Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017 |
Resumo: | This article brings as its theme the literacy proposals of the Bolsonaro government present in the current National Literacy Plan (PNA) in dialogue with academic theorizations of the last decades and other documents that parameterize Education. We sought to answer the following question: Do the current literacy proposals of the Bolsonaro government represent innovations in the educational field or setbacks to old and outdated discussions? To this end, a qualitative study with a documentary approach was developed. The theoretical contribution permeates literacy studies, as well as contributions from education scholars about literacy. The results point to significant setbacks, such as, for example, the defense of the only “savior” literacy method; little consideration of the intersubjective dimension of reading and the social side of learning to write; and the erasure of academic theories about literacy. |
id |
UFSC-24_f76a927a6e1558b8973c79889c810439 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/91017 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return?Propuestas de alfabetización en el gobierno de Bolsonaro: innovación o retorno?Propostas de alfabetização no governo Bolsonaro: inovação ou retrocesso?LiteracyBolsonaro governmentLiteracy MethodsPNAAlfabetización y LetramientoGobierno de BolsonaroMétodos de alfabetizaciónPNAAlfabetização e LetramentoGoverno BolsonaroMétodos de AlfabetizaçãoPNAThis article brings as its theme the literacy proposals of the Bolsonaro government present in the current National Literacy Plan (PNA) in dialogue with academic theorizations of the last decades and other documents that parameterize Education. We sought to answer the following question: Do the current literacy proposals of the Bolsonaro government represent innovations in the educational field or setbacks to old and outdated discussions? To this end, a qualitative study with a documentary approach was developed. The theoretical contribution permeates literacy studies, as well as contributions from education scholars about literacy. The results point to significant setbacks, such as, for example, the defense of the only “savior” literacy method; little consideration of the intersubjective dimension of reading and the social side of learning to write; and the erasure of academic theories about literacy.Este artículo trae como tema las propuestas de alfabetización del gobierno de Bolsonaro presentes en el actual Plan Nacional de Alfabetización (PNA) en diálogo con teorizaciones académicas de las últimas décadas y otros documentos que parametrizan la Educación. Buscamos responder a la siguiente pregunta: ¿Las actuales propuestas de alfabetización del gobierno de Bolsonaro representan innovaciones en el campo educativo o retrocesos en viejas y superadas discusiones? Para ello se desarrolló un estudio cualitativo con enfoque documental. La contribución teórica impregna los estudios de letramiento, así como las contribuciones de los estudiosos de la educación sobre la alfabetización. Los resultados apuntan a importantes retrocesos, como, por ejemplo, la defensa del único método de alfabetización; poca consideración de la dimensión intersubjetiva de la lectura y el aspecto social del aprendizaje de la escritura; y el borrado de las teorías académicas sobre el letramiento.O presente artigo traz como tema as propostas de alfabetização do governo Bolsonaro presentes no atual Plano Nacional de Alfabetização (PNA) em diálogo com teorizações acadêmicas das últimas décadas e outros documentos parametrizadores da Educação. Buscou-se responder a seguinte questão: As atuais propostas de alfabetização do governo Bolsonaro representam inovações no âmbito educacional ou retrocessos a antigas e já ultrapassadas discussões? Para tanto, desenvolveu-se um estudo qualitativo de enfoque documental. O aporte teórico perpassa os estudos do letramento, além de contribuições de estudiosos da Educação acerca da alfabetização. Os resultados sinalizam para significativos retrocessos, como, por exemplo, a defesa de único método de alfabetização; a pouca consideração da dimensão intersubjetiva da leitura e do lado social da aprendizagem da escrita; e o apagamento das teorizações acadêmicas acerca do letramento.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2024-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/9101710.5007/1984-8412.2023.e91017Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9585-9606Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9585-9606Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9585-96061984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017/55357https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017/55358http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias Regis, BelisaCoelho da Silva Irigoite, Josa2024-03-06T18:59:12Zoai:periodicos.ufsc.br:article/91017Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2024-03-06T18:59:12Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return? Propuestas de alfabetización en el gobierno de Bolsonaro: innovación o retorno? Propostas de alfabetização no governo Bolsonaro: inovação ou retrocesso? |
title |
Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return? |
spellingShingle |
Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return? Dias Regis, Belisa Literacy Bolsonaro government Literacy Methods PNA Alfabetización y Letramiento Gobierno de Bolsonaro Métodos de alfabetización PNA Alfabetização e Letramento Governo Bolsonaro Métodos de Alfabetização PNA |
title_short |
Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return? |
title_full |
Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return? |
title_fullStr |
Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return? |
title_full_unstemmed |
Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return? |
title_sort |
Literacy proposals in the Bolsonaro government: Innovation or return? |
author |
Dias Regis, Belisa |
author_facet |
Dias Regis, Belisa Coelho da Silva Irigoite, Josa |
author_role |
author |
author2 |
Coelho da Silva Irigoite, Josa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias Regis, Belisa Coelho da Silva Irigoite, Josa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy Bolsonaro government Literacy Methods PNA Alfabetización y Letramiento Gobierno de Bolsonaro Métodos de alfabetización PNA Alfabetização e Letramento Governo Bolsonaro Métodos de Alfabetização PNA |
topic |
Literacy Bolsonaro government Literacy Methods PNA Alfabetización y Letramiento Gobierno de Bolsonaro Métodos de alfabetización PNA Alfabetização e Letramento Governo Bolsonaro Métodos de Alfabetização PNA |
description |
This article brings as its theme the literacy proposals of the Bolsonaro government present in the current National Literacy Plan (PNA) in dialogue with academic theorizations of the last decades and other documents that parameterize Education. We sought to answer the following question: Do the current literacy proposals of the Bolsonaro government represent innovations in the educational field or setbacks to old and outdated discussions? To this end, a qualitative study with a documentary approach was developed. The theoretical contribution permeates literacy studies, as well as contributions from education scholars about literacy. The results point to significant setbacks, such as, for example, the defense of the only “savior” literacy method; little consideration of the intersubjective dimension of reading and the social side of learning to write; and the erasure of academic theories about literacy. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017 10.5007/1984-8412.2023.e91017 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2023.e91017 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017/55357 https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91017/55358 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9585-9606 Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9585-9606 Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9585-9606 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051417743065088 |