NEOLIBERALISM IN THE NATIONAL LITERACY POLICY: A DECREE NO. 9.765/2019 ANALYSIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza de Castro, Estela
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Medeiros Nogueira, Gabriela, Gonçalves Ferreira, Carmen Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4803
Resumo: In this article, the terms and concepts that highlight the neoliberal perspective of the National Literacy Policy (PNA) were analyzed through documentary research that used the principles of content analysis as an analytical tool. The primary sources of this study consisted of Decree No. 9.765, of April 11, 2019, and the PNA’s Notebook, and the secondary sources, in studies referring to the influence of neoliberalism on Brazilian educational policies. In addition to observing conceptions that, aligned with capitalist interests, are under strong influence from the neoliberal perspective, the research results show that the PNA takes a sectarian stance by disregarding the history of the literacy process in Brazil and the knowledge built through democratic discussions for education and teacher training. Awareness about this issue equips researchers and professionals in the areas of Early Childhood Education and Literacy in the face of representative forms that legitimize the ideologies of neoliberalism and produce ways of thinking and acting in education.
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In addition to observing conceptions that, aligned with capitalist interests, are under strong influence from the neoliberal perspective, the research results show that the PNA takes a sectarian stance by disregarding the history of the literacy process in Brazil and the knowledge built through democratic discussions for education and teacher training. Awareness about this issue equips researchers and professionals in the areas of Early Childhood Education and Literacy in the face of representative forms that legitimize the ideologies of neoliberalism and produce ways of thinking and acting in education.En este artículo se analizaron los términos y conceptos que resaltan la perspectiva neoliberal de la Política Nacional de Alfabetización (PNA), a través de una investigación documental que utilizó los principios del análisis de contenido como herramienta analítica. Las fuentes primarias de este estudio consistieron en el Decreto n. 9.765, de 11 de abril de 2019 y el Cuaderno de la PNA, y las fuentes secundarias, en estudios referidos a la influencia del neoliberalismo en las políticas educativas brasileñas. Además de observar concepciones que, alineadas con los intereses capitalistas, están bajo fuerte influencia de la perspectiva neoliberal, los resultados de la investigación muestran que la PNA adopta una postura sectaria al desconocer la historia del proceso de alfabetización en Brasil y los conocimientos construidos a través de discusiones democráticas para la educación y la formación docente. La conciencia sobre esta cuestión equipa a investigadores y profesionales de las áreas de Educación Infantil y Alfabetización frente a formas representativas que legitiman las ideologías del neoliberalismo y producen formas de pensar y actuar en educaciónNeste artigo analisa-se os termos e as concepções que evidenciam a perspectiva neoliberal da Política Nacional de Alfabetização (PNA) por meio de uma pesquisa documental que se valeu dos princípios da análise de conteúdo como ferramenta analítica. As fontes primárias deste estudo consistiram no Decreto nº 9.765, de 11 de abril de 2019 e no Caderno da PNA, e as fontes secundárias, em estudos referentes à influência do neoliberalismo nas políticas educacionais brasileiras. Além da observação de concepções que, alinhadas a interesses capitalistas, estão sob forte influência da perspectiva neoliberal, os resultados da pesquisa mostram que a PNA assume uma postura sectária ao desconsiderar a história do processo da alfabetização no Brasil e os conhecimentos construídos por meio de discussões democráticas pela educação e para a formação de professores. A conscientização acerca desta questão instrumentaliza pesquisadores e profissionais das áreas da Educação Infantil e da Alfabetização frente às formas representativas que legitimam as ideologias do neoliberalismo e produzem modos de pensar e atuar na educação.Universidade Federal do Piauí2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/480310.26694/rles.v27i55.4803Languages, Education and Society; Vol. 27 No. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 24Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 27 Núm. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 24Linguagens, Educação e Sociedade; v. 27 n. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 242526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4803/4187Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza de Castro, EstelaMedeiros Nogueira, Gabriela Gonçalves Ferreira, Carmen Regina2023-12-27T20:51:58Zoai:periodicos.ufpi.br:article/4803Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-12-27T20:51:58Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
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