FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871 |
Resumo: | Objective: To report the authors’ experiences regarding the training of faculty members for Interprofessional Education teaching.Development: Experience report using direct observation of the activities of professors from two public universities in the state of Bahia, between 2014 and 2019. The data were recorded in a field diary, organized by thematic approach and analyzed in its parts and in the relationships between the training of faculty members and the teaching of Interprofessional Education. Three dimensions were identified: concerns and reflections in practical activities; movement towards the teaching of Interprofessional Education; and movement in postgraduate health education.Conclusion: The experiences in the training of faculty members contributed to teaching, regarding Interprofessional Education, by raising reflections on the movements for training faculty members for interprofessional education and findings on the possibilities of the training of professors. We expect that these initiatives are implemented on a permanent basis and in different teaching spaces. |
id |
UFPR-15_08b230f19a1d47f8a376d910e9076614 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/73871 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONALTRAINING OF FACULTY MEMBERS FOR INTERPROFESSIONAL EDUCATION TEACHINGFORMACIÓN DOCENTE PARA LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN INTERPROFESIONALEnfermagem; docência; interprofissionalEnsino; Docentes; Educação Interprofissional; Saúde; Educação superior.Enseñanza; Docentes; Educación Interprofesional; Salud; Educación superior.Teaching; Faculty members; Interprofessional Education; Health; Higher education.Objective: To report the authors’ experiences regarding the training of faculty members for Interprofessional Education teaching.Development: Experience report using direct observation of the activities of professors from two public universities in the state of Bahia, between 2014 and 2019. The data were recorded in a field diary, organized by thematic approach and analyzed in its parts and in the relationships between the training of faculty members and the teaching of Interprofessional Education. Three dimensions were identified: concerns and reflections in practical activities; movement towards the teaching of Interprofessional Education; and movement in postgraduate health education.Conclusion: The experiences in the training of faculty members contributed to teaching, regarding Interprofessional Education, by raising reflections on the movements for training faculty members for interprofessional education and findings on the possibilities of the training of professors. We expect that these initiatives are implemented on a permanent basis and in different teaching spaces.Objetivo: relatar experiencias de las autoras en lo que se refiere a la formación docente para la enseñanza de la Educación Interprofesional. Desarrollo: relato de experiencia a partir de la observación directa de las actividades de docentes de dos universidades públicas del estado de Bahía, entre 2014 y 2019. Los datos se registraron en un diario de campo, se organizaron por enfoque temático y se analizaron en sus partes y en las relaciones entre la formación docente y la enseñanza de la Educación Interprofesional. Se identificaron tres dimensiones: preocupaciones y reflexiones en los ámbitos prácticos; movimiento para abordar la enseñanza de la Educación Interprofesional; y movimiento en la formación de postgrado. Conclusión: las experiencias vividas en la formación docente han contribuido a la enseñanza, con vistas a la Educación Interprofesional, haciendo suscitar reflexiones sobre los movimientos formativos del docente hacia la interprofesionalidad y hallazgos sobre las posibilidades formativas del docente. Se espera que estas experiencias tengan continuidad y se apliquen en los diferentes espacios de enseñanza.Objetivo: relatar experiências das autoras em relação à formação docente para o ensino da Educação Interprofissional.Desenvolvimento: relato de experiência a partir da observação direta das atividades de docentes de duas universidades públicas do estado da Bahia, entre 2014 e 2019. Os dados foram registrados em diário de campo, organizados por aproximação temática e analisados em suas partes e nas relações entre a formação docente e o ensino da Educação Interprofissional. Identificou-se três dimensões: inquietações e reflexões nos campos práticos; movimento de aproximação ao ensino da Educação Interprofissional; e movimento na pós-graduação.Conclusão: as experiências vividas na formação docente contribuíram para o ensino, tendo em vista a Educação Interprofissional, por suscitarem reflexões sobre os movimentos formativos do docente em direção à interprofissionalidade e constatações acerca das possibilidades formativas do docente. Espera-se que tais experiências sejam continuadas e aplicadas nos diferentes espaços de ensino. Universidade Federal do ParanáCAPES, CNPQ, PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM ENFERMAGEM E SAÚDE - UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIASilva, Elaine Andrade LealSilva, Gilberto Tadeu Reis daSantos, Nívia Vanessa Carneiro dosSilva, Rosana Maria de OliveiraFraga, Fernanda Moreira RibeiroRibeiro-Barbosa, Juliana CostaLeal, Bruna Costa2021-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de casoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/7387110.5380/ce.v26i0.73871Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)2176-91331414-853610.5380/ce.v26i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43253https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43255https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43256https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43517Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagemhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-05T13:27:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/73871Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2022-08-05T13:27:34Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL TRAINING OF FACULTY MEMBERS FOR INTERPROFESSIONAL EDUCATION TEACHING FORMACIÓN DOCENTE PARA LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN INTERPROFESIONAL |
title |
FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL |
spellingShingle |
FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL Silva, Elaine Andrade Leal Enfermagem; docência; interprofissional Ensino; Docentes; Educação Interprofissional; Saúde; Educação superior. Enseñanza; Docentes; Educación Interprofesional; Salud; Educación superior. Teaching; Faculty members; Interprofessional Education; Health; Higher education. |
title_short |
FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL |
title_full |
FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL |
title_fullStr |
FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL |
title_full_unstemmed |
FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL |
title_sort |
FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL |
author |
Silva, Elaine Andrade Leal |
author_facet |
Silva, Elaine Andrade Leal Silva, Gilberto Tadeu Reis da Santos, Nívia Vanessa Carneiro dos Silva, Rosana Maria de Oliveira Fraga, Fernanda Moreira Ribeiro Ribeiro-Barbosa, Juliana Costa Leal, Bruna Costa |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Gilberto Tadeu Reis da Santos, Nívia Vanessa Carneiro dos Silva, Rosana Maria de Oliveira Fraga, Fernanda Moreira Ribeiro Ribeiro-Barbosa, Juliana Costa Leal, Bruna Costa |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES, CNPQ, PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM ENFERMAGEM E SAÚDE - UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Elaine Andrade Leal Silva, Gilberto Tadeu Reis da Santos, Nívia Vanessa Carneiro dos Silva, Rosana Maria de Oliveira Fraga, Fernanda Moreira Ribeiro Ribeiro-Barbosa, Juliana Costa Leal, Bruna Costa |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem; docência; interprofissional Ensino; Docentes; Educação Interprofissional; Saúde; Educação superior. Enseñanza; Docentes; Educación Interprofesional; Salud; Educación superior. Teaching; Faculty members; Interprofessional Education; Health; Higher education. |
topic |
Enfermagem; docência; interprofissional Ensino; Docentes; Educação Interprofissional; Saúde; Educação superior. Enseñanza; Docentes; Educación Interprofesional; Salud; Educación superior. Teaching; Faculty members; Interprofessional Education; Health; Higher education. |
description |
Objective: To report the authors’ experiences regarding the training of faculty members for Interprofessional Education teaching.Development: Experience report using direct observation of the activities of professors from two public universities in the state of Bahia, between 2014 and 2019. The data were recorded in a field diary, organized by thematic approach and analyzed in its parts and in the relationships between the training of faculty members and the teaching of Interprofessional Education. Three dimensions were identified: concerns and reflections in practical activities; movement towards the teaching of Interprofessional Education; and movement in postgraduate health education.Conclusion: The experiences in the training of faculty members contributed to teaching, regarding Interprofessional Education, by raising reflections on the movements for training faculty members for interprofessional education and findings on the possibilities of the training of professors. We expect that these initiatives are implemented on a permanent basis and in different teaching spaces. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-09 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relato de caso |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871 10.5380/ce.v26i0.73871 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v26i0.73871 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871/pdf https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871/pdf_en https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43253 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43255 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43256 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43517 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021) Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021) Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v26i0 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068303960637440 |