FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Elaine Andrade Leal
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Gilberto Tadeu Reis da, Santos, Nívia Vanessa Carneiro dos, Silva, Rosana Maria de Oliveira, Fraga, Fernanda Moreira Ribeiro, Ribeiro-Barbosa, Juliana Costa, Leal, Bruna Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871
Resumo: Objective: To report the authors’ experiences regarding the training of faculty members for Interprofessional Education teaching.Development: Experience report using direct observation of the activities of professors from two public universities in the state of Bahia, between 2014 and 2019. The data were recorded in a field diary, organized by thematic approach and analyzed in its parts and in the relationships between the training of faculty members and the teaching of Interprofessional Education. Three dimensions were identified: concerns and reflections in practical activities; movement towards the teaching of Interprofessional Education; and movement in postgraduate health education.Conclusion: The experiences in the training of faculty members contributed to teaching, regarding Interprofessional Education, by raising reflections on the movements for training faculty members for interprofessional education and findings on the possibilities of the training of professors. We expect that these initiatives are implemented on a permanent basis and in different teaching spaces.
id UFPR-15_08b230f19a1d47f8a376d910e9076614
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/73871
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONALTRAINING OF FACULTY MEMBERS FOR INTERPROFESSIONAL EDUCATION TEACHINGFORMACIÓN DOCENTE PARA LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN INTERPROFESIONALEnfermagem; docência; interprofissionalEnsino; Docentes; Educação Interprofissional; Saúde; Educação superior.Enseñanza; Docentes; Educación Interprofesional; Salud; Educación superior.Teaching; Faculty members; Interprofessional Education; Health; Higher education.Objective: To report the authors’ experiences regarding the training of faculty members for Interprofessional Education teaching.Development: Experience report using direct observation of the activities of professors from two public universities in the state of Bahia, between 2014 and 2019. The data were recorded in a field diary, organized by thematic approach and analyzed in its parts and in the relationships between the training of faculty members and the teaching of Interprofessional Education. Three dimensions were identified: concerns and reflections in practical activities; movement towards the teaching of Interprofessional Education; and movement in postgraduate health education.Conclusion: The experiences in the training of faculty members contributed to teaching, regarding Interprofessional Education, by raising reflections on the movements for training faculty members for interprofessional education and findings on the possibilities of the training of professors. We expect that these initiatives are implemented on a permanent basis and in different teaching spaces.Objetivo: relatar experiencias de las autoras en lo que se refiere a la formación docente para la enseñanza de la Educación Interprofesional. Desarrollo: relato de experiencia a partir de la observación directa de las actividades de docentes de dos universidades públicas del estado de Bahía, entre 2014 y 2019. Los datos se registraron en un diario de campo, se organizaron por enfoque temático y se analizaron en sus partes y en las relaciones entre la formación docente y la enseñanza de la Educación Interprofesional. Se identificaron tres dimensiones: preocupaciones y reflexiones en los ámbitos prácticos; movimiento para abordar la enseñanza de la Educación Interprofesional; y movimiento en la formación de postgrado. Conclusión: las experiencias vividas en la formación docente han contribuido a la enseñanza, con vistas a la Educación Interprofesional, haciendo suscitar reflexiones sobre los movimientos formativos del docente hacia la interprofesionalidad y hallazgos sobre las posibilidades formativas del docente. Se espera que estas experiencias tengan continuidad y se apliquen en los diferentes espacios de enseñanza.Objetivo: relatar experiências das autoras em relação à formação docente para o ensino da Educação Interprofissional.Desenvolvimento: relato de experiência a partir da observação direta das atividades de docentes de duas universidades públicas do estado da Bahia, entre 2014 e 2019. Os dados foram registrados em diário de campo, organizados por aproximação temática e analisados em suas partes e nas relações entre a formação docente e o ensino da Educação Interprofissional. Identificou-se três dimensões: inquietações e reflexões nos campos práticos; movimento de aproximação ao ensino da Educação Interprofissional; e movimento na pós-graduação.Conclusão: as experiências vividas na formação docente contribuíram para o ensino, tendo em vista a Educação Interprofissional, por suscitarem reflexões sobre os movimentos formativos do docente em direção à interprofissionalidade e constatações acerca das possibilidades formativas do docente. Espera-se que tais experiências sejam continuadas e aplicadas nos diferentes espaços de ensino. Universidade Federal do ParanáCAPES, CNPQ, PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM ENFERMAGEM E SAÚDE - UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIASilva, Elaine Andrade LealSilva, Gilberto Tadeu Reis daSantos, Nívia Vanessa Carneiro dosSilva, Rosana Maria de OliveiraFraga, Fernanda Moreira RibeiroRibeiro-Barbosa, Juliana CostaLeal, Bruna Costa2021-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de casoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/7387110.5380/ce.v26i0.73871Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)2176-91331414-853610.5380/ce.v26i0reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43253https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43255https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43256https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43517Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagemhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-05T13:27:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/73871Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2022-08-05T13:27:34Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL
TRAINING OF FACULTY MEMBERS FOR INTERPROFESSIONAL EDUCATION TEACHING
FORMACIÓN DOCENTE PARA LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN INTERPROFESIONAL
title FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL
spellingShingle FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL
Silva, Elaine Andrade Leal
Enfermagem; docência; interprofissional
Ensino; Docentes; Educação Interprofissional; Saúde; Educação superior.
Enseñanza; Docentes; Educación Interprofesional; Salud; Educación superior.
Teaching; Faculty members; Interprofessional Education; Health; Higher education.
title_short FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL
title_full FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL
title_fullStr FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL
title_full_unstemmed FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL
title_sort FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DA EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL
author Silva, Elaine Andrade Leal
author_facet Silva, Elaine Andrade Leal
Silva, Gilberto Tadeu Reis da
Santos, Nívia Vanessa Carneiro dos
Silva, Rosana Maria de Oliveira
Fraga, Fernanda Moreira Ribeiro
Ribeiro-Barbosa, Juliana Costa
Leal, Bruna Costa
author_role author
author2 Silva, Gilberto Tadeu Reis da
Santos, Nívia Vanessa Carneiro dos
Silva, Rosana Maria de Oliveira
Fraga, Fernanda Moreira Ribeiro
Ribeiro-Barbosa, Juliana Costa
Leal, Bruna Costa
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv CAPES, CNPQ, PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM ENFERMAGEM E SAÚDE - UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA


dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Elaine Andrade Leal
Silva, Gilberto Tadeu Reis da
Santos, Nívia Vanessa Carneiro dos
Silva, Rosana Maria de Oliveira
Fraga, Fernanda Moreira Ribeiro
Ribeiro-Barbosa, Juliana Costa
Leal, Bruna Costa
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem; docência; interprofissional
Ensino; Docentes; Educação Interprofissional; Saúde; Educação superior.
Enseñanza; Docentes; Educación Interprofesional; Salud; Educación superior.
Teaching; Faculty members; Interprofessional Education; Health; Higher education.
topic Enfermagem; docência; interprofissional
Ensino; Docentes; Educação Interprofissional; Saúde; Educação superior.
Enseñanza; Docentes; Educación Interprofesional; Salud; Educación superior.
Teaching; Faculty members; Interprofessional Education; Health; Higher education.
description Objective: To report the authors’ experiences regarding the training of faculty members for Interprofessional Education teaching.Development: Experience report using direct observation of the activities of professors from two public universities in the state of Bahia, between 2014 and 2019. The data were recorded in a field diary, organized by thematic approach and analyzed in its parts and in the relationships between the training of faculty members and the teaching of Interprofessional Education. Three dimensions were identified: concerns and reflections in practical activities; movement towards the teaching of Interprofessional Education; and movement in postgraduate health education.Conclusion: The experiences in the training of faculty members contributed to teaching, regarding Interprofessional Education, by raising reflections on the movements for training faculty members for interprofessional education and findings on the possibilities of the training of professors. We expect that these initiatives are implemented on a permanent basis and in different teaching spaces.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-09
dc.type.none.fl_str_mv




dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de caso
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871
10.5380/ce.v26i0.73871
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871
identifier_str_mv 10.5380/ce.v26i0.73871
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871/pdf
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73871/pdf_en
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43253
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43255
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43256
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/73871/43517
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Cogitare Enfermagem
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)
Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)
Cogitare Enfermagem; v. 26 (2021)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v26i0
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068303960637440