MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/32581 |
Resumo: | The present study aimed to investigate the meaning attributed by student nurses regarding educational practices undertaken in a chemical detoxification center. It is exploratory, descriptive, qualitative research, carried out with 40 students from a private higher education institution in the Central Region of Rio Grande do Sul, in the period August – December 2010. The analyzed data resulted in the following categories: Attributing meaning to educational practice and The subjective expression of educational practice in the promotion of self-care. The students’ meanings for the educational practice indicate a possible change of paradigm regarding the training of nurses to act as health educators, and show the need for experiences supported by participative approaches which require the active involvement of all the social actors involved. In this regard, the need is stressed for teaching to provide practical experiences based in in a critical-reflexive framework regarding the educational dimension in the work of nurses. |
id |
UFPR-15_55848684e37105bd0188e12a3fc1caba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/32581 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTERSIGNIFICADOS DA PRÁTICA EDUCATIVA EM UNIDADE DE DESINTOXICAÇÃO QUÍMICASIGNIFICADOS DE LA PRÁCTICA EDUCATIVA EN UNIDAD DE DESINTOXICACIÓN QUÍMICAIllicit drugs; Crack; Health education; Nursing.Drogas ilícitas; Crack; Educação em saúde; Enfermagem.Drogas ilícitas; Crack; Educación en salud; Enfermería.The present study aimed to investigate the meaning attributed by student nurses regarding educational practices undertaken in a chemical detoxification center. It is exploratory, descriptive, qualitative research, carried out with 40 students from a private higher education institution in the Central Region of Rio Grande do Sul, in the period August – December 2010. The analyzed data resulted in the following categories: Attributing meaning to educational practice and The subjective expression of educational practice in the promotion of self-care. The students’ meanings for the educational practice indicate a possible change of paradigm regarding the training of nurses to act as health educators, and show the need for experiences supported by participative approaches which require the active involvement of all the social actors involved. In this regard, the need is stressed for teaching to provide practical experiences based in in a critical-reflexive framework regarding the educational dimension in the work of nurses.Este estudio se propuso a conocer el significado atribuido por académicos de enfermería a la práctica educativa desarrollada en una unidad de desintoxicación química. Es una investigación exploratoria, descriptiva, de carácter cualitativo, desarrollada con 40 académicos de una institución privada de enseñanza superior de la Región Central de Rio Grande do Sul, en el periodo de agosto a diciembre de 2010. Los datos analizados resultaron en las categorías: Atribuyendo significado a la práctica educativa y La expresión subjetiva de la práctica educativa en la promoción del autocuidado. Los significados de la práctica educativa de los académicos apuntan para un posible cambio de paradigma en lo que se refiere a la formación de enfermeros en el trabajo como educadores en salud y apuntan aún para experiencias subsidiadas por enfoques participativos que preveían la inclusión activa de todos los atores sociales involucrados. Así, se enfatiza la necesidad de la enseñanza dar oportunidades de vivencias prácticas basadas en referencial crítico y reflexionado acerca de la dimensión educativa en la actuación de los enfermeros.O presente estudo objetivou conhecer o significado atribuído por acadêmicos de enfermagem sobre a prática educativa desenvolvida em uma unidade de desintoxicação química. Trata-se de uma pesquisa exploratória, descritiva, de caráter qualitativo, desenvolvida com 40 acadêmicos de uma instituição privada de ensino superior da Região Central do Rio Grande do Sul, no período de agosto a dezembro de 2010. Os dados analisados resultaram nas categorias: Atribuindo significado à prática educativa e A expressão subjetiva da prática educativa na promoção do autocuidado. Os significados da prática educativa dos acadêmicos apontam para uma possível mudança de paradigma no que se refere à formação de enfermeiros para atuarem como educadores em saúde e sinalizaram para experiências subsidiadas por enfoques participativos que previam o envolvimento ativo de todos os atores sociais envolvidos. Nesta direção, enfatiza-se a necessidade do ensino oportunizar vivências práticas alicerçadas em referencial crítico-reflexivo acerca da dimensão educativa na atuação dos enfermeiros. Universidade Federal do ParanáGehlen, Maria HelenaIlha, SilomarWalter, Rossana da RosaGrando, Maristel KasperColomé, Juliana Silveira2013-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/3258110.5380/ce.v18i2.32581Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013)Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013)Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013)2176-91331414-853610.5380/ce.v18i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/32581/20696info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:30:50Zoai:revistas.ufpr.br:article/32581Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:30:50Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER SIGNIFICADOS DA PRÁTICA EDUCATIVA EM UNIDADE DE DESINTOXICAÇÃO QUÍMICA SIGNIFICADOS DE LA PRÁCTICA EDUCATIVA EN UNIDAD DE DESINTOXICACIÓN QUÍMICA |
title |
MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER |
spellingShingle |
MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER Gehlen, Maria Helena Illicit drugs; Crack; Health education; Nursing. Drogas ilícitas; Crack; Educação em saúde; Enfermagem. Drogas ilícitas; Crack; Educación en salud; Enfermería. |
title_short |
MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER |
title_full |
MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER |
title_fullStr |
MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER |
title_full_unstemmed |
MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER |
title_sort |
MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER |
author |
Gehlen, Maria Helena |
author_facet |
Gehlen, Maria Helena Ilha, Silomar Walter, Rossana da Rosa Grando, Maristel Kasper Colomé, Juliana Silveira |
author_role |
author |
author2 |
Ilha, Silomar Walter, Rossana da Rosa Grando, Maristel Kasper Colomé, Juliana Silveira |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gehlen, Maria Helena Ilha, Silomar Walter, Rossana da Rosa Grando, Maristel Kasper Colomé, Juliana Silveira |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Illicit drugs; Crack; Health education; Nursing. Drogas ilícitas; Crack; Educação em saúde; Enfermagem. Drogas ilícitas; Crack; Educación en salud; Enfermería. |
topic |
Illicit drugs; Crack; Health education; Nursing. Drogas ilícitas; Crack; Educação em saúde; Enfermagem. Drogas ilícitas; Crack; Educación en salud; Enfermería. |
description |
The present study aimed to investigate the meaning attributed by student nurses regarding educational practices undertaken in a chemical detoxification center. It is exploratory, descriptive, qualitative research, carried out with 40 students from a private higher education institution in the Central Region of Rio Grande do Sul, in the period August – December 2010. The analyzed data resulted in the following categories: Attributing meaning to educational practice and The subjective expression of educational practice in the promotion of self-care. The students’ meanings for the educational practice indicate a possible change of paradigm regarding the training of nurses to act as health educators, and show the need for experiences supported by participative approaches which require the active involvement of all the social actors involved. In this regard, the need is stressed for teaching to provide practical experiences based in in a critical-reflexive framework regarding the educational dimension in the work of nurses. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/32581 10.5380/ce.v18i2.32581 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/32581 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v18i2.32581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/32581/20696 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013) Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013) Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v18i2 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068292417912832 |