A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peixoto, Letycia Sardinha
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Tavares, Cláudia Mara de Melo, Daher, Donizete Vago
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468
Resumo: This study is focused on the Interpersonal Relationship between tutors and students, emphasizing the interaction between these actors and its importance as a determining factor for professional education. The objective of this proposal is to reflect on this relationship, considering its influence on the pedagogical, social and cultural aspects of the teaching-learning process, exploring a theoretical perspective by Maurice Tardif on Knowledge and Human interaction. A strong, authentic and truthful exchange leads to the development of interpersonal skills, which is a component of social life, and acts in favor of mutual benefits in education and professionalization.
id UFPR-15_d6699e63eab4a05b8cc087024c6d0d49
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/30468
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICALA RELACIÓN INTERPERSONAL PRECEPTOREDUCANDO BAJO LA VISIÓN DE MAURICE TARDIF: REFLEXIÓN TEÓRICATHE INTERPERSONAL RELATION TUTORSTUDENT FROM THE PERSPECTIVE OF MAURICE TARDIF: A THEORETICAL REFLECTIONTutores; Relaciones interpersonales; Servicios de integración enfermo-asistencial.Tutors; Interpersonal relationships; Teaching-Care integration services.Tutores; Relações interpessoais; Serviços de integração docente-assistencial.This study is focused on the Interpersonal Relationship between tutors and students, emphasizing the interaction between these actors and its importance as a determining factor for professional education. The objective of this proposal is to reflect on this relationship, considering its influence on the pedagogical, social and cultural aspects of the teaching-learning process, exploring a theoretical perspective by Maurice Tardif on Knowledge and Human interaction. A strong, authentic and truthful exchange leads to the development of interpersonal skills, which is a component of social life, and acts in favor of mutual benefits in education and professionalization.El objeto de este estudio abarca la Relación Interpersonal entre el preceptor y el educando, enfatizando la interacción de eses actores y la importancia de esta como factor determinante para formación profesional. La propuesta tiene la finalidad de reflexionar acerca de esa relación considerando la influencia de ella en los aspectos pedagógicos, sociales y culturales del proceso de enseñanza-aprendizaje, explorando una perspectiva teórica de Maurice Tardif acerca de los Saberes y de la Interacción humana. Un intercambio fuerte, auténtico y veraz proporciona el desarrollo de habilidades interpersonales, que son componentes de vida social, y actúa en favor del beneficio mutuo en la formación y en la profesionalización.O objeto deste estudo consiste no Relacionamento Interpessoal entre o preceptor e o educando, enfatizando a interação desses atores e a importância da mesma como fator determinante para a formação profissional. A proposta tem por finalidade refletir sobre essa relação considerando a influência dela nos aspectos pedagógicos, sociais e culturais do processo de ensino- aprendizagem, explorando uma perspectiva teórica de Maurice Tardif acerca dos Saberes e da Interação humana. Um intercâmbio forte, autêntico e veraz proporciona o desenvolvimento de habilidades interpessoais, que é um componente de vida social, e atua em prol de benefício mútuo na formação e na profissionalização.Universidade Federal do ParanáPeixoto, Letycia SardinhaTavares, Cláudia Mara de MeloDaher, Donizete Vago2014-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/3046810.5380/ce.v19i3.30468Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)2176-91331414-853610.5380/ce.v19i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468/23259https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468/23260info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:38:27Zoai:revistas.ufpr.br:article/30468Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:38:27Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA
LA RELACIÓN INTERPERSONAL PRECEPTOREDUCANDO BAJO LA VISIÓN DE MAURICE TARDIF: REFLEXIÓN TEÓRICA
THE INTERPERSONAL RELATION TUTORSTUDENT FROM THE PERSPECTIVE OF MAURICE TARDIF: A THEORETICAL REFLECTION
title A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA
spellingShingle A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA
Peixoto, Letycia Sardinha
Tutores; Relaciones interpersonales; Servicios de integración enfermo-asistencial.
Tutors; Interpersonal relationships; Teaching-Care integration services.
Tutores; Relações interpessoais; Serviços de integração docente-assistencial.
title_short A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA
title_full A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA
title_fullStr A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA
title_full_unstemmed A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA
title_sort A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA
author Peixoto, Letycia Sardinha
author_facet Peixoto, Letycia Sardinha
Tavares, Cláudia Mara de Melo
Daher, Donizete Vago
author_role author
author2 Tavares, Cláudia Mara de Melo
Daher, Donizete Vago
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Peixoto, Letycia Sardinha
Tavares, Cláudia Mara de Melo
Daher, Donizete Vago
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Tutores; Relaciones interpersonales; Servicios de integración enfermo-asistencial.
Tutors; Interpersonal relationships; Teaching-Care integration services.
Tutores; Relações interpessoais; Serviços de integração docente-assistencial.
topic Tutores; Relaciones interpersonales; Servicios de integración enfermo-asistencial.
Tutors; Interpersonal relationships; Teaching-Care integration services.
Tutores; Relações interpessoais; Serviços de integração docente-assistencial.
description This study is focused on the Interpersonal Relationship between tutors and students, emphasizing the interaction between these actors and its importance as a determining factor for professional education. The objective of this proposal is to reflect on this relationship, considering its influence on the pedagogical, social and cultural aspects of the teaching-learning process, exploring a theoretical perspective by Maurice Tardif on Knowledge and Human interaction. A strong, authentic and truthful exchange leads to the development of interpersonal skills, which is a component of social life, and acts in favor of mutual benefits in education and professionalization.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-30
dc.type.none.fl_str_mv





dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468
10.5380/ce.v19i3.30468
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468
identifier_str_mv 10.5380/ce.v19i3.30468
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468/23259
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468/23260
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)
Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)
Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v19i3
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068294770917376