Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Nayara Tatianna Santos da
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4700
Resumo: The need to understand how they processed the construction of the quota politics at the Federal University of Paraíba, in concerns to the quotas for blacks in particular and beyond what is expressed in official documents, originated this dissertation. In this sense, the study proposed to reveal the approach of a history from below, as the themes was discussed in the interstitium of 2007-2010 by the academy, which arguments were defended by teachers engaged in initial discussions on the implementation of quotas with part racial and positioned themselves as representatives of social movements involved in the construction of this politics in UFPB. To this end, the research focused three times: Bibliographic research, documents research, in the archives of UFPB, linked to CONSEPE, the CONSUNI and PRG, and the Laws 10.639/2003 and 11.645/2008, the recommendation of the MPF and documentary; field research with teachers engaged in the discussion Home on the implementation of racial quotas with, using a semi-structured interviews. Based on Munanga (2008), Aragon Et. Al (2008), Aquino (2011), Fonseca and Rocha (2010) Burke (1992) and Hobsbawm (1998), among others, the data analysis was done in a predominantly qualitative and revealed, among other things, the approval quotas for the black population was influenced prevalent in UFPB Project UFPB-REUNI and the performance of federal prosecutors.
id UFPB_e12b6c0e81bdfa156f932dd2fb5bdfb2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4700
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.Cotas RaciaisExclusãoPolíticas EducacionaisRacial QuotasExclusionEducational PoliticsCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe need to understand how they processed the construction of the quota politics at the Federal University of Paraíba, in concerns to the quotas for blacks in particular and beyond what is expressed in official documents, originated this dissertation. In this sense, the study proposed to reveal the approach of a history from below, as the themes was discussed in the interstitium of 2007-2010 by the academy, which arguments were defended by teachers engaged in initial discussions on the implementation of quotas with part racial and positioned themselves as representatives of social movements involved in the construction of this politics in UFPB. To this end, the research focused three times: Bibliographic research, documents research, in the archives of UFPB, linked to CONSEPE, the CONSUNI and PRG, and the Laws 10.639/2003 and 11.645/2008, the recommendation of the MPF and documentary; field research with teachers engaged in the discussion Home on the implementation of racial quotas with, using a semi-structured interviews. Based on Munanga (2008), Aragon Et. Al (2008), Aquino (2011), Fonseca and Rocha (2010) Burke (1992) and Hobsbawm (1998), among others, the data analysis was done in a predominantly qualitative and revealed, among other things, the approval quotas for the black population was influenced prevalent in UFPB Project UFPB-REUNI and the performance of federal prosecutors.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA necessidade em compreender como se processou a construção da política de cotas na Universidade Federal da Paraíba, no que tange às cotas para população negra em especial e para além do que está expresso nos documentos oficiais, originou esta dissertação. Neste sentido, o estudo propõe-se revelar, pela abordagem de uma história vista de baixo, como a temática era discutida no interstício de 2007-2010 pela academia, que argumentos eram defendidos pelos professores engajados na discussão inicial sobre a implantação das cotas com recorte racial e como se posicionaram os representantes dos movimentos sociais envolvidos no processo de construção dessa política na UFPB. Para tanto, a pesquisa privilegiou três momentos: Pesquisa bibliográfica, pesquisa documental, junto aos arquivos da UFPB, vinculados ao CONSEPE, ao CONSUNI e à PRG, além das Leis 10.639/2003 e 11.645/2008, da Recomendação do MPF e de documentário; pesquisa de campo com os professores que participaram da discussão inicial sobre a implantação das cotas com recorte racial, utilizando-se de entrevistas semi-estruturadas. Com base em Munanga (2008), Aragão Et. Al. (2008), Aquino (2011), Fonseca e Rocha (2010) Burke (1992) e Hobsbawm (1998), entre outros, a análise dos dados foi feita de forma predominantemente qualitativa e revelou, entre outras coisas, que a aprovação das cotas para a população negra na UFPB sofreu influências preponderantes do Projeto UFPB-REUNI e da atuação do Ministério Público Federal.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBAragão, Wilson Honoratohttp://lattes.cnpq.br/4673228883610996Costa, Nayara Tatianna Santos da2015-05-07T15:08:45Z2018-07-20T23:54:33Z2013-02-062018-07-20T23:54:33Z2012-08-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCOSTA, Nayara Tatianna Santos da. Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4700porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:18:57Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4700Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:18:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.
title Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.
spellingShingle Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.
Costa, Nayara Tatianna Santos da
Cotas Raciais
Exclusão
Políticas Educacionais
Racial Quotas
Exclusion
Educational Politics
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.
title_full Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.
title_fullStr Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.
title_full_unstemmed Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.
title_sort Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.
author Costa, Nayara Tatianna Santos da
author_facet Costa, Nayara Tatianna Santos da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Aragão, Wilson Honorato
http://lattes.cnpq.br/4673228883610996
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Nayara Tatianna Santos da
dc.subject.por.fl_str_mv Cotas Raciais
Exclusão
Políticas Educacionais
Racial Quotas
Exclusion
Educational Politics
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Cotas Raciais
Exclusão
Políticas Educacionais
Racial Quotas
Exclusion
Educational Politics
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The need to understand how they processed the construction of the quota politics at the Federal University of Paraíba, in concerns to the quotas for blacks in particular and beyond what is expressed in official documents, originated this dissertation. In this sense, the study proposed to reveal the approach of a history from below, as the themes was discussed in the interstitium of 2007-2010 by the academy, which arguments were defended by teachers engaged in initial discussions on the implementation of quotas with part racial and positioned themselves as representatives of social movements involved in the construction of this politics in UFPB. To this end, the research focused three times: Bibliographic research, documents research, in the archives of UFPB, linked to CONSEPE, the CONSUNI and PRG, and the Laws 10.639/2003 and 11.645/2008, the recommendation of the MPF and documentary; field research with teachers engaged in the discussion Home on the implementation of racial quotas with, using a semi-structured interviews. Based on Munanga (2008), Aragon Et. Al (2008), Aquino (2011), Fonseca and Rocha (2010) Burke (1992) and Hobsbawm (1998), among others, the data analysis was done in a predominantly qualitative and revealed, among other things, the approval quotas for the black population was influenced prevalent in UFPB Project UFPB-REUNI and the performance of federal prosecutors.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-10
2013-02-06
2015-05-07T15:08:45Z
2018-07-20T23:54:33Z
2018-07-20T23:54:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, Nayara Tatianna Santos da. Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4700
identifier_str_mv COSTA, Nayara Tatianna Santos da. Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842891111268352