Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias Regis, Belisa
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Coelho da Silva Irigoite, Josa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017
Resumo: This article brings as its theme the literacy proposals of the Bolsonaro government present in the current National Literacy Plan (PNA) in dialogue with academic theorizations of the last decades and other documents that parameterize Education. We sought to answer the following question: Do the current literacy proposals of the Bolsonaro government represent innovations in the educational field or setbacks to old and outdated discussions? To this end, a qualitative study with a documentary approach was developed. The theoretical contribution permeates literacy studies, as well as contributions from education scholars about literacy. The results point to significant setbacks, such as, for example, the defense of the only “savior” literacy method; little consideration of the intersubjective dimension of reading and the social side of learning to write; and the erasure of academic theories about literacy.
id UFSC-24_f76a927a6e1558b8973c79889c810439
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/91017
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?Propuestas de alfabetización en el gobierno de Bolsonaro: innovación o retorno?Propostas de alfabetização no governo Bolsonaro: inovação ou retrocesso?LiteracyBolsonaro governmentLiteracy MethodsPNAAlfabetización y LetramientoGobierno de BolsonaroMétodos de alfabetizaciónPNAAlfabetização e LetramentoGoverno BolsonaroMétodos de AlfabetizaçãoPNAThis article brings as its theme the literacy proposals of the Bolsonaro government present in the current National Literacy Plan (PNA) in dialogue with academic theorizations of the last decades and other documents that parameterize Education. We sought to answer the following question: Do the current literacy proposals of the Bolsonaro government represent innovations in the educational field or setbacks to old and outdated discussions? To this end, a qualitative study with a documentary approach was developed. The theoretical contribution permeates literacy studies, as well as contributions from education scholars about literacy. The results point to significant setbacks, such as, for example, the defense of the only “savior” literacy method; little consideration of the intersubjective dimension of reading and the social side of learning to write; and the erasure of academic theories about literacy.Este artículo trae como tema las propuestas de alfabetización del gobierno de Bolsonaro presentes en el actual Plan Nacional de Alfabetización (PNA) en diálogo con teorizaciones académicas de las últimas décadas y otros documentos que parametrizan la Educación. Buscamos responder a la siguiente pregunta: ¿Las actuales propuestas de alfabetización del gobierno de Bolsonaro representan innovaciones en el campo educativo o retrocesos en viejas y superadas discusiones? Para ello se desarrolló un estudio cualitativo con enfoque documental. La contribución teórica impregna los estudios de letramiento, así como las contribuciones de los estudiosos de la educación sobre la alfabetización. Los resultados apuntan a importantes retrocesos, como, por ejemplo, la defensa del único método de alfabetización; poca consideración de la dimensión intersubjetiva de la lectura y el aspecto social del aprendizaje de la escritura; y el borrado de las teorías académicas sobre el letramiento.O presente artigo traz como tema as propostas de alfabetização do governo Bolsonaro presentes no atual Plano Nacional de Alfabetização (PNA) em diálogo com teorizações acadêmicas das últimas décadas e outros documentos parametrizadores da Educação. Buscou-se responder a seguinte questão: As atuais propostas de alfabetização do governo Bolsonaro representam inovações no âmbito educacional ou retrocessos a antigas e já ultrapassadas discussões? Para tanto, desenvolveu-se um estudo qualitativo de enfoque documental. O aporte teórico perpassa os estudos do letramento, além de contribuições de estudiosos da Educação acerca da alfabetização. Os resultados sinalizam para significativos retrocessos, como, por exemplo, a defesa de único método de alfabetização; a pouca consideração da dimensão intersubjetiva da leitura e do lado social da aprendizagem da escrita; e o apagamento das teorizações acadêmicas acerca do letramento.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2024-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/9101710.5007/1984-8412.2023.e91017Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9585-9606Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9585-9606Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9585-96061984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017/55357https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017/55358http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias Regis, BelisaCoelho da Silva Irigoite, Josa2024-03-06T18:59:12Zoai:periodicos.ufsc.br:article/91017Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2024-03-06T18:59:12Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?
Propuestas de alfabetización en el gobierno de Bolsonaro: innovación o retorno?
Propostas de alfabetização no governo Bolsonaro: inovação ou retrocesso?
title Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?
spellingShingle Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?
Dias Regis, Belisa
Literacy
Bolsonaro government
Literacy Methods
PNA
Alfabetización y Letramiento
Gobierno de Bolsonaro
Métodos de alfabetización
PNA
Alfabetização e Letramento
Governo Bolsonaro
Métodos de Alfabetização
PNA
title_short Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?
title_full Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?
title_fullStr Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?
title_full_unstemmed Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?
title_sort Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?
author Dias Regis, Belisa
author_facet Dias Regis, Belisa
Coelho da Silva Irigoite, Josa
author_role author
author2 Coelho da Silva Irigoite, Josa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias Regis, Belisa
Coelho da Silva Irigoite, Josa
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Bolsonaro government
Literacy Methods
PNA
Alfabetización y Letramiento
Gobierno de Bolsonaro
Métodos de alfabetización
PNA
Alfabetização e Letramento
Governo Bolsonaro
Métodos de Alfabetização
PNA
topic Literacy
Bolsonaro government
Literacy Methods
PNA
Alfabetización y Letramiento
Gobierno de Bolsonaro
Métodos de alfabetización
PNA
Alfabetização e Letramento
Governo Bolsonaro
Métodos de Alfabetização
PNA
description This article brings as its theme the literacy proposals of the Bolsonaro government present in the current National Literacy Plan (PNA) in dialogue with academic theorizations of the last decades and other documents that parameterize Education. We sought to answer the following question: Do the current literacy proposals of the Bolsonaro government represent innovations in the educational field or setbacks to old and outdated discussions? To this end, a qualitative study with a documentary approach was developed. The theoretical contribution permeates literacy studies, as well as contributions from education scholars about literacy. The results point to significant setbacks, such as, for example, the defense of the only “savior” literacy method; little consideration of the intersubjective dimension of reading and the social side of learning to write; and the erasure of academic theories about literacy.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017
10.5007/1984-8412.2023.e91017
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e91017
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017/55357
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017/55358
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9585-9606
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9585-9606
Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9585-9606
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417743065088