Mães, cuidadoras e bebês: a invenção da creche e a nova família

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Hélida Magalhães da Costa
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11836
Resumo: The purpose of this study was to evaluate the impact of social changes in the formation of today's family as regards the relationship between mothers of babies and employees of a day care center run by the city government in João Pessoa - Paraíba with that institution. In particular, the piece of research intended to identify the perception of the mothers and the nurses, Berçários I and II, about the work developed with the babies in that institution. The interviews were carried out by the author of this research project in the day care center or in the interviewees' residence, all of which were fully recorded and transcribed. The study was based on the descriptive and qualitative method, and the data obtained was analyzed using the Content Analysis Method. In the discussion, we identified the perceptions of the interviewees about the day care center and the work developed there. During the interviews, there were manifestations of distress and strangeness on the part of mothers, infants and nurses, due to the lack of time for the adaptation of the actors involved in the situation. Finally, based on the comparison between the theories used, the Political-Pedagogical Project and the practice of the institution, important aspects have been highlighted and these should be effectively implemented, not only in that day care center but in all other institutions of early childhood education.
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In the discussion, we identified the perceptions of the interviewees about the day care center and the work developed there. During the interviews, there were manifestations of distress and strangeness on the part of mothers, infants and nurses, due to the lack of time for the adaptation of the actors involved in the situation. Finally, based on the comparison between the theories used, the Political-Pedagogical Project and the practice of the institution, important aspects have been highlighted and these should be effectively implemented, not only in that day care center but in all other institutions of early childhood education.Dans cette étude, nous prétendons évaluer les repercussions des transformations sociales de la famille contemporaine, concernant la relation entre les mères de nourissons et les employées d’une crêche municipale de la ville de João Pessoa – Paraiba avec l’institution. Plus spécifiquement, nous identifierons les représentations des mères et des puericultrices (Berçarios I e II) au sujet du travail effectué auprès des nourissons dans cette institution. Les entretiens ont été réalisés par l’auteur de cette étude dans la crèche ou chez les personnes entretenues et ont tous été enregistrés et retranscrits intégralement. La recherche s’appuie sur une approche descriptive et qualitative et les données obtenues ont éte analysées à partir de la Méthode de l’Analyse de Contenu. Dans la discussion, l’auteur identifie les perceptions des entretenues concernant la crêche et le travail qui y est fait. On peut observer dans les entretiens, la manifestation d’angoisses et la sensation d’étrangeté de la part des mères, des bébés et des puericultrices, dans un contexte d’absence d’espace-temps destiné à l’adaptation des acteurs agissant dans cette situation. Enfin, à partir des recoupements entre les théories étudiées, le Projet politique-pédagogique et les pratiques de l’Institution, on soulignera des proppositions importantes qui pourraient être appliquées efficacement non seulement dans la crêche étudiée, mais dans toutes les institutions de la petite enfance.NenhumaCom este estudo, pretendeu-se avaliar a repercussão das mudanças sociais na formação da família contemporânea, no que diz respeito à relação entre mães de bebês e de funcionárias de uma creche Municipal da Cidade de João Pessoa - Paraíba com essa instituição. Pretende-se, em especial, identificar a percepção das mães e das berçaristas, Berçários I e II, acerca dos trabalhos desenvolvidos com os bebês na referida instituição. As entrevistas foram realizadas pela autora deste estudo na creche ou na residência das entrevistadas, sendo todas gravadas e transcritas na íntegra. A pesquisa se apoiou no método descritivo e qualitativo, e os dados obtidos foram analisados a partir do Método da Análise de Conteúdo. Na discussão, identificou-se, as percepções das entrevistadas sobre a creche e sobre o trabalho ali desenvolvido. Observou-se, nas entrevistas, manifestações de angústias e estranheza por parte das mães, bebês e berçaristas, em face da inexistência de um tempo destinado à adaptação dos atores envolvidos na situação. Por fim, a partir do cotejo entre as teorias estudadas, o Projeto Político-Pedagógico e a prática da Instituição, são ressaltados aspectos importantes que deveriam ser implementados, com efetividade, não apenas na creche estudada, mas em todas as Instituições da Educação Infantil.Universidade Federal da ParaíbaBrasilSociologiaPrograma de Pós-Graduação em SociologiaUFPBLeon, Adriano dehttp://lattes.cnpq.br/7946111602996683Lima, Hélida Magalhães da Costa2018-10-01T16:51:10Z2018-10-012018-10-01T16:51:10Z2018-03-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11836porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-10-02T06:01:22Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/11836Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-10-02T06:01:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
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