O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Jonathan Lucas Moreira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21558
Resumo: The presented work is part of the semiotic field of studies, as well as in the studies on song. The main objective is to analyze the tensions that form the songs of Chico César, Brazilian musician, composer, and poet. Firstly, we will review the General Theory of Signs, the main framework of our study, proposed by Peirce (1975), in addition to the contributions of other authors who are guided by the Peircean perspective, such as Santaella (2000; 2004; 2005; 1997), Nöth (2003), Ferraz Júnior (2012) and Pignatari (1974). The second chapter is devoted to elucidating aspects related to music and song. We will reflect on a brief historical overview of Popular Music and its relationship with literature. We will also discuss the methodological approaches adopted for studies on popular song, focusing on the ideas systematized by Luiz Tatit. (1996; 2001; 2004). In the third chapter, we will provide a panoramic reading of the author's song, seeking to highlight the main characteristics of his work. The last chapter is about dialoguing with the concept of cultural hybridization proposed by Nestor Canclini (2019), we will reflect on the tensions between the disparate sign universes that are established in the work of the Paraibano artist, through the analysis of the songs Nato, Zabé, A prosa impúrpura do Caicó, Dança do Papangu and Folia de Príncipe.
id UFPB_a33c3c187da7f4b05c612a22f29fac6b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/21558
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico CésarChico CésarCançãoSemióticaSongSemioticCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe presented work is part of the semiotic field of studies, as well as in the studies on song. The main objective is to analyze the tensions that form the songs of Chico César, Brazilian musician, composer, and poet. Firstly, we will review the General Theory of Signs, the main framework of our study, proposed by Peirce (1975), in addition to the contributions of other authors who are guided by the Peircean perspective, such as Santaella (2000; 2004; 2005; 1997), Nöth (2003), Ferraz Júnior (2012) and Pignatari (1974). The second chapter is devoted to elucidating aspects related to music and song. We will reflect on a brief historical overview of Popular Music and its relationship with literature. We will also discuss the methodological approaches adopted for studies on popular song, focusing on the ideas systematized by Luiz Tatit. (1996; 2001; 2004). In the third chapter, we will provide a panoramic reading of the author's song, seeking to highlight the main characteristics of his work. The last chapter is about dialoguing with the concept of cultural hybridization proposed by Nestor Canclini (2019), we will reflect on the tensions between the disparate sign universes that are established in the work of the Paraibano artist, through the analysis of the songs Nato, Zabé, A prosa impúrpura do Caicó, Dança do Papangu and Folia de Príncipe.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO presente trabalho insere-se no campo dos estudos semióticos, bem como no dos estudos sobre canção, tendo como principal objetivo analisar as tensões formadoras da canção de Chico César, músico, compositor e poeta brasileiro. Inicialmente, apresentamos uma revisão da Teoria Geral dos Signos, principal suporte metodológico de nossa pesquisa, através de Peirce (1975), além das contribuições de outros autores que se orientam pela perspectiva peirceana, como Santaella (2000; 2004; 2005; 1997), Nöth (2003), Ferraz Júnior (2012) e Pignatari (1979). O segundo capítulo é dedicado a elucidar as questões relativas à música e à canção, no qual construímos um breve apanhado histórico da Música Popular e de suas relações com a Literatura. Discorremos, ainda, acerca das abordagens metodológicas adotadas para os estudos sobre canção popular, focalizando o modelo sistematizado por Luiz Tatit. (1996; 2001; 2004). No terceiro capítulo, fizemos uma leitura panorâmica da canção do autor, buscando evidenciar as principais características de sua obra. Por fim, dialogando com o conceito de hibridação cultural, proposto por Nestor Canclini (2019), refletimos sobre as tensões entre os universos sígnicos díspares que se estabelecem na obra do paraibano, através da análise das canções Nato, Zabé, A prosa impúrpura do Caicó, Dança do Papangu e Folia de Príncipe.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBFerraz Júnior, Expeditohttp://lattes.cnpq.br/4812183259432237Leite, Jonathan Lucas Moreira2021-12-09T19:38:39Z2021-09-142021-12-09T19:38:39Z2021-08-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21558porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-09T16:34:13Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/21558Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-09T16:34:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César
title O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César
spellingShingle O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César
Leite, Jonathan Lucas Moreira
Chico César
Canção
Semiótica
Song
Semiotic
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César
title_full O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César
title_fullStr O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César
title_full_unstemmed O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César
title_sort O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César
author Leite, Jonathan Lucas Moreira
author_facet Leite, Jonathan Lucas Moreira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ferraz Júnior, Expedito
http://lattes.cnpq.br/4812183259432237
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Jonathan Lucas Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv Chico César
Canção
Semiótica
Song
Semiotic
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Chico César
Canção
Semiótica
Song
Semiotic
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description The presented work is part of the semiotic field of studies, as well as in the studies on song. The main objective is to analyze the tensions that form the songs of Chico César, Brazilian musician, composer, and poet. Firstly, we will review the General Theory of Signs, the main framework of our study, proposed by Peirce (1975), in addition to the contributions of other authors who are guided by the Peircean perspective, such as Santaella (2000; 2004; 2005; 1997), Nöth (2003), Ferraz Júnior (2012) and Pignatari (1974). The second chapter is devoted to elucidating aspects related to music and song. We will reflect on a brief historical overview of Popular Music and its relationship with literature. We will also discuss the methodological approaches adopted for studies on popular song, focusing on the ideas systematized by Luiz Tatit. (1996; 2001; 2004). In the third chapter, we will provide a panoramic reading of the author's song, seeking to highlight the main characteristics of his work. The last chapter is about dialoguing with the concept of cultural hybridization proposed by Nestor Canclini (2019), we will reflect on the tensions between the disparate sign universes that are established in the work of the Paraibano artist, through the analysis of the songs Nato, Zabé, A prosa impúrpura do Caicó, Dança do Papangu and Folia de Príncipe.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-09T19:38:39Z
2021-09-14
2021-12-09T19:38:39Z
2021-08-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21558
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21558
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Letras
Programa de Pós-Graduação em Letras
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Letras
Programa de Pós-Graduação em Letras
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842985883664384