AN ETHNOARCHAEOLOGICAL PROPOSAL OF THE TERRITORY CONCEPTION: THE MBYA GUARANI AND THE TEKOA PINDOTY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Sabrina de Assis
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos do LEPAARQ
Texto Completo: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/3153
Resumo: Resumo: Os grupos indígenas Mbya Guarani possuem um discurso que privilegia seus territórios como sendo lugares compostos de uma série de elementos físicos, econômicos e simbólicos, previamente preparados para que possam viver de acordo com o que prevê sua cultura e tradição. O Tekoa Pindoty, nome indígena dado a Terra Indígena Ilha da Cotinga, formado pelas Ilhas Cotinga e Rasa da Cotinga, no litoral do Estado do Paraná é um dos lugares que possuem estas características. Segundo os Mbya, a escolha deste território se deu pela presença de vestígios de seus ancestrais e pela confirmação de Nhanderu (Deus verdadeiro) que ali poderiam viver conforme seus ensinamentos. Desta forma, este artigo busca demonstrar uma discussão sobre o processo de ocupação recente Mbya Guarani no Tekoa Pindoty, como eles atribuem este território como um local ideal para que possam viver de acordo com os preceitos estabelecidos por Nhanderu, e como se dá a relação entre teko e nhandereko, que juntos dão vida ao tekoa. Outra questão abordada é quanto a relação cosmológicas dos Mbya com o ambiente próximo ao mar, e como as ilhas Cotinga e Rasa da Cotinga estão presentes na memória indígena. Por fim, serão apresentados alguns conceitos do uso do espaço guarani, de acordo com a dissertação de Francisco Noelli (1993) e a correspondência desses conceitos de acordo com os Mbya Guarani contemporâneos.Abstract: Mbya Guarani indigenous groups have a discourse that privileges their territories as places composed of a series of physical, economic and symbolic elements, previously prepared for them to live according to what predicts their culture and tradition. The Tekoa Pindoty, the indigenous name given to Indigenous Cotinga Island, formed by Islands Cotinga and Rasa Cotinga Island, off the coast of Paraná is one of the places that have these characteristics. According to Mbya, the choice of this area was given by the presence of traces of their ancestors and by the confirmations of Nhanderu (true God) that they could live according to his teachings in this place. Thus, this article seeks to demonstrate a discussion of the process of the recent occupation Mbya Guarani in the Tekoa Pindoty, as they attribute the area as an ideal place for them to live according to the precepts established by Nhanderu, and how is the relationship between teko and nhandereko, which together give life to tekoa. Another question discussed is how much of Mbya cosmological relationship with the environment near the ocean, and how the islands Cotinga and Rasa Cotinga Island and are present in the native memory. Finally, some concepts related to the use of space by Guarani prehistoric and historic groups, and their correspondence in accordance with contemporary Mbya Guarani will be presented.
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Desta forma, este artigo busca demonstrar uma discussão sobre o processo de ocupação recente Mbya Guarani no Tekoa Pindoty, como eles atribuem este território como um local ideal para que possam viver de acordo com os preceitos estabelecidos por Nhanderu, e como se dá a relação entre teko e nhandereko, que juntos dão vida ao tekoa. Outra questão abordada é quanto a relação cosmológicas dos Mbya com o ambiente próximo ao mar, e como as ilhas Cotinga e Rasa da Cotinga estão presentes na memória indígena. Por fim, serão apresentados alguns conceitos do uso do espaço guarani, de acordo com a dissertação de Francisco Noelli (1993) e a correspondência desses conceitos de acordo com os Mbya Guarani contemporâneos.Abstract: Mbya Guarani indigenous groups have a discourse that privileges their territories as places composed of a series of physical, economic and symbolic elements, previously prepared for them to live according to what predicts their culture and tradition. The Tekoa Pindoty, the indigenous name given to Indigenous Cotinga Island, formed by Islands Cotinga and Rasa Cotinga Island, off the coast of Paraná is one of the places that have these characteristics. According to Mbya, the choice of this area was given by the presence of traces of their ancestors and by the confirmations of Nhanderu (true God) that they could live according to his teachings in this place. Thus, this article seeks to demonstrate a discussion of the process of the recent occupation Mbya Guarani in the Tekoa Pindoty, as they attribute the area as an ideal place for them to live according to the precepts established by Nhanderu, and how is the relationship between teko and nhandereko, which together give life to tekoa. Another question discussed is how much of Mbya cosmological relationship with the environment near the ocean, and how the islands Cotinga and Rasa Cotinga Island and are present in the native memory. Finally, some concepts related to the use of space by Guarani prehistoric and historic groups, and their correspondence in accordance with contemporary Mbya Guarani will be presented.Mbya Guarani indigenous groups have a discourse that privileges their territories as places composed of a series of physical, economic and symbolic elements, previously prepared for them to live according to what predicts their culture and tradition. The Tekoa Pindoty, indigenous name given to Indigenous Cotinga Island, formed by Islands Cotinga and Rasa Cotinga Island, off the coast of Paraná is one on the places that have these characteristics. According to Mbya, the choice of this area was given by the presence of traces of their ancestors and by the confirmations of Nhanderu (true God) that they could live according to his teachings in this place. Thus, this article seeks to demonstrate a discussion of the process of the recent occupation Mbya Guarani in theTekoa Pindoty, as they attribute the area as an ideal place for them to live according to the precepts established by Nhanderu, and how is the relationship between teko and nhandereko, which together give life to tekoa. Another question discussed is how much of Mbya cosmological relationship with the environment near the ocean, and how the islands Cotinga and Rasa Cotinga Island and are present in the native memory. Finally, some concepts related to the use of space by Guarani prehistoric and historic groups, and their correspondence in accordance with contemporary Mbya Guarani will be presented.Universidade Federal de Pelotas2014-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/315310.15210/lepaarq.v11i21.3153Cadernos do LEPAARQ (UFPEL); V. 11, N. 21 (2014): JAN-JUN; 62-775391545420; V. 11, N. 21 (2014): JAN-JUN; 62-772316-84121806-911810.15210/lepaarq.v11i21reponame:Cadernos do LEPAARQinstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELporhttps://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/3153/2941Andrade, Sabrina de Assisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-21T00:37:37Zoai:ojs.ufpel:article/3153Revistahttps://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/lepaarq/indexPUBhttp://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/lepaarq/oaimilheirarafael@gmail.com||brunoleo.ribeiro@gmail.com||milheirarafael@gmail.com|| brunoleo.ribeiro@gmail.com2316-84121806-9118opendoar:2020-08-21T00:37:37Cadernos do LEPAARQ - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
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