Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4700 |
Resumo: | The need to understand how they processed the construction of the quota politics at the Federal University of Paraíba, in concerns to the quotas for blacks in particular and beyond what is expressed in official documents, originated this dissertation. In this sense, the study proposed to reveal the approach of a history from below, as the themes was discussed in the interstitium of 2007-2010 by the academy, which arguments were defended by teachers engaged in initial discussions on the implementation of quotas with part racial and positioned themselves as representatives of social movements involved in the construction of this politics in UFPB. To this end, the research focused three times: Bibliographic research, documents research, in the archives of UFPB, linked to CONSEPE, the CONSUNI and PRG, and the Laws 10.639/2003 and 11.645/2008, the recommendation of the MPF and documentary; field research with teachers engaged in the discussion Home on the implementation of racial quotas with, using a semi-structured interviews. Based on Munanga (2008), Aragon Et. Al (2008), Aquino (2011), Fonseca and Rocha (2010) Burke (1992) and Hobsbawm (1998), among others, the data analysis was done in a predominantly qualitative and revealed, among other things, the approval quotas for the black population was influenced prevalent in UFPB Project UFPB-REUNI and the performance of federal prosecutors. |
id |
UFPB_e12b6c0e81bdfa156f932dd2fb5bdfb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/4700 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.Cotas RaciaisExclusãoPolíticas EducacionaisRacial QuotasExclusionEducational PoliticsCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe need to understand how they processed the construction of the quota politics at the Federal University of Paraíba, in concerns to the quotas for blacks in particular and beyond what is expressed in official documents, originated this dissertation. In this sense, the study proposed to reveal the approach of a history from below, as the themes was discussed in the interstitium of 2007-2010 by the academy, which arguments were defended by teachers engaged in initial discussions on the implementation of quotas with part racial and positioned themselves as representatives of social movements involved in the construction of this politics in UFPB. To this end, the research focused three times: Bibliographic research, documents research, in the archives of UFPB, linked to CONSEPE, the CONSUNI and PRG, and the Laws 10.639/2003 and 11.645/2008, the recommendation of the MPF and documentary; field research with teachers engaged in the discussion Home on the implementation of racial quotas with, using a semi-structured interviews. Based on Munanga (2008), Aragon Et. Al (2008), Aquino (2011), Fonseca and Rocha (2010) Burke (1992) and Hobsbawm (1998), among others, the data analysis was done in a predominantly qualitative and revealed, among other things, the approval quotas for the black population was influenced prevalent in UFPB Project UFPB-REUNI and the performance of federal prosecutors.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA necessidade em compreender como se processou a construção da política de cotas na Universidade Federal da Paraíba, no que tange às cotas para população negra em especial e para além do que está expresso nos documentos oficiais, originou esta dissertação. Neste sentido, o estudo propõe-se revelar, pela abordagem de uma história vista de baixo, como a temática era discutida no interstício de 2007-2010 pela academia, que argumentos eram defendidos pelos professores engajados na discussão inicial sobre a implantação das cotas com recorte racial e como se posicionaram os representantes dos movimentos sociais envolvidos no processo de construção dessa política na UFPB. Para tanto, a pesquisa privilegiou três momentos: Pesquisa bibliográfica, pesquisa documental, junto aos arquivos da UFPB, vinculados ao CONSEPE, ao CONSUNI e à PRG, além das Leis 10.639/2003 e 11.645/2008, da Recomendação do MPF e de documentário; pesquisa de campo com os professores que participaram da discussão inicial sobre a implantação das cotas com recorte racial, utilizando-se de entrevistas semi-estruturadas. Com base em Munanga (2008), Aragão Et. Al. (2008), Aquino (2011), Fonseca e Rocha (2010) Burke (1992) e Hobsbawm (1998), entre outros, a análise dos dados foi feita de forma predominantemente qualitativa e revelou, entre outras coisas, que a aprovação das cotas para a população negra na UFPB sofreu influências preponderantes do Projeto UFPB-REUNI e da atuação do Ministério Público Federal.Universidade Federal da ParaíbaBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBAragão, Wilson Honoratohttp://lattes.cnpq.br/4673228883610996Costa, Nayara Tatianna Santos da2015-05-07T15:08:45Z2018-07-20T23:54:33Z2013-02-062018-07-20T23:54:33Z2012-08-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCOSTA, Nayara Tatianna Santos da. Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4700porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:18:57Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4700Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:18:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB. |
title |
Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB. |
spellingShingle |
Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB. Costa, Nayara Tatianna Santos da Cotas Raciais Exclusão Políticas Educacionais Racial Quotas Exclusion Educational Politics CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB. |
title_full |
Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB. |
title_fullStr |
Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB. |
title_full_unstemmed |
Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB. |
title_sort |
Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB. |
author |
Costa, Nayara Tatianna Santos da |
author_facet |
Costa, Nayara Tatianna Santos da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Aragão, Wilson Honorato http://lattes.cnpq.br/4673228883610996 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Nayara Tatianna Santos da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cotas Raciais Exclusão Políticas Educacionais Racial Quotas Exclusion Educational Politics CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Cotas Raciais Exclusão Políticas Educacionais Racial Quotas Exclusion Educational Politics CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The need to understand how they processed the construction of the quota politics at the Federal University of Paraíba, in concerns to the quotas for blacks in particular and beyond what is expressed in official documents, originated this dissertation. In this sense, the study proposed to reveal the approach of a history from below, as the themes was discussed in the interstitium of 2007-2010 by the academy, which arguments were defended by teachers engaged in initial discussions on the implementation of quotas with part racial and positioned themselves as representatives of social movements involved in the construction of this politics in UFPB. To this end, the research focused three times: Bibliographic research, documents research, in the archives of UFPB, linked to CONSEPE, the CONSUNI and PRG, and the Laws 10.639/2003 and 11.645/2008, the recommendation of the MPF and documentary; field research with teachers engaged in the discussion Home on the implementation of racial quotas with, using a semi-structured interviews. Based on Munanga (2008), Aragon Et. Al (2008), Aquino (2011), Fonseca and Rocha (2010) Burke (1992) and Hobsbawm (1998), among others, the data analysis was done in a predominantly qualitative and revealed, among other things, the approval quotas for the black population was influenced prevalent in UFPB Project UFPB-REUNI and the performance of federal prosecutors. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-10 2013-02-06 2015-05-07T15:08:45Z 2018-07-20T23:54:33Z 2018-07-20T23:54:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA, Nayara Tatianna Santos da. Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4700 |
identifier_str_mv |
COSTA, Nayara Tatianna Santos da. Do debate à implementação: a versão não oficial da adoção das cotas raciais na UFPB.. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4700 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842891111268352 |