A VISÃO DOS FAMILIARES QUANTO ÀS ORIENTAÇÕES REALIZADAS JUNTO À CRIANÇA EM QUIMIOTERAPIA ANTINEOPLÁSICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sarmento, Lorrane Sardinha
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: da Silva, Liliane Faria, Bezerra Goes, Fernanda Garcia, Paiva, Eny Dórea, Bastos Depianti, Jéssica Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/42835
Resumo: This study aimed to describefamily members’ view of the guidance provided to school-age children undergoing antineoplastic chemotherapy treatment, and to discuss the strategies for providing these children with guidance. It is a qualitative and descriptive study, with semistructured interviews held with 10 families of children undergoing chemotherapy treatment in a public hospital in Rio de Janeiro, in March 2013 – June 2014, using thematic analysis of the information. The data showed that most of the children began chemotherapy treatment without receiving guidance, and that it is the family which is mainly responsible for the guidance. For the family members, the child must be given guidance in relation to the disease, treatment, care with hand and food hygiene, and possible reactions from the chemotherapy. Play resources, such as play, pictures and illustrated books can be used as strategies for providing guidance. It is important to provide guidance to children undergoing chemotherapy treatment using resources which make it possible for them to understand.
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spelling A VISÃO DOS FAMILIARES QUANTO ÀS ORIENTAÇÕES REALIZADAS JUNTO À CRIANÇA EM QUIMIOTERAPIA ANTINEOPLÁSICATHE VIEW OF FAMILY MEMBERS REGARDING GUIDANCE PROVIDED TO THE CHILD UNDERGOING ANTI-NEOPLASTIC CHEMOTHERAPYLA VISIÓN DE LOS FAMILIARES ACERCA DE LAS ORIENTACIONES REALIZADAS CON NIÑOS EN QUIMIOTERAPIA ANTINEOPLÁSICAEnfermería pediátrica; Quimioterapia; Enfermería oncológica; Información.Enfermagem; Enfermagem PediátricaEnfermagem pediátrica; Quimioterapia; Enfermagem oncológica; Informação.Pediatric nursing; Chemotherapy; Oncology nursing; Information.This study aimed to describefamily members’ view of the guidance provided to school-age children undergoing antineoplastic chemotherapy treatment, and to discuss the strategies for providing these children with guidance. It is a qualitative and descriptive study, with semistructured interviews held with 10 families of children undergoing chemotherapy treatment in a public hospital in Rio de Janeiro, in March 2013 – June 2014, using thematic analysis of the information. The data showed that most of the children began chemotherapy treatment without receiving guidance, and that it is the family which is mainly responsible for the guidance. For the family members, the child must be given guidance in relation to the disease, treatment, care with hand and food hygiene, and possible reactions from the chemotherapy. Play resources, such as play, pictures and illustrated books can be used as strategies for providing guidance. It is important to provide guidance to children undergoing chemotherapy treatment using resources which make it possible for them to understand.El objetivo de este estudio fue describir la visión de los familiares acerca de la orientaciones realizadas con niños en edad escolar en tratamiento quimioterápico antineoplásico, así como discutir las estrategias para orientación con esos niños. Es un estudio cualitativo descriptivo, con entrevistas semiestructuradas con 10 familiares de niños en tratamiento quimioterápico, en un hospital público de Rio de Janeiro, en periodo de marzo de 2013 a junio de 2014, por análisis temático de las informaciones. Los datos evidenciaron que la mayoría de los niños empieza el tratamiento quimioterápico sin orientaciones y que la familia es la principal responsable por la orientación. Para los familiares, el niño debe ser orientado cuanto a la enfermedad, tratamiento, cuidados con higiene de las manos, alimentos y posibles reacciones de la quimioterapia. Recursos lúdicos, como juegos, dibujos y libros ilustrativos pueden ser usados como estrategias para la realización de las orientaciones. Es importante la orientación de los niños en tratamiento quimioterápico con uso de recursos que posibiliten su comprensión.O objetivo deste estudo foi descrever a visão dos familiares quanto às orientações realizadas junto às crianças em idade escolar em tratamento quimioterápico antineoplásico, e discutir as estratégias para orientação junto a essas crianças. Trata-se de um estudo qualitativo descritivo, com entrevistas semiestruturadas em 10 familiares de crianças em tratamento quimioterápico, num hospital público do Rio de Janeiro, no período de março de 2013 a junho de 2014, por análise temática das informações. Os dados mostraram que a maioria das crianças inicia o tratamento quimioterápico sem receber orientação e que a família é a principal responsável pela orientação. Para os familiares, a criança deve ser orientada quanto à doença, tratamento, cuidados com a higiene das mãos, alimentos e possíveis reações da quimioterapia. Recursos lúdicos, como brincadeira, desenhos e livros ilustrativos podem ser usados como estratégias para a realização das orientações. É importante a orientação das crianças em tratamento quimioterápico com uso de recursos que possibilitem sua compreensão.Universidade Federal do Paranánão háSarmento, Lorrane Sardinhada Silva, Liliane FariaBezerra Goes, Fernanda GarciaPaiva, Eny DóreaBastos Depianti, Jéssica Renata2016-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/4283510.5380/ce.v21i1.42835Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 1 (2016)Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 1 (2016)Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 1 (2016)2176-91331414-853610.5380/ce.v21i4reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/42835/27652https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/42835/27653https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42835/22101https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42835/22102https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42835/22103https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42835/22180https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42835/22494https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42835/24112https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42835/24113https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42835/24114https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42835/24115https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42835/24116https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42835/24117Direitos autorais 2016 Cogitare Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:39:32Zoai:revistas.ufpr.br:article/42835Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:39:32Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
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