Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Larissa de Souza
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14018
Resumo: This work intends to analyze songs by Itamar Assumpção according to the General Theory of Signs, by Charles Sanders Peirce. For this, some authors make up the main theoretical base, besides Peirce (1975, 2000), as Lucia Santaella (2000), Winfried Noth (2003) and Expedito Ferraz Junior (2012). The area of theoretical concentration of the present study is Literature, Theory and Criticism, in the research line of semiotic studies. The objectives of this research are: to approach the modes of representation defined by Peirce through their trichotomous classifications, especially with respect to that which characterizes the sign according to the relation that it establishes with its object, classifying it as iconic , indexical or symbolic; make considerations about body and performance in order to better understand the relationship between body, music and orality, and recognize in the figure of the songwriter the fundamental role of sign agglutinator; to approach elements that make up the diction and the work of Itamar Assumpção; Finally, to analyze the modes of representation acting in three songs by Itamar Assumpção - Nego Dito, Luzia and Suicide Visit. The work also has as theoretical support the authors Luiz Tatit (2002; 2004; 2007; 2008) and José Miguel Wisnik (1989); in the analyzes, we bring the studies of Pierre Bourdieux (2002), Paul Gilroy (2012), Heleieth Saffiotti (2001) and Michelle Perrot (2003).
id UFPB_fd2a244bc6d0a22cda7375bf60c6a284
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/14018
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peircianaSemiótica PeircianaItamar AssumpçãoVanguarda PaulistaCorpo – Canção – CancionistaPeircian SemioticsBody – Song – SongwriterItamar Assumpção - CançõesLiteraturaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis work intends to analyze songs by Itamar Assumpção according to the General Theory of Signs, by Charles Sanders Peirce. For this, some authors make up the main theoretical base, besides Peirce (1975, 2000), as Lucia Santaella (2000), Winfried Noth (2003) and Expedito Ferraz Junior (2012). The area of theoretical concentration of the present study is Literature, Theory and Criticism, in the research line of semiotic studies. The objectives of this research are: to approach the modes of representation defined by Peirce through their trichotomous classifications, especially with respect to that which characterizes the sign according to the relation that it establishes with its object, classifying it as iconic , indexical or symbolic; make considerations about body and performance in order to better understand the relationship between body, music and orality, and recognize in the figure of the songwriter the fundamental role of sign agglutinator; to approach elements that make up the diction and the work of Itamar Assumpção; Finally, to analyze the modes of representation acting in three songs by Itamar Assumpção - Nego Dito, Luzia and Suicide Visit. The work also has as theoretical support the authors Luiz Tatit (2002; 2004; 2007; 2008) and José Miguel Wisnik (1989); in the analyzes, we bring the studies of Pierre Bourdieux (2002), Paul Gilroy (2012), Heleieth Saffiotti (2001) and Michelle Perrot (2003).NenhumaEste trabalho pretende analisar canções de Itamar Assumpção de acordo com a Teoria Geral dos Signos, de Charles Sanders Peirce. Para isso, alguns autores compõem a base teórica principal, além de Peirce (1975; 2000), como Lucia Santaella (2000), Winfried Noth (2003) e Expedito Ferraz Junior (2012). A área de concentração teórica do presente estudo é Literatura, Teoria e Crítica, na linha de pesquisa dos estudos semióticos. Os objetivos dessa pesquisa consistem em: abordar os modos de representação definidos por Peirce através das suas classificações tricotômicas, em especial no que diz respeito à que caracteriza o signo de acordo com a relação que este estabelece com o seu objeto, classificando-o em icônico, indexical ou simbólico; fazer considerações acerca de corpo e performance com vistas a compreender melhor a relação existente entre corpo, música e oralidade, além de reconhecer na figura do cancionista o papel fundamental de aglutinador de signos; abordar elementos que compõem a dicção e a obra de Itamar Assumpção; por fim, analisar os modos de representação atuantes em três canções de Itamar Assumpção - Nego Dito, Luzia e Visita Suicida. O trabalho também tem como suporte teórico os autores Luiz Tatit (2002; 2004; 2007; 2008) e José Miguel Wisnik (1989); nas análises, trazemos como apoio os estudos de Pierre Bourdieux (2002), Paul Gilroy (2012), Heleieth Saffiotti (2001) e Michelle Perrot (2003).Universidade Federal da ParaíbaBrasilLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBFerraz Junior, Expeditohttp://lattes.cnpq.br/4812183259432237Mendes, Larissa de Souza2019-04-16T12:44:27Z2018-01-222019-04-16T12:44:27Z2018-02-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14018porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2019-04-16T12:44:27Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/14018Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2019-04-16T12:44:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana
title Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana
spellingShingle Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana
Mendes, Larissa de Souza
Semiótica Peirciana
Itamar Assumpção
Vanguarda Paulista
Corpo – Canção – Cancionista
Peircian Semiotics
Body – Song – Songwriter
Itamar Assumpção - Canções
Literatura
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana
title_full Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana
title_fullStr Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana
title_full_unstemmed Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana
title_sort Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana
author Mendes, Larissa de Souza
author_facet Mendes, Larissa de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ferraz Junior, Expedito
http://lattes.cnpq.br/4812183259432237
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Larissa de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Semiótica Peirciana
Itamar Assumpção
Vanguarda Paulista
Corpo – Canção – Cancionista
Peircian Semiotics
Body – Song – Songwriter
Itamar Assumpção - Canções
Literatura
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Semiótica Peirciana
Itamar Assumpção
Vanguarda Paulista
Corpo – Canção – Cancionista
Peircian Semiotics
Body – Song – Songwriter
Itamar Assumpção - Canções
Literatura
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This work intends to analyze songs by Itamar Assumpção according to the General Theory of Signs, by Charles Sanders Peirce. For this, some authors make up the main theoretical base, besides Peirce (1975, 2000), as Lucia Santaella (2000), Winfried Noth (2003) and Expedito Ferraz Junior (2012). The area of theoretical concentration of the present study is Literature, Theory and Criticism, in the research line of semiotic studies. The objectives of this research are: to approach the modes of representation defined by Peirce through their trichotomous classifications, especially with respect to that which characterizes the sign according to the relation that it establishes with its object, classifying it as iconic , indexical or symbolic; make considerations about body and performance in order to better understand the relationship between body, music and orality, and recognize in the figure of the songwriter the fundamental role of sign agglutinator; to approach elements that make up the diction and the work of Itamar Assumpção; Finally, to analyze the modes of representation acting in three songs by Itamar Assumpção - Nego Dito, Luzia and Suicide Visit. The work also has as theoretical support the authors Luiz Tatit (2002; 2004; 2007; 2008) and José Miguel Wisnik (1989); in the analyzes, we bring the studies of Pierre Bourdieux (2002), Paul Gilroy (2012), Heleieth Saffiotti (2001) and Michelle Perrot (2003).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-22
2018-02-23
2019-04-16T12:44:27Z
2019-04-16T12:44:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14018
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Letras
Programa de Pós-Graduação em Letras
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Letras
Programa de Pós-Graduação em Letras
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842946359689216