Cantata pra Alagamar: do conflito à produção musical

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Esdras Sarmento
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11325
Resumo: This case study is about the Cantata para Alagamar, a musical piece composed to denounce abuses suffered by peasant families living in the Alagamar farm, located in Paraíba. The work has a denunciative and had as intention, in addition to the aforementioned complaint, to honor the successes achieved through the resistance of these families. In this sense, the present dissertation touches on themes such as agrarian reform, liberation theology, phonographic production and the multiple aspects related to the work in the historical, cultural, social and political context. Following this perspective, the relationship between the composer José Alberto Kaplan, the literary Waldemar José Solha, the archbishop Dom José Maria Pires and the musical producer Marcus Flávio Pereira, with the production of the cantata, is analyzed. Regarding the theoretical approach, the concepts of ideology, agency and territoriality were used as instruments of analysis, having as main reference sources the thoughts of István Mészáros, Pierre Bourdieu and Milton Santos, respectively. Motivated by sociological notions and bearing in mind the conception of a document originating from contemporary historiography, it was used to analyze the selected piece as well as the contexts that involved its phonographic record, a systematized set of methodological procedures that was called arqueologia sonora.
id UFPB_9fa4441b3159714218500e994d7f97dc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/11325
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Cantata pra Alagamar: do conflito à produção musicalMovimentos camponesesMúsica engajadaAgenciamento independenteIdeologia e territorialidadePeasants movementsMusic engagedIndependent agencyIdeology and territorialityCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThis case study is about the Cantata para Alagamar, a musical piece composed to denounce abuses suffered by peasant families living in the Alagamar farm, located in Paraíba. The work has a denunciative and had as intention, in addition to the aforementioned complaint, to honor the successes achieved through the resistance of these families. In this sense, the present dissertation touches on themes such as agrarian reform, liberation theology, phonographic production and the multiple aspects related to the work in the historical, cultural, social and political context. Following this perspective, the relationship between the composer José Alberto Kaplan, the literary Waldemar José Solha, the archbishop Dom José Maria Pires and the musical producer Marcus Flávio Pereira, with the production of the cantata, is analyzed. Regarding the theoretical approach, the concepts of ideology, agency and territoriality were used as instruments of analysis, having as main reference sources the thoughts of István Mészáros, Pierre Bourdieu and Milton Santos, respectively. Motivated by sociological notions and bearing in mind the conception of a document originating from contemporary historiography, it was used to analyze the selected piece as well as the contexts that involved its phonographic record, a systematized set of methodological procedures that was called arqueologia sonora.Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqEste estudo de caso trata da Cantata pra Alagamar, peça musical composta para denunciar abusos sofridos por famílias camponesas residentes na fazenda Alagamar, localizada na Paraíba. A obra possui um cunho denunciativo e teve como intenção, além da referida denúncia, homenagear os êxitos conquistados por meio da resistência destas famílias. Neste sentido, a presente dissertação tangencia temáticas como a reforma agrária, a teologia da libertação, a produção fonográfica e as múltiplas facetas referentes à obra no contexto histórico, cultural, social e político. Seguindo esta perspectiva, é analisada a relação do compositor José Alberto Kaplan, o literato Waldemar José Solha, o arcebispo Dom José Maria Pires e o produtor musical Marcus Flávio Pereira, com a produção da cantata. No tocante à abordagem teórica, foram utilizados como instrumental de análise os conceitos de ideologia, agenciamento e territorialidade, tendo como principais fontes referenciais os pensamentos de István Mészáros, Pierre Bourdieu e Milton Santos, respectivamente. Motivados por noções sociológicas e tendo em mente a concepção sobre documento oriunda da historiografia contemporânea, foi utilizado para analisar a peça selecionada bem como os contextos que envolveram seu registro fonográfico, um conjunto sistematizado de procedimentos metodológicos que foi denominamos de arqueologia sonora.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBSatomi, Alice Lumihttp://lattes.cnpq.br/2073986486219986Oliveira, Liduino José Pitombeira deFerreira, Esdras Sarmento2018-08-22T17:32:19Z2018-08-222018-08-22T17:32:19Z2017-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11325porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:02:32Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/11325Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:02:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Cantata pra Alagamar: do conflito à produção musical
title Cantata pra Alagamar: do conflito à produção musical
spellingShingle Cantata pra Alagamar: do conflito à produção musical
Ferreira, Esdras Sarmento
Movimentos camponeses
Música engajada
Agenciamento independente
Ideologia e territorialidade
Peasants movements
Music engaged
Independent agency
Ideology and territoriality
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
title_short Cantata pra Alagamar: do conflito à produção musical
title_full Cantata pra Alagamar: do conflito à produção musical
title_fullStr Cantata pra Alagamar: do conflito à produção musical
title_full_unstemmed Cantata pra Alagamar: do conflito à produção musical
title_sort Cantata pra Alagamar: do conflito à produção musical
author Ferreira, Esdras Sarmento
author_facet Ferreira, Esdras Sarmento
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Satomi, Alice Lumi
http://lattes.cnpq.br/2073986486219986
Oliveira, Liduino José Pitombeira de
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Esdras Sarmento
dc.subject.por.fl_str_mv Movimentos camponeses
Música engajada
Agenciamento independente
Ideologia e territorialidade
Peasants movements
Music engaged
Independent agency
Ideology and territoriality
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
topic Movimentos camponeses
Música engajada
Agenciamento independente
Ideologia e territorialidade
Peasants movements
Music engaged
Independent agency
Ideology and territoriality
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
description This case study is about the Cantata para Alagamar, a musical piece composed to denounce abuses suffered by peasant families living in the Alagamar farm, located in Paraíba. The work has a denunciative and had as intention, in addition to the aforementioned complaint, to honor the successes achieved through the resistance of these families. In this sense, the present dissertation touches on themes such as agrarian reform, liberation theology, phonographic production and the multiple aspects related to the work in the historical, cultural, social and political context. Following this perspective, the relationship between the composer José Alberto Kaplan, the literary Waldemar José Solha, the archbishop Dom José Maria Pires and the musical producer Marcus Flávio Pereira, with the production of the cantata, is analyzed. Regarding the theoretical approach, the concepts of ideology, agency and territoriality were used as instruments of analysis, having as main reference sources the thoughts of István Mészáros, Pierre Bourdieu and Milton Santos, respectively. Motivated by sociological notions and bearing in mind the conception of a document originating from contemporary historiography, it was used to analyze the selected piece as well as the contexts that involved its phonographic record, a systematized set of methodological procedures that was called arqueologia sonora.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-01
2018-08-22T17:32:19Z
2018-08-22
2018-08-22T17:32:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11325
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842930735906816