O letramento como rede: uma experiência na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
Texto Completo: | http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1613 |
Resumo: | This work presents a reflection about a pedagogic experience carried out in an elementary school in the city of Pelotas, between the years 2002 and 2007. This experience was concerned about inserting the students in a literate environment and allowing them to have contact with various forms of child languages. The concept of literacy was the constitutive basis of the pedagogical relationships. The students were inserted in the universe of literate culture, ensuring them the marvelous and pleasurable experience of reading, while also strengthening their reading habits. This process has also unraveled actions relating the formation of the educators by providing them with some pedagogic proposals permeated by practices and literacy events, shared by children and educators. The experience was guided by Freire´s and Freinet´s pedagogical principles. The encounter with these authors, on the construction of the school s pedagogical plan provided a new way of seeing the social and educational context. The study has theoretical support also on diverse authors such as Soares, Kleiman, Britto, Faria, Street and Lahire |
id |
UFPL_bfbf9f79101c00f39f0cb6c63e3d18f2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1613 |
network_acronym_str |
UFPL |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-08-20T13:47:42Z2012-09-262014-08-20T13:47:42Z2009-10-30MADEIRA, Maria Cristina. O letramento como rede: uma experiência na educação infantil. 2009. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1613This work presents a reflection about a pedagogic experience carried out in an elementary school in the city of Pelotas, between the years 2002 and 2007. This experience was concerned about inserting the students in a literate environment and allowing them to have contact with various forms of child languages. The concept of literacy was the constitutive basis of the pedagogical relationships. The students were inserted in the universe of literate culture, ensuring them the marvelous and pleasurable experience of reading, while also strengthening their reading habits. This process has also unraveled actions relating the formation of the educators by providing them with some pedagogic proposals permeated by practices and literacy events, shared by children and educators. The experience was guided by Freire´s and Freinet´s pedagogical principles. The encounter with these authors, on the construction of the school s pedagogical plan provided a new way of seeing the social and educational context. The study has theoretical support also on diverse authors such as Soares, Kleiman, Britto, Faria, Street and LahireA dissertação de mestrado aqui apresentada trata de refletir uma experiência pedagógica realizada em uma escola de Educação Infantil de Pelotas, entre os anos de 2002 e 2007. Tal experiência teve a preocupação de inserir as crianças em um ambiente letrado de forma intencional, com a preocupação de não deixar de proporcionar às infâncias que circulam em seu interior o contato com as várias linguagens infantis. O conceito de letramento foi a base constitutiva das interrelações pedagógicas. As crianças foram inseridas no universo da cultura letrada que resultou no prazer e no hábito de viver o encantamento do mundo letrado. Esse processo desencadeou, também, ações em relação à formação das educadoras ao proporcionar algumas propostas pedagógicas permeadas de práticas e eventos de letramento, vividos entre crianças e as educadoras em forma de rede. A experiência pautou-se em princípios e categorias pedagógicas de Freire e Freinet. O encontro com esses autores, na construção da proposta pedagógica da escola, proporcionou um novo modo de enxergar o contexto social e educacional. O estudo tem o aporte teórico de Soares, Kleiman, Britto, Faria, Street e Lahireapplication/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoInfânciaEducação infantilLetramentoChildhoodChild educationLiteracyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO letramento como rede: uma experiência na educação infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://lattes.cnpq.br/3395130927312545http://lattes.cnpq.br/5179048135412088Ghiggi, Gomercindohttp://lattes.cnpq.br/7292902568135607Figueiredo, Marcio XavierPeres, Eliane TeresinhaMadeira, Maria Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALMaria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdfapplication/pdf2430639http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/1/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdfc7a502385be78e7016e89c49102464f6MD51open accessTEXTMaria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.txtMaria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain220828http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/2/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.txt872de2089584d57d6969a09dd2f12cdfMD52open accessTHUMBNAILMaria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.jpgMaria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1376http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/3/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.jpg1cb89ddd00478a4e0467dee0edfb6aeeMD53open access123456789/16132021-12-01 12:58:55.218open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1613Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-01T15:58:55Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O letramento como rede: uma experiência na educação infantil |
title |
O letramento como rede: uma experiência na educação infantil |
spellingShingle |
O letramento como rede: uma experiência na educação infantil Madeira, Maria Cristina Infância Educação infantil Letramento Childhood Child education Literacy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O letramento como rede: uma experiência na educação infantil |
title_full |
O letramento como rede: uma experiência na educação infantil |
title_fullStr |
O letramento como rede: uma experiência na educação infantil |
title_full_unstemmed |
O letramento como rede: uma experiência na educação infantil |
title_sort |
O letramento como rede: uma experiência na educação infantil |
author |
Madeira, Maria Cristina |
author_facet |
Madeira, Maria Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3395130927312545 |
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5179048135412088 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Ghiggi, Gomercindo |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7292902568135607 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Figueiredo, Marcio Xavier |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Peres, Eliane Teresinha |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Madeira, Maria Cristina |
contributor_str_mv |
Peres, Eliane Teresinha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infância Educação infantil Letramento |
topic |
Infância Educação infantil Letramento Childhood Child education Literacy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Childhood Child education Literacy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work presents a reflection about a pedagogic experience carried out in an elementary school in the city of Pelotas, between the years 2002 and 2007. This experience was concerned about inserting the students in a literate environment and allowing them to have contact with various forms of child languages. The concept of literacy was the constitutive basis of the pedagogical relationships. The students were inserted in the universe of literate culture, ensuring them the marvelous and pleasurable experience of reading, while also strengthening their reading habits. This process has also unraveled actions relating the formation of the educators by providing them with some pedagogic proposals permeated by practices and literacy events, shared by children and educators. The experience was guided by Freire´s and Freinet´s pedagogical principles. The encounter with these authors, on the construction of the school s pedagogical plan provided a new way of seeing the social and educational context. The study has theoretical support also on diverse authors such as Soares, Kleiman, Britto, Faria, Street and Lahire |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-10-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-09-26 2014-08-20T13:47:42Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-08-20T13:47:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MADEIRA, Maria Cristina. O letramento como rede: uma experiência na educação infantil. 2009. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1613 |
identifier_str_mv |
MADEIRA, Maria Cristina. O letramento como rede: uma experiência na educação infantil. 2009. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009. |
url |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1613 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFPel |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) instacron:UFPEL |
instname_str |
Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
collection |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/1/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/2/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.txt http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/3/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c7a502385be78e7016e89c49102464f6 872de2089584d57d6969a09dd2f12cdf 1cb89ddd00478a4e0467dee0edfb6aee |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br |
_version_ |
1813710161351540736 |