O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21558 |
Resumo: | The presented work is part of the semiotic field of studies, as well as in the studies on song. The main objective is to analyze the tensions that form the songs of Chico César, Brazilian musician, composer, and poet. Firstly, we will review the General Theory of Signs, the main framework of our study, proposed by Peirce (1975), in addition to the contributions of other authors who are guided by the Peircean perspective, such as Santaella (2000; 2004; 2005; 1997), Nöth (2003), Ferraz Júnior (2012) and Pignatari (1974). The second chapter is devoted to elucidating aspects related to music and song. We will reflect on a brief historical overview of Popular Music and its relationship with literature. We will also discuss the methodological approaches adopted for studies on popular song, focusing on the ideas systematized by Luiz Tatit. (1996; 2001; 2004). In the third chapter, we will provide a panoramic reading of the author's song, seeking to highlight the main characteristics of his work. The last chapter is about dialoguing with the concept of cultural hybridization proposed by Nestor Canclini (2019), we will reflect on the tensions between the disparate sign universes that are established in the work of the Paraibano artist, through the analysis of the songs Nato, Zabé, A prosa impúrpura do Caicó, Dança do Papangu and Folia de Príncipe. |
id |
UFPB_a33c3c187da7f4b05c612a22f29fac6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/21558 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico CésarChico CésarCançãoSemióticaSongSemioticCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe presented work is part of the semiotic field of studies, as well as in the studies on song. The main objective is to analyze the tensions that form the songs of Chico César, Brazilian musician, composer, and poet. Firstly, we will review the General Theory of Signs, the main framework of our study, proposed by Peirce (1975), in addition to the contributions of other authors who are guided by the Peircean perspective, such as Santaella (2000; 2004; 2005; 1997), Nöth (2003), Ferraz Júnior (2012) and Pignatari (1974). The second chapter is devoted to elucidating aspects related to music and song. We will reflect on a brief historical overview of Popular Music and its relationship with literature. We will also discuss the methodological approaches adopted for studies on popular song, focusing on the ideas systematized by Luiz Tatit. (1996; 2001; 2004). In the third chapter, we will provide a panoramic reading of the author's song, seeking to highlight the main characteristics of his work. The last chapter is about dialoguing with the concept of cultural hybridization proposed by Nestor Canclini (2019), we will reflect on the tensions between the disparate sign universes that are established in the work of the Paraibano artist, through the analysis of the songs Nato, Zabé, A prosa impúrpura do Caicó, Dança do Papangu and Folia de Príncipe.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO presente trabalho insere-se no campo dos estudos semióticos, bem como no dos estudos sobre canção, tendo como principal objetivo analisar as tensões formadoras da canção de Chico César, músico, compositor e poeta brasileiro. Inicialmente, apresentamos uma revisão da Teoria Geral dos Signos, principal suporte metodológico de nossa pesquisa, através de Peirce (1975), além das contribuições de outros autores que se orientam pela perspectiva peirceana, como Santaella (2000; 2004; 2005; 1997), Nöth (2003), Ferraz Júnior (2012) e Pignatari (1979). O segundo capítulo é dedicado a elucidar as questões relativas à música e à canção, no qual construímos um breve apanhado histórico da Música Popular e de suas relações com a Literatura. Discorremos, ainda, acerca das abordagens metodológicas adotadas para os estudos sobre canção popular, focalizando o modelo sistematizado por Luiz Tatit. (1996; 2001; 2004). No terceiro capítulo, fizemos uma leitura panorâmica da canção do autor, buscando evidenciar as principais características de sua obra. Por fim, dialogando com o conceito de hibridação cultural, proposto por Nestor Canclini (2019), refletimos sobre as tensões entre os universos sígnicos díspares que se estabelecem na obra do paraibano, através da análise das canções Nato, Zabé, A prosa impúrpura do Caicó, Dança do Papangu e Folia de Príncipe.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBFerraz Júnior, Expeditohttp://lattes.cnpq.br/4812183259432237Leite, Jonathan Lucas Moreira2021-12-09T19:38:39Z2021-09-142021-12-09T19:38:39Z2021-08-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21558porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-09T16:34:13Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/21558Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-09T16:34:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César |
title |
O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César |
spellingShingle |
O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César Leite, Jonathan Lucas Moreira Chico César Canção Semiótica Song Semiotic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César |
title_full |
O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César |
title_fullStr |
O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César |
title_full_unstemmed |
O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César |
title_sort |
O sertão e o mundo nas margens do alguidar: uma análise semiótica da canção de Chico César |
author |
Leite, Jonathan Lucas Moreira |
author_facet |
Leite, Jonathan Lucas Moreira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ferraz Júnior, Expedito http://lattes.cnpq.br/4812183259432237 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Jonathan Lucas Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Chico César Canção Semiótica Song Semiotic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Chico César Canção Semiótica Song Semiotic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The presented work is part of the semiotic field of studies, as well as in the studies on song. The main objective is to analyze the tensions that form the songs of Chico César, Brazilian musician, composer, and poet. Firstly, we will review the General Theory of Signs, the main framework of our study, proposed by Peirce (1975), in addition to the contributions of other authors who are guided by the Peircean perspective, such as Santaella (2000; 2004; 2005; 1997), Nöth (2003), Ferraz Júnior (2012) and Pignatari (1974). The second chapter is devoted to elucidating aspects related to music and song. We will reflect on a brief historical overview of Popular Music and its relationship with literature. We will also discuss the methodological approaches adopted for studies on popular song, focusing on the ideas systematized by Luiz Tatit. (1996; 2001; 2004). In the third chapter, we will provide a panoramic reading of the author's song, seeking to highlight the main characteristics of his work. The last chapter is about dialoguing with the concept of cultural hybridization proposed by Nestor Canclini (2019), we will reflect on the tensions between the disparate sign universes that are established in the work of the Paraibano artist, through the analysis of the songs Nato, Zabé, A prosa impúrpura do Caicó, Dança do Papangu and Folia de Príncipe. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-09T19:38:39Z 2021-09-14 2021-12-09T19:38:39Z 2021-08-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21558 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/21558 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Letras Programa de Pós-Graduação em Letras UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Letras Programa de Pós-Graduação em Letras UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842985883664384 |