SOCIALIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EDUCAÇÃO: O ESTUDO DA PRÉ-HISTÓRIA NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FORMAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos do LEPAARQ |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/2852 |
Resumo: | The paper proposes a new reflection on the socialization of Pre-Historic studies since the early school years, focusing the relevance of such knowledge as praxis in child education. The contributes of Prehistory to elementary school students are discussed and a brief analysis of the education system’s history is made, defining pedagogy and didactics as pivotal trends of the formal education system’s practices. It concludes with the enumeration of relevant factors for the study of Prehistory as principle and fundament for the understanding of our species. |
id |
UFPEL-2_7d5d5c5acb3fbade0c9fcfe4055ac327 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufpel:article/2852 |
network_acronym_str |
UFPEL-2 |
network_name_str |
Cadernos do LEPAARQ |
repository_id_str |
|
spelling |
SOCIALIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EDUCAÇÃO: O ESTUDO DA PRÉ-HISTÓRIA NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FORMALSOCIALIZATION OF KNOWLEDGE IN EDUCATION: THE TEACHING OF PREHISTORY IN THE EARLY YEARS OF FORMAL EDUCATIONKnowledge socializationPrehistoryEducationHeritage.Socialização do ConhecimentoPré-HistóriaEducaçãoPatrimónioThe paper proposes a new reflection on the socialization of Pre-Historic studies since the early school years, focusing the relevance of such knowledge as praxis in child education. The contributes of Prehistory to elementary school students are discussed and a brief analysis of the education system’s history is made, defining pedagogy and didactics as pivotal trends of the formal education system’s practices. It concludes with the enumeration of relevant factors for the study of Prehistory as principle and fundament for the understanding of our species.Resumo: O artigo propõe uma nova reflexão sobre o estudo da Pré-História socializado desde os primeiros anos de vida escolar, tomando como enfoque a importância deste conhecimento como praxis na educação infantil. Discute os contributos da Pré-História para os alunos do 1º ciclo (fundamental) e faz um breve histórico sobre o sistema educativo definindo a pedagogia e a didática como viés articulador das práticas do sistema de ensino formal. Conclui com a enumeração de fatores relevantes ao estudo da Pré-História como princípio e fundamento para a compreensão da própria espécie.Abstract: The paper proposes a new reflection on the socialization of Pre-Historic studies since the early school years, focusing the relevance of such knowledge as praxis in child education. The contributes of Prehistory to elementary school students are discussed and a brief analysis of the education system’s history is made, defining pedagogy and didactics as pivotal trends of the formal education system’s practices. It concludes with the enumeration of relevant factors for the study of Prehistory as principle and fundament for the understanding of our species.Universidade Federal de Pelotas2014-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/285210.15210/lepaarq.v11i21.2852Cadernos do LEPAARQ (UFPEL); V. 11, N. 21 (2014): JAN-JUN; 139-1555391545420; V. 11, N. 21 (2014): JAN-JUN; 139-1552316-84121806-911810.15210/lepaarq.v11i21reponame:Cadernos do LEPAARQinstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELporhttps://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/2852/2945Bahia, Izabela RezendeOosterbeek, Luizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-20T20:47:46Zoai:ojs.ufpel:article/2852Revistahttps://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/lepaarq/indexPUBhttp://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/lepaarq/oaimilheirarafael@gmail.com||brunoleo.ribeiro@gmail.com||milheirarafael@gmail.com|| brunoleo.ribeiro@gmail.com2316-84121806-9118opendoar:2020-08-20T20:47:46Cadernos do LEPAARQ - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SOCIALIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EDUCAÇÃO: O ESTUDO DA PRÉ-HISTÓRIA NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FORMAL SOCIALIZATION OF KNOWLEDGE IN EDUCATION: THE TEACHING OF PREHISTORY IN THE EARLY YEARS OF FORMAL EDUCATION |
title |
SOCIALIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EDUCAÇÃO: O ESTUDO DA PRÉ-HISTÓRIA NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FORMAL |
spellingShingle |
SOCIALIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EDUCAÇÃO: O ESTUDO DA PRÉ-HISTÓRIA NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FORMAL Bahia, Izabela Rezende Knowledge socialization Prehistory Education Heritage. Socialização do Conhecimento Pré-História Educação Património |
title_short |
SOCIALIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EDUCAÇÃO: O ESTUDO DA PRÉ-HISTÓRIA NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FORMAL |
title_full |
SOCIALIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EDUCAÇÃO: O ESTUDO DA PRÉ-HISTÓRIA NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FORMAL |
title_fullStr |
SOCIALIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EDUCAÇÃO: O ESTUDO DA PRÉ-HISTÓRIA NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FORMAL |
title_full_unstemmed |
SOCIALIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EDUCAÇÃO: O ESTUDO DA PRÉ-HISTÓRIA NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FORMAL |
title_sort |
SOCIALIZAÇÃO DO CONHECIMENTO NA EDUCAÇÃO: O ESTUDO DA PRÉ-HISTÓRIA NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FORMAL |
author |
Bahia, Izabela Rezende |
author_facet |
Bahia, Izabela Rezende Oosterbeek, Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Oosterbeek, Luiz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bahia, Izabela Rezende Oosterbeek, Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Knowledge socialization Prehistory Education Heritage. Socialização do Conhecimento Pré-História Educação Património |
topic |
Knowledge socialization Prehistory Education Heritage. Socialização do Conhecimento Pré-História Educação Património |
description |
The paper proposes a new reflection on the socialization of Pre-Historic studies since the early school years, focusing the relevance of such knowledge as praxis in child education. The contributes of Prehistory to elementary school students are discussed and a brief analysis of the education system’s history is made, defining pedagogy and didactics as pivotal trends of the formal education system’s practices. It concludes with the enumeration of relevant factors for the study of Prehistory as principle and fundament for the understanding of our species. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/2852 10.15210/lepaarq.v11i21.2852 |
url |
https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/2852 |
identifier_str_mv |
10.15210/lepaarq.v11i21.2852 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/lepaarq/article/view/2852/2945 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos do LEPAARQ (UFPEL); V. 11, N. 21 (2014): JAN-JUN; 139-155 5391545420; V. 11, N. 21 (2014): JAN-JUN; 139-155 2316-8412 1806-9118 10.15210/lepaarq.v11i21 reponame:Cadernos do LEPAARQ instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) instacron:UFPEL |
instname_str |
Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Cadernos do LEPAARQ |
collection |
Cadernos do LEPAARQ |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos do LEPAARQ - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
milheirarafael@gmail.com||brunoleo.ribeiro@gmail.com||milheirarafael@gmail.com|| brunoleo.ribeiro@gmail.com |
_version_ |
1799756125501915136 |