Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da ABRALIN (Online) |
Texto Completo: | https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1985 |
Resumo: | In this article, we discuss the didacticization of the repertoire of oral genres present in the EJA Moderna textbook collection, dedicated to the Education of Young, Adult and Elderly People, in search of understanding how the oral teaching process takes place, considering the target audience for which it is intended. We act methodologically from a qualitative perspec-tive, structured in an interpretive view of the data (BORTONI-RICARDO, 2008). Our theore-tical foundation dialogued with a gender perspective as a social practice and teaching tool (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; MARCUSCHI, 2010; FERRAZ; GONÇALVES, 2015) and the textbook as a cultural object, proposing a curriculum, in the specific case for Education of Young, Adult and Elderly People. The results presented in this article reveal the effort of the collection to didacticize a set of oral genres, especially those in the order of exposing, arguing, reporting. The seminar genre, illustrated in our analysis, shows the representative movement of the set of strategies operated by the collection, which can contribute to the stu-dent of the referred teaching modality to expand their knowledge about the uses of language in the field of action in that gender manifests itself. |
id |
UFPR-12_7075c98d8095b337626783ac7a6bfb92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.ojs.abralin.org:article/1985 |
network_acronym_str |
UFPR-12 |
network_name_str |
Revista da ABRALIN (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatizaçãoGêneros OraisDidatizaçãoLivro DidáticoEducação de Pessoas Jovens, Adultas e IdosasIn this article, we discuss the didacticization of the repertoire of oral genres present in the EJA Moderna textbook collection, dedicated to the Education of Young, Adult and Elderly People, in search of understanding how the oral teaching process takes place, considering the target audience for which it is intended. We act methodologically from a qualitative perspec-tive, structured in an interpretive view of the data (BORTONI-RICARDO, 2008). Our theore-tical foundation dialogued with a gender perspective as a social practice and teaching tool (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; MARCUSCHI, 2010; FERRAZ; GONÇALVES, 2015) and the textbook as a cultural object, proposing a curriculum, in the specific case for Education of Young, Adult and Elderly People. The results presented in this article reveal the effort of the collection to didacticize a set of oral genres, especially those in the order of exposing, arguing, reporting. The seminar genre, illustrated in our analysis, shows the representative movement of the set of strategies operated by the collection, which can contribute to the stu-dent of the referred teaching modality to expand their knowledge about the uses of language in the field of action in that gender manifests itself.Neste artigo, discutimos a didatização do repertório de gêneros orais presente na coleção de livro didático EJA Moderna, voltada à Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas (EJAI), em busca de compreender como se dá o processo de ensino do oral, considerando o público-alvo a que se destina. Agimos metodologicamente a partir de uma ótica qualitativa, estruturada em um olhar interpretativista dos dados (BORTONI-RICARDO, 2008). Nosso embasamento teórico dialogou com uma perspectiva de gênero como prática social e ferramenta didática (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; MARCUSCHI, 2010; FERRAZ; GONÇALVES, 2015) e do livro didático como um objeto cultural, propositivo de um currículo, no caso específico para a EJAI. Os resultados apresentados neste artigo revelam o esforço da coleção em didatizar um conjunto de gêneros orais, em especial aqueles da ordem do expor, do argumentar, do relatar. O gênero seminário, ilustrado em nossa análise, evidencia o movimento representativo do conjunto de estratégias operadas pela coleção, que podem contribuir para que o/a aluno/a da referida modalidade de ensino amplie seus conhecimentos sobre os usos da língua no campo de atuação em que o gênero se manifesta. Associação Brasileira de Linguística2022-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDossiês Temáticos 2021Textoapplication/pdfhttps://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/198510.25189/rabralin.v20i3.1985Revista da ABRALIN; V. 20, N. 3 (2021); 1477-1499Revista da ABRALIN; V. 20, N. 3 (2021); 1477-14990102-715810.25189/rabralin.v20i3reponame:Revista da ABRALIN (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1985/2591Copyright (c) 2022 Fabrini Katrine da Silva Bilro, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo Barbosa, Débora Amorim Gomes da Costa-Macielinfo:eu-repo/semantics/openAccessBilro, Fabrini Katrine da SilvaBarbosa, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes da 2022-05-18T18:58:48Zoai:ojs.revista.ojs.abralin.org:article/1985Revistahttps://revista.abralin.org/index.php/abralinPUBhttps://revista.abralin.org/index.php/abralin/oairkofreitag@uol.com.br || ra@abralin.org2178-76031678-1805opendoar:2022-05-18T18:58:48Revista da ABRALIN (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização |
title |
Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização |
spellingShingle |
Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização Bilro, Fabrini Katrine da Silva Gêneros Orais Didatização Livro Didático Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas |
title_short |
Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização |
title_full |
Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização |
title_fullStr |
Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização |
title_full_unstemmed |
Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização |
title_sort |
Gêneros Orais, Livro Didático e Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas: mapeando cenários de didatização |
author |
Bilro, Fabrini Katrine da Silva |
author_facet |
Bilro, Fabrini Katrine da Silva Barbosa, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes da |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bilro, Fabrini Katrine da Silva Barbosa, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo Costa-Maciel, Débora Amorim Gomes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gêneros Orais Didatização Livro Didático Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas |
topic |
Gêneros Orais Didatização Livro Didático Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas |
description |
In this article, we discuss the didacticization of the repertoire of oral genres present in the EJA Moderna textbook collection, dedicated to the Education of Young, Adult and Elderly People, in search of understanding how the oral teaching process takes place, considering the target audience for which it is intended. We act methodologically from a qualitative perspec-tive, structured in an interpretive view of the data (BORTONI-RICARDO, 2008). Our theore-tical foundation dialogued with a gender perspective as a social practice and teaching tool (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004; MARCUSCHI, 2010; FERRAZ; GONÇALVES, 2015) and the textbook as a cultural object, proposing a curriculum, in the specific case for Education of Young, Adult and Elderly People. The results presented in this article reveal the effort of the collection to didacticize a set of oral genres, especially those in the order of exposing, arguing, reporting. The seminar genre, illustrated in our analysis, shows the representative movement of the set of strategies operated by the collection, which can contribute to the stu-dent of the referred teaching modality to expand their knowledge about the uses of language in the field of action in that gender manifests itself. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Dossiês Temáticos 2021 Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1985 10.25189/rabralin.v20i3.1985 |
url |
https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1985 |
identifier_str_mv |
10.25189/rabralin.v20i3.1985 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1985/2591 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Linguística |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Linguística |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da ABRALIN; V. 20, N. 3 (2021); 1477-1499 Revista da ABRALIN; V. 20, N. 3 (2021); 1477-1499 0102-7158 10.25189/rabralin.v20i3 reponame:Revista da ABRALIN (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Revista da ABRALIN (Online) |
collection |
Revista da ABRALIN (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da ABRALIN (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
rkofreitag@uol.com.br || ra@abralin.org |
_version_ |
1798329771990450176 |