10-09T11:45:15Z2018-10-092018-10-09T11:45:15Z2017-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11956porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-10-09T11:45:15Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/11956Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-10-09T11:45:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015)
title Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015)
spellingShingle Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015)
Vasconcelos, Myziara Miranda da Silva
Povos Indígenas
Representação
História Local
Materiais Didáticos
Indigenous Populations
Representation
Local History
Textbooks
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015)
title_full Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015)
title_fullStr Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015)
title_full_unstemmed Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015)
title_sort Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015)
author Vasconcelos, Myziara Miranda da Silva
author_facet Vasconcelos, Myziara Miranda da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nunes, Paulo Giovani Antonino
http://lattes.cnpq.br/1940162740032485
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, Myziara Miranda da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Povos Indígenas
Representação
História Local
Materiais Didáticos
Indigenous Populations
Representation
Local History
Textbooks
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic Povos Indígenas
Representação
História Local
Materiais Didáticos
Indigenous Populations
Representation
Local History
Textbooks
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description As a result of Law No. 11.645/2008, teaching African and indigenous history and culture have become mandatory in elementary education in Brazil, and such situation has given proper space for debates all over the country, mostly about the teachers' academic formation and textbooks for learning in both elementary education and secondary school. The majority of those textbooks bring wrong ideas about the history and culture of indigenous populations in Brazil, contributing to reinforce stereotyped view and even discriminatory actions. We beleive that the local history teaching may be an important step to go beyond that superficial and reductionist perspective about the indigenous populations, once that makes possible the construction and consolidation of individual and collective identities, besides contributing to the recognition of differences and diversity. Based on such context, this dissertation aims to analyze the indigenous representations in History Textbooks, in Paraiba State, for learning in the first grades of elementary education, published between 1996 and 2015, supported by official government prescriptions for teaching and learning. Based on a categorical method we analyzed the local indigenous representations on textbooks before and after the Law No. 11.645/2008, giving special attention to the aspects that represent a change in mind or keep the same stereotyped view.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-31
2018-10-09T11:45:15Z
2018-10-09
2018-10-09T11:45:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11956
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11956
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
História
Programa de Pós-Graduação em História
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
História
Programa de Pós-Graduação em História
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842935192354816