CURRÍCULUM, PENSAMIENTO CRÍTICO Y CONOCIMIENTO SOCIAL EN EL BACHILLERATO LATINOAMERICANO
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagens, Educação e Sociedade (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2750 |
Resumo: | We present a comparative study of different uses of critical thinking in the curricula of the compulsory high school social sciences area in Latin America. We interwove two perspectives of critical thinking, analytical and deconstructive, with four curricular types of social science teaching: canonical, neoliberal, critical-functional, and counter-narrative, to identify the similarities and differences throughout the region, on the educational functions that have given to critical thinking within the curricular contents aimed at social knowledge. Likewise, we highlight the role in civic education and political education that underlies the curricular use of critical thinking. It is a comparative, qualitative, and interpretive study based in the first instance on a codification process of the grounded theory and in a second moment on the political analysis of the curricular discourses. |
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CURRÍCULUM, PENSAMIENTO CRÍTICO Y CONOCIMIENTO SOCIAL EN EL BACHILLERATO LATINOAMERICANOPensamento crítico. Ensino de Ciências Sociais. Bacharelado.Pensamiento crítico. Enseñanza de las ciencias sociales. BachilleratoCritical Thinking. Social Studies. High School.We present a comparative study of different uses of critical thinking in the curricula of the compulsory high school social sciences area in Latin America. We interwove two perspectives of critical thinking, analytical and deconstructive, with four curricular types of social science teaching: canonical, neoliberal, critical-functional, and counter-narrative, to identify the similarities and differences throughout the region, on the educational functions that have given to critical thinking within the curricular contents aimed at social knowledge. Likewise, we highlight the role in civic education and political education that underlies the curricular use of critical thinking. It is a comparative, qualitative, and interpretive study based in the first instance on a codification process of the grounded theory and in a second moment on the political analysis of the curricular discourses.Se presenta aquí un estudio comparativo de los usos del pensamiento crítico en los currículos del área de ciencias sociales de bachillerato obligatorio en América Latina. A partir de la oposición entre perspectiva analítica y perspectiva deconstructiva del pensamiento crítico y su relación con cuatro tipos curriculares de la enseñanza de las ciencias sociales: canónico, neoliberal, critico funcional y contranarrativo, se exponen las semejanzas y las diferencias a lo largo de la región, sobre la función educativa que se le otorga al pensamiento crítico dentro de los contenidos curriculares destinados al conocimiento social. Se resalta, asimismo, su papel en la formación ciudadana y la educación política que subyace en el uso curricular de pensamiento crítico. Es un comparativo, cualitativo y de carácter interpretativo basado en primera instancia en un proceso de codificación de la teoría fundamentada y en un segundo momento en el análisis político del discurso curricular.Apresenta-se aqui um estudo comparativo dos usos do pensamento crítico na área de ciências sociais do ensino médio obrigatório na América Latina. A partir da oposição entre perspectiva analítica e perspectiva desconstrutiva do pensamento crítico e sua relação com quatro tipos curriculares de ensino de ciências sociais: canônico, neoliberal, crítico funcional e contranarrativo, as semelhanças e diferenças são expostas em toda a região, sobre a função educativa que é dada ao pensamento crítico dentro dos conteúdos curriculares voltados para o conhecimento social. Da mesma forma, destaca-se o seu papel na formação cidadã e na educação política que fundamenta o uso curricular do pensamento crítico. Trata-se de um caráter comparativo, qualitativo e interpretativo baseado em um primeiro momento em um processo de codificação da teoria fundamentada e em um segundo momento na análise política do discurso curricular.Universidade Federal do Piauí2022-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/275010.26694/rles.v25i49.2750Languages, Education and Society; Vol. 25 No. 49 (2021): Linguagens, Educação e SociedadeLenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 25 Núm. 49 (2021): Linguagens, Educação e SociedadeLinguagens, Educação e Sociedade; v. 25 n. 49 (2021): Linguagens, Educação e Sociedade2526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2750/2588Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessARGÜELLO, DALIAPLÁ, SEBASTIÁN2023-06-02T18:28:51Zoai:periodicos.ufpi.br:article/2750Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-06-02T18:28:51Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false |
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