Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Ana Karine Pereira de Holanda
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Universitários (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/252088
Resumo: In the book Autistas e os espaços escolares adaptados (Mercado de Le-tras, 2020), Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira seeks to make education professionals aware that the adaptation of physical spaces in schools, such as the classroom, is essential for the inclusion and learning of autistic children. The book is organized into two chapters. In the first, As experiências sensoriais dos autistas e o design escolar, the author introduces the reader to the issue of special education and the barriers of the school space; in the second, A construção de espaços escolares inclusivos para estudantes autistas, Oliveira analyzes the categories of spatial organization and control of sensory stimuli. This is an important reading due to the increase in studies and research on inclusive educa-tion and, mainly, because the topic needs to be stimulated in order to promote the well-being of autistic children and their social inclusion.
id UFPE-6_2066633741e69ea3383d9faf539f4f17
oai_identifier_str oai:oai.periodicos.ufpe.br:article/252088
network_acronym_str UFPE-6
network_name_str Estudos Universitários (Online)
repository_id_str
spelling Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. OliveiraAutistas e os espaços escolares adaptados, de Ana Flávia Teodoro de M. OliveiraAutism Spectrum Disorder (ASD)sensory designschool spacesadaptationsTranstorno do Espectro Autista (TEA)design sensorialespaços escolaresadaptações.In the book Autistas e os espaços escolares adaptados (Mercado de Le-tras, 2020), Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira seeks to make education professionals aware that the adaptation of physical spaces in schools, such as the classroom, is essential for the inclusion and learning of autistic children. The book is organized into two chapters. In the first, As experiências sensoriais dos autistas e o design escolar, the author introduces the reader to the issue of special education and the barriers of the school space; in the second, A construção de espaços escolares inclusivos para estudantes autistas, Oliveira analyzes the categories of spatial organization and control of sensory stimuli. This is an important reading due to the increase in studies and research on inclusive educa-tion and, mainly, because the topic needs to be stimulated in order to promote the well-being of autistic children and their social inclusion.Na obra Autistas e os espaços escolares adaptados (Mercado de Letras, 2020), Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira procura conscientizar os profissionais ligados à área da educação de que a adaptação dos espaços físicos da escola, como a sala de aula, é primordial para a inclusão e a aprendizagem das crianças autistas. O livro está organizado em dois capítulos. No primeiro, intitulado As experiências sensoriais dos autistas e o design escolar, a autora introduz o leitor na problemática da educação especial e as barreiras do espaço escolar; no segundo, A construção de espaços escolares inclusivos para estudantes autistas, Oliveira analisa as categorias de organização espacial e de controle dos estímulos sensoriais. Trata-se de uma importante leitura devido ao aumento de estudos e pesquisas sobre a educação inclusiva e, principalmente, porque o tema precisa ser estimulado a fim de promover o bem-estar de crianças autistas e sua inserção social.Universidade Federal de Pernambuco2021-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/25208810.51359/2675-7354.2021.252088Estudos Universitários; v. 38 n. 2 (2021): As Universidades Públicas e o Desenvolvimento do Brasil – 75 anos da UFPE; 401-4102675-73540425-4082reponame:Estudos Universitários (Online)instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)instacron:UFPEporhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/252088/40096Copyright (c) 2021 Estudos Universitáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessBastos, Ana Karine Pereira de Holanda2023-07-18T19:45:23Zoai:oai.periodicos.ufpe.br:article/252088Revistahttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitariosPUBhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/oaiestudosuniversitarios@ufpe.br2675-73540425-4082opendoar:2023-07-18T19:45:23Estudos Universitários (Online) - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)false
dc.title.none.fl_str_mv Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira
Autistas e os espaços escolares adaptados, de Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira
title Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira
spellingShingle Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira
Bastos, Ana Karine Pereira de Holanda
Autism Spectrum Disorder (ASD)
sensory design
school spaces
adaptations
Transtorno do Espectro Autista (TEA)
design sensorial
espaços escolares
adaptações.
title_short Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira
title_full Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira
title_fullStr Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira
title_full_unstemmed Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira
title_sort Autistic children and adapted school spaces, by Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira
author Bastos, Ana Karine Pereira de Holanda
author_facet Bastos, Ana Karine Pereira de Holanda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Ana Karine Pereira de Holanda
dc.subject.por.fl_str_mv Autism Spectrum Disorder (ASD)
sensory design
school spaces
adaptations
Transtorno do Espectro Autista (TEA)
design sensorial
espaços escolares
adaptações.
topic Autism Spectrum Disorder (ASD)
sensory design
school spaces
adaptations
Transtorno do Espectro Autista (TEA)
design sensorial
espaços escolares
adaptações.
description In the book Autistas e os espaços escolares adaptados (Mercado de Le-tras, 2020), Ana Flávia Teodoro de M. Oliveira seeks to make education professionals aware that the adaptation of physical spaces in schools, such as the classroom, is essential for the inclusion and learning of autistic children. The book is organized into two chapters. In the first, As experiências sensoriais dos autistas e o design escolar, the author introduces the reader to the issue of special education and the barriers of the school space; in the second, A construção de espaços escolares inclusivos para estudantes autistas, Oliveira analyzes the categories of spatial organization and control of sensory stimuli. This is an important reading due to the increase in studies and research on inclusive educa-tion and, mainly, because the topic needs to be stimulated in order to promote the well-being of autistic children and their social inclusion.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/252088
10.51359/2675-7354.2021.252088
url https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/252088
identifier_str_mv 10.51359/2675-7354.2021.252088
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/252088/40096
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos Universitários
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos Universitários
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pernambuco
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pernambuco
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Universitários; v. 38 n. 2 (2021): As Universidades Públicas e o Desenvolvimento do Brasil – 75 anos da UFPE; 401-410
2675-7354
0425-4082
reponame:Estudos Universitários (Online)
instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
instacron:UFPE
instname_str Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
instacron_str UFPE
institution UFPE
reponame_str Estudos Universitários (Online)
collection Estudos Universitários (Online)
repository.name.fl_str_mv Estudos Universitários (Online) - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
repository.mail.fl_str_mv estudosuniversitarios@ufpe.br
_version_ 1796798323064045568