Projeto Político Pedagógico em Ação : discutindo a emancipação de base freiriana - a voz de educandos do Colégio Municipal Pelotense

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barz, Carlos Alberto
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1612
Resumo: The construction of a humanized world demands the implementation of critical and educational processes capable to transform. In this sense, this work aimed to analyze the development of the emancipation concept proposed by the pedagogic political project of the Pelotense Municipal School, taking into account that this is taken from Paulo Freire's thought. This way, the central objective of this research looked for answering in what measure the students of this school manifest some indication of a coherent positioning of emancipation with the political-pedagogic proposal of Freire. Starting from the speech of the pedagogic coordination of the researched school it was noticed that the emancipation concept is interpreted as a political conquest executed from the political-social emersion, looking for each subject's formation gone back to the compromising with a society project in the direction of the universal objectives. The research demonstrated that there are approaches of the emancipation concept thought by the Pelotense Municipal School and the be-more freiriana category . As methodological procedure, the investigation used the resource of the established dialogue starting from the meeting between the thought of Freire and the subjects of the research (students of the third year of the high school). In the investigative way the study intended to unfold the freiriano s be-more, from where were extracted the categories: autonomy, dialogue, understanding and the ethics, that were used to theorize the exhibition of the subjects of the research mediated by the problem-solving of the emerging themes in the socioeconomic reality of the students
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Starting from the speech of the pedagogic coordination of the researched school it was noticed that the emancipation concept is interpreted as a political conquest executed from the political-social emersion, looking for each subject's formation gone back to the compromising with a society project in the direction of the universal objectives. The research demonstrated that there are approaches of the emancipation concept thought by the Pelotense Municipal School and the be-more freiriana category . As methodological procedure, the investigation used the resource of the established dialogue starting from the meeting between the thought of Freire and the subjects of the research (students of the third year of the high school). In the investigative way the study intended to unfold the freiriano s be-more, from where were extracted the categories: autonomy, dialogue, understanding and the ethics, that were used to theorize the exhibition of the subjects of the research mediated by the problem-solving of the emerging themes in the socioeconomic reality of the studentsA construção de um mundo humanizado exige a implementação de processos educativos críticos e transformadores. Neste sentido, este trabalho buscou analisar o desenvolvimento do conceito de emancipação proposto pelo projeto político pedagógico do Colégio Municipal Pelotense, levando em consideração que este é tomado a partir do pensamento de Paulo Freire. Deste modo, o objetivo central desta pesquisa buscou responder em que medida os estudantes dessa escola manifestam algum indício de posicionamento emancipatório coerente com a proposta político-pedagógica de Freire. A partir da fala da coordenação pedagógica da escola pesquisada, percebeu-se que o conceito de emancipação é interpretado como uma conquista política efetivada a partir da emersão político-social, buscando a formação de cada sujeito voltado para o comprometimento com um projeto de sociedade na direção dos objetivos universais. A pesquisa demonstrou que existem aproximações do conceito de emancipação pensado pelo Colégio Municipal Pelotense e a categoria freiriana do ser-mais. Como procedimento metodológico, a investigação utilizou o recurso do diálogo estabelecido a partir do encontro entre o pensamento de Freire e os sujeitos da pesquisa (alunos do terceiro ano do ensino médio). No caminho investigativo, o estudo buscou desdobrar o ser-mais freiriano, donde foram extraídas as categorias: autonomia, diálogo, conscientização e ética, que serviram para teorizar a exposição dos sujeitos da pesquisa mediada pela problematização dos temas emergentes na realidade sócio-econômica dos estudantesapplication/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoEscolaEducaçãoEmancipaçãoSer-maisPaulo FreireSchoolEmancipationBe-morePaulo FreireCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOProjeto Político Pedagógico em Ação : discutindo a emancipação de base freiriana - a voz de educandos do Colégio Municipal Pelotenseinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://lattes.cnpq.br/2318048318193908http://lattes.cnpq.br/7292902568135607Pitano, Sandro de Castrohttp://lattes.cnpq.br/7794168164761449Ghiggi, GomercindoBarz, Carlos Albertoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALCarlos_Alberto Barz_Dissertacao.pdfapplication/pdf387257http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1612/1/Carlos_Alberto%20Barz_Dissertacao.pdf67cdf6144b27a5bd9896f55b593adce5MD51open accessTEXTCarlos_Alberto Barz_Dissertacao.pdf.txtCarlos_Alberto Barz_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain261119http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1612/2/Carlos_Alberto%20Barz_Dissertacao.pdf.txtb19ab6c987d2013bb5957c17bf5f73b0MD52open accessTHUMBNAILCarlos_Alberto Barz_Dissertacao.pdf.jpgCarlos_Alberto Barz_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1235http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1612/3/Carlos_Alberto%20Barz_Dissertacao.pdf.jpg7d43ab9de3134e6ed5d926e3d5d18eafMD53open access123456789/16122019-09-17 18:49:25.445open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1612Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2019-09-17T21:49:25Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
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