O letramento como rede: uma experiência na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Madeira, Maria Cristina
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1613
Resumo: This work presents a reflection about a pedagogic experience carried out in an elementary school in the city of Pelotas, between the years 2002 and 2007. This experience was concerned about inserting the students in a literate environment and allowing them to have contact with various forms of child languages. The concept of literacy was the constitutive basis of the pedagogical relationships. The students were inserted in the universe of literate culture, ensuring them the marvelous and pleasurable experience of reading, while also strengthening their reading habits. This process has also unraveled actions relating the formation of the educators by providing them with some pedagogic proposals permeated by practices and literacy events, shared by children and educators. The experience was guided by Freire´s and Freinet´s pedagogical principles. The encounter with these authors, on the construction of the school s pedagogical plan provided a new way of seeing the social and educational context. The study has theoretical support also on diverse authors such as Soares, Kleiman, Britto, Faria, Street and Lahire
id UFPL_bfbf9f79101c00f39f0cb6c63e3d18f2
oai_identifier_str oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1613
network_acronym_str UFPL
network_name_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
repository_id_str
spelling 2014-08-20T13:47:42Z2012-09-262014-08-20T13:47:42Z2009-10-30MADEIRA, Maria Cristina. O letramento como rede: uma experiência na educação infantil. 2009. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1613This work presents a reflection about a pedagogic experience carried out in an elementary school in the city of Pelotas, between the years 2002 and 2007. This experience was concerned about inserting the students in a literate environment and allowing them to have contact with various forms of child languages. The concept of literacy was the constitutive basis of the pedagogical relationships. The students were inserted in the universe of literate culture, ensuring them the marvelous and pleasurable experience of reading, while also strengthening their reading habits. This process has also unraveled actions relating the formation of the educators by providing them with some pedagogic proposals permeated by practices and literacy events, shared by children and educators. The experience was guided by Freire´s and Freinet´s pedagogical principles. The encounter with these authors, on the construction of the school s pedagogical plan provided a new way of seeing the social and educational context. The study has theoretical support also on diverse authors such as Soares, Kleiman, Britto, Faria, Street and LahireA dissertação de mestrado aqui apresentada trata de refletir uma experiência pedagógica realizada em uma escola de Educação Infantil de Pelotas, entre os anos de 2002 e 2007. Tal experiência teve a preocupação de inserir as crianças em um ambiente letrado de forma intencional, com a preocupação de não deixar de proporcionar às infâncias que circulam em seu interior o contato com as várias linguagens infantis. O conceito de letramento foi a base constitutiva das interrelações pedagógicas. As crianças foram inseridas no universo da cultura letrada que resultou no prazer e no hábito de viver o encantamento do mundo letrado. Esse processo desencadeou, também, ações em relação à formação das educadoras ao proporcionar algumas propostas pedagógicas permeadas de práticas e eventos de letramento, vividos entre crianças e as educadoras em forma de rede. A experiência pautou-se em princípios e categorias pedagógicas de Freire e Freinet. O encontro com esses autores, na construção da proposta pedagógica da escola, proporcionou um novo modo de enxergar o contexto social e educacional. O estudo tem o aporte teórico de Soares, Kleiman, Britto, Faria, Street e Lahireapplication/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoInfânciaEducação infantilLetramentoChildhoodChild educationLiteracyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO letramento como rede: uma experiência na educação infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://lattes.cnpq.br/3395130927312545http://lattes.cnpq.br/5179048135412088Ghiggi, Gomercindohttp://lattes.cnpq.br/7292902568135607Figueiredo, Marcio XavierPeres, Eliane TeresinhaMadeira, Maria Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALMaria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdfapplication/pdf2430639http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/1/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdfc7a502385be78e7016e89c49102464f6MD51open accessTEXTMaria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.txtMaria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain220828http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/2/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.txt872de2089584d57d6969a09dd2f12cdfMD52open accessTHUMBNAILMaria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.jpgMaria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1376http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/3/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.jpg1cb89ddd00478a4e0467dee0edfb6aeeMD53open access123456789/16132021-12-01 12:58:55.218open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1613Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-01T15:58:55Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
dc.title.por.fl_str_mv O letramento como rede: uma experiência na educação infantil
title O letramento como rede: uma experiência na educação infantil
spellingShingle O letramento como rede: uma experiência na educação infantil
Madeira, Maria Cristina
Infância
Educação infantil
Letramento
Childhood
Child education
Literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O letramento como rede: uma experiência na educação infantil
title_full O letramento como rede: uma experiência na educação infantil
title_fullStr O letramento como rede: uma experiência na educação infantil
title_full_unstemmed O letramento como rede: uma experiência na educação infantil
title_sort O letramento como rede: uma experiência na educação infantil
author Madeira, Maria Cristina
author_facet Madeira, Maria Cristina
author_role author
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3395130927312545
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5179048135412088
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Ghiggi, Gomercindo
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7292902568135607
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Figueiredo, Marcio Xavier
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Peres, Eliane Teresinha
dc.contributor.author.fl_str_mv Madeira, Maria Cristina
contributor_str_mv Peres, Eliane Teresinha
dc.subject.por.fl_str_mv Infância
Educação infantil
Letramento
topic Infância
Educação infantil
Letramento
Childhood
Child education
Literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Childhood
Child education
Literacy
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work presents a reflection about a pedagogic experience carried out in an elementary school in the city of Pelotas, between the years 2002 and 2007. This experience was concerned about inserting the students in a literate environment and allowing them to have contact with various forms of child languages. The concept of literacy was the constitutive basis of the pedagogical relationships. The students were inserted in the universe of literate culture, ensuring them the marvelous and pleasurable experience of reading, while also strengthening their reading habits. This process has also unraveled actions relating the formation of the educators by providing them with some pedagogic proposals permeated by practices and literacy events, shared by children and educators. The experience was guided by Freire´s and Freinet´s pedagogical principles. The encounter with these authors, on the construction of the school s pedagogical plan provided a new way of seeing the social and educational context. The study has theoretical support also on diverse authors such as Soares, Kleiman, Britto, Faria, Street and Lahire
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-10-30
dc.date.available.fl_str_mv 2012-09-26
2014-08-20T13:47:42Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-08-20T13:47:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MADEIRA, Maria Cristina. O letramento como rede: uma experiência na educação infantil. 2009. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1613
identifier_str_mv MADEIRA, Maria Cristina. O letramento como rede: uma experiência na educação infantil. 2009. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009.
url http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1613
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFPel
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron:UFPEL
instname_str Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron_str UFPEL
institution UFPEL
reponame_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
collection Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
bitstream.url.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/1/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/2/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.txt
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1613/3/Maria_Cristina_Madeira_Dissertacao.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c7a502385be78e7016e89c49102464f6
872de2089584d57d6969a09dd2f12cdf
1cb89ddd00478a4e0467dee0edfb6aee
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
repository.mail.fl_str_mv rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br
_version_ 1813710161351540736