Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14018 |
Resumo: | This work intends to analyze songs by Itamar Assumpção according to the General Theory of Signs, by Charles Sanders Peirce. For this, some authors make up the main theoretical base, besides Peirce (1975, 2000), as Lucia Santaella (2000), Winfried Noth (2003) and Expedito Ferraz Junior (2012). The area of theoretical concentration of the present study is Literature, Theory and Criticism, in the research line of semiotic studies. The objectives of this research are: to approach the modes of representation defined by Peirce through their trichotomous classifications, especially with respect to that which characterizes the sign according to the relation that it establishes with its object, classifying it as iconic , indexical or symbolic; make considerations about body and performance in order to better understand the relationship between body, music and orality, and recognize in the figure of the songwriter the fundamental role of sign agglutinator; to approach elements that make up the diction and the work of Itamar Assumpção; Finally, to analyze the modes of representation acting in three songs by Itamar Assumpção - Nego Dito, Luzia and Suicide Visit. The work also has as theoretical support the authors Luiz Tatit (2002; 2004; 2007; 2008) and José Miguel Wisnik (1989); in the analyzes, we bring the studies of Pierre Bourdieux (2002), Paul Gilroy (2012), Heleieth Saffiotti (2001) and Michelle Perrot (2003). |
id |
UFPB_fd2a244bc6d0a22cda7375bf60c6a284 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/14018 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peircianaSemiótica PeircianaItamar AssumpçãoVanguarda PaulistaCorpo – Canção – CancionistaPeircian SemioticsBody – Song – SongwriterItamar Assumpção - CançõesLiteraturaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis work intends to analyze songs by Itamar Assumpção according to the General Theory of Signs, by Charles Sanders Peirce. For this, some authors make up the main theoretical base, besides Peirce (1975, 2000), as Lucia Santaella (2000), Winfried Noth (2003) and Expedito Ferraz Junior (2012). The area of theoretical concentration of the present study is Literature, Theory and Criticism, in the research line of semiotic studies. The objectives of this research are: to approach the modes of representation defined by Peirce through their trichotomous classifications, especially with respect to that which characterizes the sign according to the relation that it establishes with its object, classifying it as iconic , indexical or symbolic; make considerations about body and performance in order to better understand the relationship between body, music and orality, and recognize in the figure of the songwriter the fundamental role of sign agglutinator; to approach elements that make up the diction and the work of Itamar Assumpção; Finally, to analyze the modes of representation acting in three songs by Itamar Assumpção - Nego Dito, Luzia and Suicide Visit. The work also has as theoretical support the authors Luiz Tatit (2002; 2004; 2007; 2008) and José Miguel Wisnik (1989); in the analyzes, we bring the studies of Pierre Bourdieux (2002), Paul Gilroy (2012), Heleieth Saffiotti (2001) and Michelle Perrot (2003).NenhumaEste trabalho pretende analisar canções de Itamar Assumpção de acordo com a Teoria Geral dos Signos, de Charles Sanders Peirce. Para isso, alguns autores compõem a base teórica principal, além de Peirce (1975; 2000), como Lucia Santaella (2000), Winfried Noth (2003) e Expedito Ferraz Junior (2012). A área de concentração teórica do presente estudo é Literatura, Teoria e Crítica, na linha de pesquisa dos estudos semióticos. Os objetivos dessa pesquisa consistem em: abordar os modos de representação definidos por Peirce através das suas classificações tricotômicas, em especial no que diz respeito à que caracteriza o signo de acordo com a relação que este estabelece com o seu objeto, classificando-o em icônico, indexical ou simbólico; fazer considerações acerca de corpo e performance com vistas a compreender melhor a relação existente entre corpo, música e oralidade, além de reconhecer na figura do cancionista o papel fundamental de aglutinador de signos; abordar elementos que compõem a dicção e a obra de Itamar Assumpção; por fim, analisar os modos de representação atuantes em três canções de Itamar Assumpção - Nego Dito, Luzia e Visita Suicida. O trabalho também tem como suporte teórico os autores Luiz Tatit (2002; 2004; 2007; 2008) e José Miguel Wisnik (1989); nas análises, trazemos como apoio os estudos de Pierre Bourdieux (2002), Paul Gilroy (2012), Heleieth Saffiotti (2001) e Michelle Perrot (2003).Universidade Federal da ParaíbaBrasilLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBFerraz Junior, Expeditohttp://lattes.cnpq.br/4812183259432237Mendes, Larissa de Souza2019-04-16T12:44:27Z2018-01-222019-04-16T12:44:27Z2018-02-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14018porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2019-04-16T12:44:27Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/14018Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2019-04-16T12:44:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana |
title |
Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana |
spellingShingle |
Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana Mendes, Larissa de Souza Semiótica Peirciana Itamar Assumpção Vanguarda Paulista Corpo – Canção – Cancionista Peircian Semiotics Body – Song – Songwriter Itamar Assumpção - Canções Literatura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana |
title_full |
Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana |
title_fullStr |
Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana |
title_full_unstemmed |
Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana |
title_sort |
Contradi(c)ções de um “nego dito”: análise de canções de Itamar Assumpção através da semiótica peirciana |
author |
Mendes, Larissa de Souza |
author_facet |
Mendes, Larissa de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ferraz Junior, Expedito http://lattes.cnpq.br/4812183259432237 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Larissa de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Semiótica Peirciana Itamar Assumpção Vanguarda Paulista Corpo – Canção – Cancionista Peircian Semiotics Body – Song – Songwriter Itamar Assumpção - Canções Literatura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Semiótica Peirciana Itamar Assumpção Vanguarda Paulista Corpo – Canção – Cancionista Peircian Semiotics Body – Song – Songwriter Itamar Assumpção - Canções Literatura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This work intends to analyze songs by Itamar Assumpção according to the General Theory of Signs, by Charles Sanders Peirce. For this, some authors make up the main theoretical base, besides Peirce (1975, 2000), as Lucia Santaella (2000), Winfried Noth (2003) and Expedito Ferraz Junior (2012). The area of theoretical concentration of the present study is Literature, Theory and Criticism, in the research line of semiotic studies. The objectives of this research are: to approach the modes of representation defined by Peirce through their trichotomous classifications, especially with respect to that which characterizes the sign according to the relation that it establishes with its object, classifying it as iconic , indexical or symbolic; make considerations about body and performance in order to better understand the relationship between body, music and orality, and recognize in the figure of the songwriter the fundamental role of sign agglutinator; to approach elements that make up the diction and the work of Itamar Assumpção; Finally, to analyze the modes of representation acting in three songs by Itamar Assumpção - Nego Dito, Luzia and Suicide Visit. The work also has as theoretical support the authors Luiz Tatit (2002; 2004; 2007; 2008) and José Miguel Wisnik (1989); in the analyzes, we bring the studies of Pierre Bourdieux (2002), Paul Gilroy (2012), Heleieth Saffiotti (2001) and Michelle Perrot (2003). |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-22 2018-02-23 2019-04-16T12:44:27Z 2019-04-16T12:44:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14018 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14018 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Letras Programa de Pós-Graduação em Letras UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Letras Programa de Pós-Graduação em Letras UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842946359689216 |