O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Rosineide Silva dos
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5940
Resumo: This work had as theorethical contribution the model of Fifth Discipline, developed by the author Peter Senge. This research searched to analyse how management activities are developed at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Campus São Paulo do Potengi (IFRN SPP) and how they approach the model proposed by Senge. For this purpose, the research acquired a quantitative and qualitative approach with descriptive focus based on case study. Interviews were conducted and administered questionnaire with 17 managers and responsibles for units. Some variables were chosen with the purpose to characterize the institute as a Learning Organization. The results indicated the practices of managers of IFRN-SPP are not in complete agreement with the proposed model, since it was identifield an unbalance among the five disciplines, especially the Fifth Discipline which exposed the worst performance being followed by the Shared Vision. However, since were two disciplines with High Degree of agreement and with a Medium Level of agreement if the theme is well worked in the institution, the performance of subjects who had unfavourable outcomes could be improved and the IFRN-SPP will have chances to be a Learner Institution.
id UFPB_a2c6942e1a8c529d1c706da40b2c8a22
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/5940
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do PotengiA Quinta DisciplinaDisciplinas da organização que aprendeOrganização que aprendeThe Fifth DisciplineDisciplines of the learning organizationLearning organizationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work had as theorethical contribution the model of Fifth Discipline, developed by the author Peter Senge. This research searched to analyse how management activities are developed at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Campus São Paulo do Potengi (IFRN SPP) and how they approach the model proposed by Senge. For this purpose, the research acquired a quantitative and qualitative approach with descriptive focus based on case study. Interviews were conducted and administered questionnaire with 17 managers and responsibles for units. Some variables were chosen with the purpose to characterize the institute as a Learning Organization. The results indicated the practices of managers of IFRN-SPP are not in complete agreement with the proposed model, since it was identifield an unbalance among the five disciplines, especially the Fifth Discipline which exposed the worst performance being followed by the Shared Vision. However, since were two disciplines with High Degree of agreement and with a Medium Level of agreement if the theme is well worked in the institution, the performance of subjects who had unfavourable outcomes could be improved and the IFRN-SPP will have chances to be a Learner Institution.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho teve como aporte teórico o modelo da Quinta Disciplina, desenvolvido pelo autor Peter Senge. Essa pesquisa buscou analisar como as atividades gerenciais são desenvolvidas no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Campus São Paulo do Potengi (IFRN SPP) e como elas se aproximam do modelo proposto por Senge. Para tanto, a pesquisa assumiu uma abordagem quantitativa e qualitativa, com enfoque descritivo, baseado em estudo de caso. Foram realizadas entrevistas e aplicado questionário com 17 gestores e responsáveis por unidades. Algumas variáveis foram escolhidas visando caracterizar o instituto como uma Organização que Aprende. Os resultados indicaram que as práticas dos gestores do IFRN SPP não estão plenamente de acordo com o modelo proposto, pois se identificou que existe um desequilíbrio entre as cinco disciplinas, sobretudo, a Quinta Disciplina apresentou o pior desempenho, seguida da disciplina da Visão Compartilhada. Entretanto, como existiram duas disciplinas com Alto Grau de concordância e uma com Médio Grau de concordância, caso o tema seja bem trabalhado na instituição, o desempenho das disciplinas que apresentaram resultados desfavoráveis poderá ser aperfeiçoado e o IFRN SPP terá chances de ser uma Instituição Aprendente.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações AprendentesUFPBFarias, Maria da Salete Barbosa dehttp://lattes.cnpq.br/1756002185521454Santos, Rosineide Silva dos2015-05-14T12:20:16Z2018-07-21T00:11:43Z2015-01-162018-07-21T00:11:43Z2014-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSANTOS, Rosineide Silva dos. O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5940porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:40:24Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5940Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:40:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi
title O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi
spellingShingle O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi
Santos, Rosineide Silva dos
A Quinta Disciplina
Disciplinas da organização que aprende
Organização que aprende
The Fifth Discipline
Disciplines of the learning organization
Learning organization
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi
title_full O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi
title_fullStr O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi
title_full_unstemmed O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi
title_sort O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi
author Santos, Rosineide Silva dos
author_facet Santos, Rosineide Silva dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Farias, Maria da Salete Barbosa de
http://lattes.cnpq.br/1756002185521454
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Rosineide Silva dos
dc.subject.por.fl_str_mv A Quinta Disciplina
Disciplinas da organização que aprende
Organização que aprende
The Fifth Discipline
Disciplines of the learning organization
Learning organization
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic A Quinta Disciplina
Disciplinas da organização que aprende
Organização que aprende
The Fifth Discipline
Disciplines of the learning organization
Learning organization
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work had as theorethical contribution the model of Fifth Discipline, developed by the author Peter Senge. This research searched to analyse how management activities are developed at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Campus São Paulo do Potengi (IFRN SPP) and how they approach the model proposed by Senge. For this purpose, the research acquired a quantitative and qualitative approach with descriptive focus based on case study. Interviews were conducted and administered questionnaire with 17 managers and responsibles for units. Some variables were chosen with the purpose to characterize the institute as a Learning Organization. The results indicated the practices of managers of IFRN-SPP are not in complete agreement with the proposed model, since it was identifield an unbalance among the five disciplines, especially the Fifth Discipline which exposed the worst performance being followed by the Shared Vision. However, since were two disciplines with High Degree of agreement and with a Medium Level of agreement if the theme is well worked in the institution, the performance of subjects who had unfavourable outcomes could be improved and the IFRN-SPP will have chances to be a Learner Institution.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-29
2015-05-14T12:20:16Z
2015-01-16
2018-07-21T00:11:43Z
2018-07-21T00:11:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Rosineide Silva dos. O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5940
identifier_str_mv SANTOS, Rosineide Silva dos. O modelo da quinta disciplina: um estudo com os gestores do IFRN - Campus São Paulo do Potengi. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2014.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5940
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842900011581440