Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bilro, Fabrini Katrine da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barbosa, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo, Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da ABRALIN (Online)
Texto Completo: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1985
Resumo: In this article, we discuss the didacticization of the repertoire of oral genres present in the EJA Moderna textbook collection, dedicated to the Education of Young, Adult and Elderly People, in search of understanding how the oral teaching process takes place, considering the target audience for which it is intended. We act methodologically from a qualitative perspec-tive, structured in an interpretive view of the data (BORTONI-RICARDO, 2008). Our theore-tical foundation dialogued with a gender perspective as a social practice and teaching tool (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; MARCUSCHI, 2010; FERRAZ; GONÇALVES, 2015) and the textbook as a cultural object, proposing a curriculum, in the specific case for Education of Young, Adult and Elderly People. The results presented in this article reveal the effort of the collection to didacticize a set of oral genres, especially those in the order of exposing, arguing, reporting. The seminar genre, illustrated in our analysis, shows the representative movement of the set of strategies operated by the collection, which can contribute to the stu-dent of the referred teaching modality to expand their knowledge about the uses of language in the field of action in that gender manifests itself.
id UFPR-12_7075c98d8095b337626783ac7a6bfb92
oai_identifier_str oai:ojs.revista.ojs.abralin.org:article/1985
network_acronym_str UFPR-12
network_name_str Revista da ABRALIN (Online)
repository_id_str
spelling Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatizaçãoGêneros OraisDidatizaçãoLivro DidáticoEducação de Pessoas Jovens, Adultas e IdosasIn this article, we discuss the didacticization of the repertoire of oral genres present in the EJA Moderna textbook collection, dedicated to the Education of Young, Adult and Elderly People, in search of understanding how the oral teaching process takes place, considering the target audience for which it is intended. We act methodologically from a qualitative perspec-tive, structured in an interpretive view of the data (BORTONI-RICARDO, 2008). Our theore-tical foundation dialogued with a gender perspective as a social practice and teaching tool (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; MARCUSCHI, 2010; FERRAZ; GONÇALVES, 2015) and the textbook as a cultural object, proposing a curriculum, in the specific case for Education of Young, Adult and Elderly People. The results presented in this article reveal the effort of the collection to didacticize a set of oral genres, especially those in the order of exposing, arguing, reporting. The seminar genre, illustrated in our analysis, shows the representative movement of the set of strategies operated by the collection, which can contribute to the stu-dent of the referred teaching modality to expand their knowledge about the uses of language in the field of action in that gender manifests itself.Neste artigo, discutimos a didatização do repertório de gêneros orais presente na coleção de livro didático EJA Moderna, voltada à Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas (EJAI), em busca de compreender como se dá o processo de ensino do oral, considerando o público-alvo a que se destina. Agimos metodologicamente a partir de uma ótica qualitativa, estruturada em um olhar interpretativista dos dados (BORTONI-RICARDO, 2008). Nosso embasamento teórico dialogou com uma perspectiva de gênero como prática social e ferramenta didática (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; MARCUSCHI, 2010; FERRAZ; GONÇALVES, 2015) e do livro didático como um objeto cultural, propositivo de um currículo, no caso específico para a EJAI. Os resultados apresentados neste artigo revelam o esforço da coleção em didatizar um conjunto de gêneros orais, em especial aqueles da ordem do expor, do argumentar, do relatar. O gênero seminário, ilustrado em nossa análise, evidencia o movimento representativo do conjunto de estratégias operadas pela coleção, que podem contribuir para que o/a aluno/a da referida modalidade de ensino amplie seus conhecimentos sobre os usos da língua no campo de atuação em que o gênero se manifesta. Associação Brasileira de Linguística2022-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDossiês Temáticos 2021Textoapplication/pdfhttps://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/198510.25189/rabralin.v20i3.1985Revista da ABRALIN; V. 20, N. 3 (2021); 1477-1499Revista da ABRALIN; V. 20, N. 3 (2021); 1477-14990102-715810.25189/rabralin.v20i3reponame:Revista da ABRALIN (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1985/2591Copyright (c) 2022 Fabrini Katrine da Silva Bilro, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo Barbosa, Débora Amorim Gomes da Costa-Macielinfo:eu-repo/semantics/openAccessBilro, Fabrini Katrine da SilvaBarbosa, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes da 2022-05-18T18:58:48Zoai:ojs.revista.ojs.abralin.org:article/1985Revistahttps://revista.abralin.org/index.php/abralinPUBhttps://revista.abralin.org/index.php/abralin/oairkofreitag@uol.com.br || ra@abralin.org2178-76031678-1805opendoar:2022-05-18T18:58:48Revista da ABRALIN (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização
title Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização
spellingShingle Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização
Bilro, Fabrini Katrine da Silva
Gêneros Orais
Didatização
Livro Didático
Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas
title_short Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização
title_full Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização
title_fullStr Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização
title_full_unstemmed Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização
title_sort Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização
author Bilro, Fabrini Katrine da Silva
author_facet Bilro, Fabrini Katrine da Silva
Barbosa, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo
Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes da
author_role author
author2 Barbosa, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo
Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bilro, Fabrini Katrine da Silva
Barbosa, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo
Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes da
dc.subject.por.fl_str_mv Gêneros Orais
Didatização
Livro Didático
Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas
topic Gêneros Orais
Didatização
Livro Didático
Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas
description In this article, we discuss the didacticization of the repertoire of oral genres present in the EJA Moderna textbook collection, dedicated to the Education of Young, Adult and Elderly People, in search of understanding how the oral teaching process takes place, considering the target audience for which it is intended. We act methodologically from a qualitative perspec-tive, structured in an interpretive view of the data (BORTONI-RICARDO, 2008). Our theore-tical foundation dialogued with a gender perspective as a social practice and teaching tool (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; MARCUSCHI, 2010; FERRAZ; GONÇALVES, 2015) and the textbook as a cultural object, proposing a curriculum, in the specific case for Education of Young, Adult and Elderly People. The results presented in this article reveal the effort of the collection to didacticize a set of oral genres, especially those in the order of exposing, arguing, reporting. The seminar genre, illustrated in our analysis, shows the representative movement of the set of strategies operated by the collection, which can contribute to the stu-dent of the referred teaching modality to expand their knowledge about the uses of language in the field of action in that gender manifests itself.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Dossiês Temáticos 2021
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1985
10.25189/rabralin.v20i3.1985
url https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1985
identifier_str_mv 10.25189/rabralin.v20i3.1985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1985/2591
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Linguística
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Linguística
dc.source.none.fl_str_mv Revista da ABRALIN; V. 20, N. 3 (2021); 1477-1499
Revista da ABRALIN; V. 20, N. 3 (2021); 1477-1499
0102-7158
10.25189/rabralin.v20i3
reponame:Revista da ABRALIN (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Revista da ABRALIN (Online)
collection Revista da ABRALIN (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da ABRALIN (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv rkofreitag@uol.com.br || ra@abralin.org
_version_ 1798329771990450176