A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468 |
Resumo: | This study is focused on the Interpersonal Relationship between tutors and students, emphasizing the interaction between these actors and its importance as a determining factor for professional education. The objective of this proposal is to reflect on this relationship, considering its influence on the pedagogical, social and cultural aspects of the teaching-learning process, exploring a theoretical perspective by Maurice Tardif on Knowledge and Human interaction. A strong, authentic and truthful exchange leads to the development of interpersonal skills, which is a component of social life, and acts in favor of mutual benefits in education and professionalization. |
id |
UFPR-15_d6699e63eab4a05b8cc087024c6d0d49 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/30468 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICALA RELACIÓN INTERPERSONAL PRECEPTOREDUCANDO BAJO LA VISIÓN DE MAURICE TARDIF: REFLEXIÓN TEÓRICATHE INTERPERSONAL RELATION TUTORSTUDENT FROM THE PERSPECTIVE OF MAURICE TARDIF: A THEORETICAL REFLECTIONTutores; Relaciones interpersonales; Servicios de integración enfermo-asistencial.Tutors; Interpersonal relationships; Teaching-Care integration services.Tutores; Relações interpessoais; Serviços de integração docente-assistencial.This study is focused on the Interpersonal Relationship between tutors and students, emphasizing the interaction between these actors and its importance as a determining factor for professional education. The objective of this proposal is to reflect on this relationship, considering its influence on the pedagogical, social and cultural aspects of the teaching-learning process, exploring a theoretical perspective by Maurice Tardif on Knowledge and Human interaction. A strong, authentic and truthful exchange leads to the development of interpersonal skills, which is a component of social life, and acts in favor of mutual benefits in education and professionalization.El objeto de este estudio abarca la Relación Interpersonal entre el preceptor y el educando, enfatizando la interacción de eses actores y la importancia de esta como factor determinante para formación profesional. La propuesta tiene la finalidad de reflexionar acerca de esa relación considerando la influencia de ella en los aspectos pedagógicos, sociales y culturales del proceso de enseñanza-aprendizaje, explorando una perspectiva teórica de Maurice Tardif acerca de los Saberes y de la Interacción humana. Un intercambio fuerte, auténtico y veraz proporciona el desarrollo de habilidades interpersonales, que son componentes de vida social, y actúa en favor del beneficio mutuo en la formación y en la profesionalización.O objeto deste estudo consiste no Relacionamento Interpessoal entre o preceptor e o educando, enfatizando a interação desses atores e a importância da mesma como fator determinante para a formação profissional. A proposta tem por finalidade refletir sobre essa relação considerando a influência dela nos aspectos pedagógicos, sociais e culturais do processo de ensino- aprendizagem, explorando uma perspectiva teórica de Maurice Tardif acerca dos Saberes e da Interação humana. Um intercâmbio forte, autêntico e veraz proporciona o desenvolvimento de habilidades interpessoais, que é um componente de vida social, e atua em prol de benefício mútuo na formação e na profissionalização.Universidade Federal do ParanáPeixoto, Letycia SardinhaTavares, Cláudia Mara de MeloDaher, Donizete Vago2014-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/3046810.5380/ce.v19i3.30468Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)2176-91331414-853610.5380/ce.v19i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468/23259https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468/23260info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:38:27Zoai:revistas.ufpr.br:article/30468Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:38:27Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA LA RELACIÓN INTERPERSONAL PRECEPTOREDUCANDO BAJO LA VISIÓN DE MAURICE TARDIF: REFLEXIÓN TEÓRICA THE INTERPERSONAL RELATION TUTORSTUDENT FROM THE PERSPECTIVE OF MAURICE TARDIF: A THEORETICAL REFLECTION |
title |
A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA |
spellingShingle |
A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA Peixoto, Letycia Sardinha Tutores; Relaciones interpersonales; Servicios de integración enfermo-asistencial. Tutors; Interpersonal relationships; Teaching-Care integration services. Tutores; Relações interpessoais; Serviços de integração docente-assistencial. |
title_short |
A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA |
title_full |
A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA |
title_fullStr |
A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA |
title_full_unstemmed |
A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA |
title_sort |
A RELAÇÃO INTERPESSOAL PRECEPTOR-EDUCANDO SOB O OLHAR DE MAURICE TARDIF: REFLEXÃO TEÓRICA |
author |
Peixoto, Letycia Sardinha |
author_facet |
Peixoto, Letycia Sardinha Tavares, Cláudia Mara de Melo Daher, Donizete Vago |
author_role |
author |
author2 |
Tavares, Cláudia Mara de Melo Daher, Donizete Vago |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peixoto, Letycia Sardinha Tavares, Cláudia Mara de Melo Daher, Donizete Vago |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tutores; Relaciones interpersonales; Servicios de integración enfermo-asistencial. Tutors; Interpersonal relationships; Teaching-Care integration services. Tutores; Relações interpessoais; Serviços de integração docente-assistencial. |
topic |
Tutores; Relaciones interpersonales; Servicios de integración enfermo-asistencial. Tutors; Interpersonal relationships; Teaching-Care integration services. Tutores; Relações interpessoais; Serviços de integração docente-assistencial. |
description |
This study is focused on the Interpersonal Relationship between tutors and students, emphasizing the interaction between these actors and its importance as a determining factor for professional education. The objective of this proposal is to reflect on this relationship, considering its influence on the pedagogical, social and cultural aspects of the teaching-learning process, exploring a theoretical perspective by Maurice Tardif on Knowledge and Human interaction. A strong, authentic and truthful exchange leads to the development of interpersonal skills, which is a component of social life, and acts in favor of mutual benefits in education and professionalization. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468 10.5380/ce.v19i3.30468 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v19i3.30468 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468/23259 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/30468/23260 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014) Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014) Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v19i3 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068294770917376 |