"O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5986 |
Resumo: | The historical consciousness is an intellectual ability that allows men to guide themselves through time. The formation of historical consciousness can be stimulated through movies, books, music, TV programs, especially at school through history books. The German theorist Jörn Rüsen shows in his work O livro didático ideal criteria for the development of narrative competence and, therefore, historical consciousness. Such text is talked about in this final paper. The main point here is to identify what is far and near from the criteria of historical formation that Rüsen presents and the elements in the collection of the school book distributed by the Programa Nacional do Livro Didático PNLD-2008. The justification for such research lies on the recent appropriation of Rüsen s work in Brazil. The theoretical reference used is focused on Jörn Rüsen s theory about historical formation, especially his thoughts over the school book. The methodology employed is based on categories of narrative competence perception, interpretation and orientation developed by the same author. The comparison performed allowed us to gather evidence on how the source of our study stimulates historical formation. |
id |
UFPB_c07755082501b18097529db76a9e0359 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/5986 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
"O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008)Consciência históricaCompetência narrativaJörn RüsenLivro didáticoFistorical consciousnessNarrative competenceJörn RüsenSchool bookCIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThe historical consciousness is an intellectual ability that allows men to guide themselves through time. The formation of historical consciousness can be stimulated through movies, books, music, TV programs, especially at school through history books. The German theorist Jörn Rüsen shows in his work O livro didático ideal criteria for the development of narrative competence and, therefore, historical consciousness. Such text is talked about in this final paper. The main point here is to identify what is far and near from the criteria of historical formation that Rüsen presents and the elements in the collection of the school book distributed by the Programa Nacional do Livro Didático PNLD-2008. The justification for such research lies on the recent appropriation of Rüsen s work in Brazil. The theoretical reference used is focused on Jörn Rüsen s theory about historical formation, especially his thoughts over the school book. The methodology employed is based on categories of narrative competence perception, interpretation and orientation developed by the same author. The comparison performed allowed us to gather evidence on how the source of our study stimulates historical formation.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA consciência histórica é uma habilidade intelectual que permite ao homem orientar-se temporalmente na vida prática. A formação da consciência histórica pode ser estimulada tanto por filmes, livros, músicas, programas de televisão, quanto pelo ambiente escolar, por meio, do livro didático de história. O teórico alemão Jörn Rüsen apresenta no texto O livro didático ideal critérios para o desenvolvimento da competência narrativa e, portanto da consciência histórica, tal texto é colocado é questão na presente dissertação. A questão-central é identificar as aproximações e distanciamentos entre os critérios de formação histórica que Rüsen apresenta e os elementos que compõem uma coleção de livro didático avaliado e distribuído pelo Programa Nacional do Livro Didático PNLD-2008. A justificativa para tal pesquisa encontra-se na recente apropriação da obra de Rüsen no Brasil, nos estudos sobre ensino de história. O referencial teórico usado centra-se na teoria da formação histórica de Jörn Rüsen, principalmente em suas reflexões sobre livro didático. A metodologia a ser empregada fundamenta-se nas categorias da competência narrativa - percepção, interpretação e orientação desenvolvidas pelo mesmo autor. A comparação realizada permitiu-nos reunir pistas sobre como a fonte de estudo estimula a formação histórica.Universidade Federal da ParaíbaBRHistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFPBPessoa, ângelo Emílio da Silvahttp://lattes.cnpq.br/8488372480151634Oliveira, Carla Karinne Santana2015-05-14T12:23:09Z2018-07-21T00:13:07Z2014-06-162018-07-21T00:13:07Z2012-10-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Carla Karinne Santana. "O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008). 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5986porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:44:06Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5986Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:44:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008) |
title |
"O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008) |
spellingShingle |
"O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008) Oliveira, Carla Karinne Santana Consciência histórica Competência narrativa Jörn Rüsen Livro didático Fistorical consciousness Narrative competence Jörn Rüsen School book CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
"O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008) |
title_full |
"O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008) |
title_fullStr |
"O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008) |
title_full_unstemmed |
"O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008) |
title_sort |
"O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008) |
author |
Oliveira, Carla Karinne Santana |
author_facet |
Oliveira, Carla Karinne Santana |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pessoa, ângelo Emílio da Silva http://lattes.cnpq.br/8488372480151634 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Carla Karinne Santana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consciência histórica Competência narrativa Jörn Rüsen Livro didático Fistorical consciousness Narrative competence Jörn Rüsen School book CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
topic |
Consciência histórica Competência narrativa Jörn Rüsen Livro didático Fistorical consciousness Narrative competence Jörn Rüsen School book CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
The historical consciousness is an intellectual ability that allows men to guide themselves through time. The formation of historical consciousness can be stimulated through movies, books, music, TV programs, especially at school through history books. The German theorist Jörn Rüsen shows in his work O livro didático ideal criteria for the development of narrative competence and, therefore, historical consciousness. Such text is talked about in this final paper. The main point here is to identify what is far and near from the criteria of historical formation that Rüsen presents and the elements in the collection of the school book distributed by the Programa Nacional do Livro Didático PNLD-2008. The justification for such research lies on the recent appropriation of Rüsen s work in Brazil. The theoretical reference used is focused on Jörn Rüsen s theory about historical formation, especially his thoughts over the school book. The methodology employed is based on categories of narrative competence perception, interpretation and orientation developed by the same author. The comparison performed allowed us to gather evidence on how the source of our study stimulates historical formation. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-30 2014-06-16 2015-05-14T12:23:09Z 2018-07-21T00:13:07Z 2018-07-21T00:13:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Carla Karinne Santana. "O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008). 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5986 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Carla Karinne Santana. "O livro didático ideal" em questão: estudo da teoria da formação histórica de Jörn Rüsen em livros didáticos de história (PNLD-2008). 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5986 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR História Programa de Pós-Graduação em História UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR História Programa de Pós-Graduação em História UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842902197862400 |