TIME TO LEARN COURSE AND EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arruda , Tatiana Santos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2911
Resumo: The purpose of this article is to analyze how the Tempo de Aprender course approaches the process of initial learning of written language, in early childhood education. We start from the understanding that this stage has a pedagogical specificity aimed at the integral development of children and their cultural formation and that the initial learning of written language involves the processes of literacy. The construction of the information took place according to the content analysis, followed by the documentary analysis of the modules present in the course. In the final considerations we conclude that: a) the course does not consider the social function of early childhood education and its relationship with the initial written language learning process; b) the conceptions of child and childhood refer to passive subjects in the learning process; c) there is a disconnect between the educational processes and the children's experiences, which includes the absence of the different social functions of writing.
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spelling TIME TO LEARN COURSE AND EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A CRITICAL ANALYSISCURSO TIEMPO PARA APRENDER Y EDUCACIÓN INFANTIL: UN ANÁLISIS CRÍTICACURSO TEMPO DE APRENDER E EDUCAÇÃO INFANTIL: UMA ANÁLISE CRÍTICATempo de Aprender. Educação infantil. Alfabetização e letramento.Tiempo de Aprender. Educación infantil. AlfabetizaciónTime to Learn. Child education. LiteracyThe purpose of this article is to analyze how the Tempo de Aprender course approaches the process of initial learning of written language, in early childhood education. We start from the understanding that this stage has a pedagogical specificity aimed at the integral development of children and their cultural formation and that the initial learning of written language involves the processes of literacy. The construction of the information took place according to the content analysis, followed by the documentary analysis of the modules present in the course. In the final considerations we conclude that: a) the course does not consider the social function of early childhood education and its relationship with the initial written language learning process; b) the conceptions of child and childhood refer to passive subjects in the learning process; c) there is a disconnect between the educational processes and the children's experiences, which includes the absence of the different social functions of writing.El objetivo de este artículo es analizar cómo la asignatura Tempo de Aprender aborda el proceso de aprendizaje inicial de la lengua escrita, en la educación infantil. Partimos del entendimiento de que esta etapa tiene una especificidad pedagógica dirigida al desarrollo integral de los niños y su formación cultural y que el aprendizaje inicial de la lengua escrita involucra lo proceso de alfabetización. La construcción de la información se llevó a cabo de acuerdo con el análisis de contenido, seguido del análisis documental de los módulos presentes en el curso. En las consideraciones finales concluimos que: a) el curso no considera la función social de la educación infantil y su relación con el proceso inicial de aprendizaje de la lengua escrita; b) las concepciones de niñez se refieren a sujetos pasivos en el proceso de aprendizaje; c) existe una desconexión entre los procesos educativos y las experiencias de los niños, que incluye la ausencia de las diferentes funciones sociales de la escritura.O objetivo deste artigo é analisar como o curso Tempo de Aprender aborda o processo de aprendizagem inicial da língua escrita, na educação infantil. Partimos da compreensão de que esta etapa possui uma especificidade pedagógica voltada ao desenvolvimento integral das crianças e sua formação cultural e que a aprendizagem inicial da língua escrita envolve os processos de alfabetização e letramento. A construção das informações ocorreu segundo a análise de conteúdo, seguindo com a análise documental dos módulos presentes no curso. Nas considerações finais concluímos que: a) o curso não considera a função social da educação infantil e sua relação com o processo de aprendizagem inicial da língua escrita; b) as concepções de criança e infância remetem a sujeitos passivos no processo de aprendizagem; c) há uma desarticulação entre os processos educativos e as experiências das crianças, o que abrange a ausência das diferentes funções sociais da escrita.Universidade Federal do Piauí2022-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/291110.26694/rles.v26i50.2911Languages, Education and Society; Vol. 26 No. 50 (2022): Linguagens, Educação e Sociedade; 281-314Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 26 Núm. 50 (2022): Linguagens, Educação e Sociedade; 281-314Linguagens, Educação e Sociedade; v. 26 n. 50 (2022): Linguagens, Educação e Sociedade; 281-3142526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2911/2768Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessArruda , Tatiana Santos2022-10-18T19:15:59Zoai:periodicos.ufpi.br:article/2911Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2022-10-18T19:15:59Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
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