SCHOOL LIBRARY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Marina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Eggert-Steindel, Gisela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3923
Resumo: The aim of this article is to map national and international scientific productions on the School Library in Early Childhood Education produced between 1996 and 2021. In this article, a Systematic Literature Review was carried out in databases: Catalog of theses and dissertation CAPES; BRAPCI; CAPES journal portal; Web of Science; EBSCO; and SCOPUS. Articles, dissertations and theses were selected to compose the textual corpus of this review, totaling 27 publications. Literature indicates the intrinsic value of the School Library for children from an early age. The works found pointed to the potential of the School Library in the development of practices that favor reading and writing skills in Early Childhood Education, considering the concepts of literacy and literacy in early childhood. Another highlight found in the literature refers to the importance of the family for the success of activities carried out by the library, since their participation must be active and conscious in favor of the child's development.
id UFPI-5_5248afec9a32aab38f52444149f55f57
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpi.br:article/3923
network_acronym_str UFPI-5
network_name_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository_id_str
spelling SCHOOL LIBRARY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEWLA BIBLIOTECA ESCOLAR EN EDUCACIÓN INFANTIL: REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA LITERATURABIBLIOTECA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURABiblioteca EscolarEducação infantilRevisão sistemática de literaturaThe aim of this article is to map national and international scientific productions on the School Library in Early Childhood Education produced between 1996 and 2021. In this article, a Systematic Literature Review was carried out in databases: Catalog of theses and dissertation CAPES; BRAPCI; CAPES journal portal; Web of Science; EBSCO; and SCOPUS. Articles, dissertations and theses were selected to compose the textual corpus of this review, totaling 27 publications. Literature indicates the intrinsic value of the School Library for children from an early age. The works found pointed to the potential of the School Library in the development of practices that favor reading and writing skills in Early Childhood Education, considering the concepts of literacy and literacy in early childhood. Another highlight found in the literature refers to the importance of the family for the success of activities carried out by the library, since their participation must be active and conscious in favor of the child's development.El objetivo de este artículo es mapear las producciones científicas nacionales e internacionales sobre la Biblioteca Escolar en las instituciones de Educación Infantil producidas entre 1996 y 2021. En este artículo se realizó una Revisión Sistemática de la Literatura en las siguientes bases de datos: Catálogo de tesis y disertaciones de la CAPES; BRAPCI; portal de revistas CAPES; Web de la Ciencia; EBSCO; y SCOPUS. Se seleccionaron artículos, disertaciones y tesis para componer el corpus textual de esta revisión, resultando en 27 publicaciones. La literatura indica el valor intrínseco de la Biblioteca Escolar para los niños desde edades tempranas. Los trabajos encontrados apuntaron para el potencial de la Biblioteca Escolar en el desarrollo de prácticas que favorezcan las habilidades de lectura y escritura en la Educación Infantil, considerando los conceptos de lectoescritura y lectoescritura en la primera infancia. Otro destaque encontrado en la literatura se refiere a la importancia de la familia para el éxito de las actividades que realiza la biblioteca, su participación debe ser activa y consciente a favor del Desarrollo del niño.O objetivo deste artigo é mapear produções científicas, nacionais e internacionais, sobre a Biblioteca Escolar nas instituições de Educação Infantil produzidas entre os anos de 1996 e 2021. Neste artigo, se realizou uma Revisão Sistemática de Literatura nas seguintes bases de dados: Catálogo de teses e dissertação da CAPES; BRAPCI; Portal de periódicos da CAPES; Web of Science; EBSCO; e SCOPUS. Foram selecionados para compor o corpus textual desta revisão artigos, dissertações e teses que resultaram em 27 publicações. A Literatura indica o valor intrínseco da Biblioteca Escolar para a criança desde a mais tenra idade. Os trabalhos encontrados apontaram para as potencialidades da Biblioteca Escolar no desenvolvimento de práticas que favorecem as habilidades de leitura e escrita na Educação Infantil, considerando os conceitos de alfabetização e letramento na primeira infância. Outro destaque encontrado na literatura refere-se à importância da família para o sucesso das atividades feitas pela biblioteca, sua participação deve ser ativa e consciente em prol do desenvolvimento da criança.Universidade Federal do Piauí2023-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/392310.26694/rles.v27i55.3923Languages, Education and Society; Vol. 27 No. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 30Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 27 Núm. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 30Linguagens, Educação e Sociedade; v. 27 n. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 302526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3923/3916Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, MarinaEggert-Steindel, Gisela2023-12-27T20:51:58Zoai:periodicos.ufpi.br:article/3923Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-12-27T20:51:58Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
dc.title.none.fl_str_mv SCHOOL LIBRARY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
LA BIBLIOTECA ESCOLAR EN EDUCACIÓN INFANTIL: REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA LITERATURA
BIBLIOTECA ESCOLAR NA EDUCAÇÃO INFANTIL: REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURA
title SCHOOL LIBRARY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
spellingShingle SCHOOL LIBRARY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
Moreira, Marina
Biblioteca Escolar
Educação infantil
Revisão sistemática de literatura
title_short SCHOOL LIBRARY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_full SCHOOL LIBRARY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_fullStr SCHOOL LIBRARY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_full_unstemmed SCHOOL LIBRARY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_sort SCHOOL LIBRARY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
author Moreira, Marina
author_facet Moreira, Marina
Eggert-Steindel, Gisela
author_role author
author2 Eggert-Steindel, Gisela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Marina
Eggert-Steindel, Gisela
dc.subject.por.fl_str_mv Biblioteca Escolar
Educação infantil
Revisão sistemática de literatura
topic Biblioteca Escolar
Educação infantil
Revisão sistemática de literatura
description The aim of this article is to map national and international scientific productions on the School Library in Early Childhood Education produced between 1996 and 2021. In this article, a Systematic Literature Review was carried out in databases: Catalog of theses and dissertation CAPES; BRAPCI; CAPES journal portal; Web of Science; EBSCO; and SCOPUS. Articles, dissertations and theses were selected to compose the textual corpus of this review, totaling 27 publications. Literature indicates the intrinsic value of the School Library for children from an early age. The works found pointed to the potential of the School Library in the development of practices that favor reading and writing skills in Early Childhood Education, considering the concepts of literacy and literacy in early childhood. Another highlight found in the literature refers to the importance of the family for the success of activities carried out by the library, since their participation must be active and conscious in favor of the child's development.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3923
10.26694/rles.v27i55.3923
url https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3923
identifier_str_mv 10.26694/rles.v27i55.3923
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3923/3916
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
dc.source.none.fl_str_mv Languages, Education and Society; Vol. 27 No. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 30
Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 27 Núm. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 30
Linguagens, Educação e Sociedade; v. 27 n. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 30
2526-8449
reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron:UFPI
instname_str Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron_str UFPI
institution UFPI
reponame_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
collection Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)
repository.mail.fl_str_mv revistales.ppged@ufpi.edu.br
_version_ 1796797445262278656