Avaliação da Distribuição Estatística dos Acidentes de Trajeto no Brasil
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada |
Texto Completo: | http://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2796 |
Resumo: | Commute accident is one that occurs from home to the workplace or vice versa, and according to Brazilian legislation, it is considered a workplace accident. The number of accidents during the home-work-home commute increased by 41.2% between 2007 and 2013, as reported in the survey by the National Confederation of Industry. The objective of this study is to analyze the data on commute accidents recorded between 2005 and 2015 in Brazil by the Ministry of Labor and Social Security through statistical analysis. Five probability distributions were considered, aiming to identify the one that best fits the historical series and gain a better understanding of the occurrence of such events. The data studied in this work were obtained through the Dataprev Open Data Portal. Using Excel and PAST software, tests were conducted for discrete random variables and the following probability distributions: Normal, Log-Normal, Beta, Gamma, and Weibull. For each distribution, three adherence tests were performed: Kolmogorov-Smirnov, Chi-square, and Anderson Darling, with a significance level of 5%. It was found that the Beta distribution was the best fit for the accident data, while the Log-Normal distribution performed the least effectively. |
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Avaliação da Distribuição Estatística dos Acidentes de Trajeto no Brasil Commute accident is one that occurs from home to the workplace or vice versa, and according to Brazilian legislation, it is considered a workplace accident. The number of accidents during the home-work-home commute increased by 41.2% between 2007 and 2013, as reported in the survey by the National Confederation of Industry. The objective of this study is to analyze the data on commute accidents recorded between 2005 and 2015 in Brazil by the Ministry of Labor and Social Security through statistical analysis. Five probability distributions were considered, aiming to identify the one that best fits the historical series and gain a better understanding of the occurrence of such events. The data studied in this work were obtained through the Dataprev Open Data Portal. Using Excel and PAST software, tests were conducted for discrete random variables and the following probability distributions: Normal, Log-Normal, Beta, Gamma, and Weibull. For each distribution, three adherence tests were performed: Kolmogorov-Smirnov, Chi-square, and Anderson Darling, with a significance level of 5%. It was found that the Beta distribution was the best fit for the accident data, while the Log-Normal distribution performed the least effectively.Acidente de percurso é aquele que ocorre da residência para o local de trabalho ou deste para aquela, sendo de acordo com a legislação brasileira, considerado como acidente de trabalho. O número de acidentes no percurso casa - trabalho - casa cresceu 41,2%, entre 2007 e 2013 como foi verificado no Levantamento da Confederação Nacional da Indústria. O objetivo deste trabalho é analisar os dados de acidentes de trajeto registrados entre 2005 e 2015 no Brasil pelo Ministério do Trabalho e Previdência Social através da estatística, entre cinco distribuições de probabilidade, identificando a que melhor se ajusta a série histórica, de forma a compreender melhor a ocorrência de tais eventos. Os dados estudados neste trabalho foram obtidos através do Portal Dataprev de Dados Abertos. Com auxílio dos softwares Excel e PAST, foram realizados testes para as variáveis aleatórias discretas e as seguintes distribuições de Probabilidades: Normal, log-normal, beta, gama e Weibull. Para cada uma das distribuições, foram feitos três testes de aderência: Kolmogorov-Smirnov, Qui-quadrado e Anderson Darling, em que foi adotado o nível de significância de 5%. Verificou-se que a distribuição Beta foi a melhor que aderiu aos dados de acidentes, enquanto a distribuição Log-Normal foi a última colocada.Escola Politécnica de Pernambuco2024-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/279610.25286/repa.v9i2.2796Journal of Engineering and Applied Research; Vol 9 No 2 (2024): Edição Especial em Segurança e Saúde do Trabalho; 80-87Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada; v. 9 n. 2 (2024): Edição Especial em Segurança e Saúde do Trabalho; 80-872525-425110.25286/repa.v9i2reponame:Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicadainstname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)instacron:UFPEporhttp://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2796/945BrasilCopyright (c) 2024 Rafael Costa Manta, Bruno de Sousa Teti, Willames de Albuquerque Soares, Nathan Bezerra de Lima, Nathalia Bezerra de Limahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessManta, Rafael CostaTeti, Bruno de SousaSoares, Willames de AlbuquerqueLima, Nathan Bezerra deLima, Nathalia Bezerra deGorga Lago, Eliane Mariada Cruz, Felipe MendesVas, Bianca M.2024-04-10T11:29:48Zoai:ojs.poli.br:article/2796Revistahttp://revistas.poli.br/index.php/repaONGhttp://revistas.poli.br/index.php/repa/oai||repa@poli.br2525-42512525-4251opendoar:2024-04-10T11:29:48Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)false |
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