O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5940 |
Resumo: | This work had as theorethical contribution the model of Fifth Discipline, developed by the author Peter Senge. This research searched to analyse how management activities are developed at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Campus São Paulo do Potengi (IFRN SPP) and how they approach the model proposed by Senge. For this purpose, the research acquired a quantitative and qualitative approach with descriptive focus based on case study. Interviews were conducted and administered questionnaire with 17 managers and responsibles for units. Some variables were chosen with the purpose to characterize the institute as a Learning Organization. The results indicated the practices of managers of IFRN-SPP are not in complete agreement with the proposed model, since it was identifield an unbalance among the five disciplines, especially the Fifth Discipline which exposed the worst performance being followed by the Shared Vision. However, since were two disciplines with High Degree of agreement and with a Medium Level of agreement if the theme is well worked in the institution, the performance of subjects who had unfavourable outcomes could be improved and the IFRN-SPP will have chances to be a Learner Institution. |
id |
UFPB_a2c6942e1a8c529d1c706da40b2c8a22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/5940 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do PotengiA Quinta DisciplinaDisciplinas da organização que aprendeOrganização que aprendeThe Fifth DisciplineDisciplines of the learning organizationLearning organizationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work had as theorethical contribution the model of Fifth Discipline, developed by the author Peter Senge. This research searched to analyse how management activities are developed at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Campus São Paulo do Potengi (IFRN SPP) and how they approach the model proposed by Senge. For this purpose, the research acquired a quantitative and qualitative approach with descriptive focus based on case study. Interviews were conducted and administered questionnaire with 17 managers and responsibles for units. Some variables were chosen with the purpose to characterize the institute as a Learning Organization. The results indicated the practices of managers of IFRN-SPP are not in complete agreement with the proposed model, since it was identifield an unbalance among the five disciplines, especially the Fifth Discipline which exposed the worst performance being followed by the Shared Vision. However, since were two disciplines with High Degree of agreement and with a Medium Level of agreement if the theme is well worked in the institution, the performance of subjects who had unfavourable outcomes could be improved and the IFRN-SPP will have chances to be a Learner Institution.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho teve como aporte teórico o modelo da Quinta Disciplina, desenvolvido pelo autor Peter Senge. Essa pesquisa buscou analisar como as atividades gerenciais são desenvolvidas no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Campus São Paulo do Potengi (IFRN SPP) e como elas se aproximam do modelo proposto por Senge. Para tanto, a pesquisa assumiu uma abordagem quantitativa e qualitativa, com enfoque descritivo, baseado em estudo de caso. Foram realizadas entrevistas e aplicado questionário com 17 gestores e responsáveis por unidades. Algumas variáveis foram escolhidas visando caracterizar o instituto como uma Organização que Aprende. Os resultados indicaram que as práticas dos gestores do IFRN SPP não estão plenamente de acordo com o modelo proposto, pois se identificou que existe um desequilíbrio entre as cinco disciplinas, sobretudo, a Quinta Disciplina apresentou o pior desempenho, seguida da disciplina da Visão Compartilhada. Entretanto, como existiram duas disciplinas com Alto Grau de concordância e uma com Médio Grau de concordância, caso o tema seja bem trabalhado na instituição, o desempenho das disciplinas que apresentaram resultados desfavoráveis poderá ser aperfeiçoado e o IFRN SPP terá chances de ser uma Instituição Aprendente.Universidade Federal da ParaíbaBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações AprendentesUFPBFarias, Maria da Salete Barbosa dehttp://lattes.cnpq.br/1756002185521454Santos, Rosineide Silva dos2015-05-14T12:20:16Z2018-07-21T00:11:43Z2015-01-162018-07-21T00:11:43Z2014-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSANTOS, Rosineide Silva dos. O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5940porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:40:24Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5940Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:40:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi |
title |
O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi |
spellingShingle |
O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi Santos, Rosineide Silva dos A Quinta Disciplina Disciplinas da organização que aprende Organização que aprende The Fifth Discipline Disciplines of the learning organization Learning organization CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi |
title_full |
O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi |
title_fullStr |
O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi |
title_full_unstemmed |
O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi |
title_sort |
O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi |
author |
Santos, Rosineide Silva dos |
author_facet |
Santos, Rosineide Silva dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Farias, Maria da Salete Barbosa de http://lattes.cnpq.br/1756002185521454 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Rosineide Silva dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
A Quinta Disciplina Disciplinas da organização que aprende Organização que aprende The Fifth Discipline Disciplines of the learning organization Learning organization CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
A Quinta Disciplina Disciplinas da organização que aprende Organização que aprende The Fifth Discipline Disciplines of the learning organization Learning organization CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work had as theorethical contribution the model of Fifth Discipline, developed by the author Peter Senge. This research searched to analyse how management activities are developed at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Campus São Paulo do Potengi (IFRN SPP) and how they approach the model proposed by Senge. For this purpose, the research acquired a quantitative and qualitative approach with descriptive focus based on case study. Interviews were conducted and administered questionnaire with 17 managers and responsibles for units. Some variables were chosen with the purpose to characterize the institute as a Learning Organization. The results indicated the practices of managers of IFRN-SPP are not in complete agreement with the proposed model, since it was identifield an unbalance among the five disciplines, especially the Fifth Discipline which exposed the worst performance being followed by the Shared Vision. However, since were two disciplines with High Degree of agreement and with a Medium Level of agreement if the theme is well worked in the institution, the performance of subjects who had unfavourable outcomes could be improved and the IFRN-SPP will have chances to be a Learner Institution. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-29 2015-05-14T12:20:16Z 2015-01-16 2018-07-21T00:11:43Z 2018-07-21T00:11:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Rosineide Silva dos. O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5940 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Rosineide Silva dos. O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5940 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842900011581440 |