Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Universitários (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/252088 |
Resumo: | In the book Autistas e os espaços escolares adaptados (Mercado de Le-tras, 2020), Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira seeks to make education professionals aware that the adaptation of physical spaces in schools, such as the classroom, is essential for the inclusion and learning of autistic children. The book is organized into two chapters. In the first, As experiências sensoriais dos autistas e o design escolar, the author introduces the reader to the issue of special education and the barriers of the school space; in the second, A construção de espaços escolares inclusivos para estudantes autistas, Oliveira analyzes the categories of spatial organization and control of sensory stimuli. This is an important reading due to the increase in studies and research on inclusive educa-tion and, mainly, because the topic needs to be stimulated in order to promote the well-being of autistic children and their social inclusion. |
id |
UFPE-6_2066633741e69ea3383d9faf539f4f17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.periodicos.ufpe.br:article/252088 |
network_acronym_str |
UFPE-6 |
network_name_str |
Estudos Universitários (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. OliveiraAutistas e os espaços escolares adaptados, de Ana Flávia Teodoro de M. OliveiraAutism Spectrum Disorder (ASD)sensory designschool spacesadaptationsTranstorno do Espectro Autista (TEA)design sensorialespaços escolaresadaptações.In the book Autistas e os espaços escolares adaptados (Mercado de Le-tras, 2020), Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira seeks to make education professionals aware that the adaptation of physical spaces in schools, such as the classroom, is essential for the inclusion and learning of autistic children. The book is organized into two chapters. In the first, As experiências sensoriais dos autistas e o design escolar, the author introduces the reader to the issue of special education and the barriers of the school space; in the second, A construção de espaços escolares inclusivos para estudantes autistas, Oliveira analyzes the categories of spatial organization and control of sensory stimuli. This is an important reading due to the increase in studies and research on inclusive educa-tion and, mainly, because the topic needs to be stimulated in order to promote the well-being of autistic children and their social inclusion.Na obra Autistas e os espaços escolares adaptados (Mercado de Letras, 2020), Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira procura conscientizar os profissionais ligados à área da educação de que a adaptação dos espaços físicos da escola, como a sala de aula, é primordial para a inclusão e a aprendizagem das crianças autistas. O livro está organizado em dois capítulos. No primeiro, intitulado As experiências sensoriais dos autistas e o design escolar, a autora introduz o leitor na problemática da educação especial e as barreiras do espaço escolar; no segundo, A construção de espaços escolares inclusivos para estudantes autistas, Oliveira analisa as categorias de organização espacial e de controle dos estímulos sensoriais. Trata-se de uma importante leitura devido ao aumento de estudos e pesquisas sobre a educação inclusiva e, principalmente, porque o tema precisa ser estimulado a fim de promover o bem-estar de crianças autistas e sua inserção social.Universidade Federal de Pernambuco2021-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/25208810.51359/2675-7354.2021.252088Estudos Universitários; v. 38 n. 2 (2021): As Universidades Públicas e o Desenvolvimento do Brasil – 75 anos da UFPE; 401-4102675-73540425-4082reponame:Estudos Universitários (Online)instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)instacron:UFPEporhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/252088/40096Copyright (c) 2021 Estudos Universitáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessBastos, Ana Karine Pereira de Holanda2023-07-18T19:45:23Zoai:oai.periodicos.ufpe.br:article/252088Revistahttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitariosPUBhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/oaiestudosuniversitarios@ufpe.br2675-73540425-4082opendoar:2023-07-18T19:45:23Estudos Universitários (Online) - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira Autistas e os espaços escolares adaptados, de Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira |
title |
Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira |
spellingShingle |
Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira Bastos, Ana Karine Pereira de Holanda Autism Spectrum Disorder (ASD) sensory design school spaces adaptations Transtorno do Espectro Autista (TEA) design sensorial espaços escolares adaptações. |
title_short |
Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira |
title_full |
Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira |
title_fullStr |
Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira |
title_full_unstemmed |
Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira |
title_sort |
Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira |
author |
Bastos, Ana Karine Pereira de Holanda |
author_facet |
Bastos, Ana Karine Pereira de Holanda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bastos, Ana Karine Pereira de Holanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autism Spectrum Disorder (ASD) sensory design school spaces adaptations Transtorno do Espectro Autista (TEA) design sensorial espaços escolares adaptações. |
topic |
Autism Spectrum Disorder (ASD) sensory design school spaces adaptations Transtorno do Espectro Autista (TEA) design sensorial espaços escolares adaptações. |
description |
In the book Autistas e os espaços escolares adaptados (Mercado de Le-tras, 2020), Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira seeks to make education professionals aware that the adaptation of physical spaces in schools, such as the classroom, is essential for the inclusion and learning of autistic children. The book is organized into two chapters. In the first, As experiências sensoriais dos autistas e o design escolar, the author introduces the reader to the issue of special education and the barriers of the school space; in the second, A construção de espaços escolares inclusivos para estudantes autistas, Oliveira analyzes the categories of spatial organization and control of sensory stimuli. This is an important reading due to the increase in studies and research on inclusive educa-tion and, mainly, because the topic needs to be stimulated in order to promote the well-being of autistic children and their social inclusion. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/252088 10.51359/2675-7354.2021.252088 |
url |
https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/252088 |
identifier_str_mv |
10.51359/2675-7354.2021.252088 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/252088/40096 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos Universitários info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos Universitários |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pernambuco |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pernambuco |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Universitários; v. 38 n. 2 (2021): As Universidades Públicas e o Desenvolvimento do Brasil – 75 anos da UFPE; 401-410 2675-7354 0425-4082 reponame:Estudos Universitários (Online) instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) instacron:UFPE |
instname_str |
Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) |
instacron_str |
UFPE |
institution |
UFPE |
reponame_str |
Estudos Universitários (Online) |
collection |
Estudos Universitários (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Universitários (Online) - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosuniversitarios@ufpe.br |
_version_ |
1796798323064045568 |